Virallinen Tenojoki 2012 keskustelu
24.12.2011 - 13:20
Avataan uusi ketju Tenon 2012 kalastukselle ja kaikelle Tenojokeen liityvälle.
Yritetään pitään ketju asiallisena ilman turhia ylilyöntejä.
Värikästä kieltä saa toki käyttää mutta hyvän maun rajoissa.
Sana on vapaa!
Varmempaa on saada lohi Alakönkäältä siimanpäähän
tuohon aikaan.
Komppaan edellistä.
Ilman muuta alakönkäälle kalaan, yläköngäs rupee pelaamaan normaalisti juhannuksen jälkeen.
Noin 90% tenon rannoista on yksityisten omaisuutta.
Siinä saa olla vaikka minkälainen kokoomuslainen
siltikään ei kävele minun mailla. Häh?Ja saa olla
minkälainen Terojoki tahansa eikä tule minun
rannoille vittuileen.
Mä väännän tortut tollaisten Haraldien maille
milloin mua huvittaa.
En huomannutkaan että minulle oli tullut ihan
kilpailukutsu. Ei kiitos, en taida tulla.
Mielestäni taidan olla tuolloin Aasiassa kalassa
ja siellä ei taideta pilkkiä.
Olen kyllä pilkkikisoja kiertänyt ja nytkin tuossa
yksi kultakello on käsissä, jonka takakannessa on
l palkinto kaiverrus. No osallistujia ei ollut
kuin nelisensataa, joten mitäs tuosta. On
kilpailuita aikoinaan kierretty, mutta eipä taida
tarvetta enää olla todistella niillä mitään
taitoja. Taitaa voittajat nykyisinkin olla joka
vuosi eri henkilöitä, joten se kertoo jo paljon
siitä taidosta/tuurista. Sitten kun Tenon
lohikuninkuuden voittaa esim. kolme kertaa (kuten
esim. Länsmannin kaverit), niin silloin voidaan
puhua taidosta. Joo, en ole siihenkään kisaan
osallistunut kertaakaan, enkä osallistu. Tiedän
omat taitoni ja sehän minulle riittää. Kaunista
kevättä vaan liirunlaaruille ja muille. Ne kisaa
jotka tahtoo, minulle kilpaurheilusaralta on sen
verran pitkät kuviot, että antaa nuorempien
kisata.
ai jotta tenon rannoilla minua jo kaipaillaankin, en tietenkään vittuile mikäli ymmärrät pysyä poissa tieltä etkä häiritse muutenkaan miun soutuani.
ihan virallinen keskustelu täällä...hyvää jatkoa.
kohta se alkaa....
Lohikuume nousee! Uusia perhoja lohen pään, tai ainakin oman, pyörälle saamiseksi on tullut värkättyä enemmän kuin tarpeeksi. Monesti varsinaiset ottiperhot ovat syntyneet vasta paikanpäällä. Omaan H-hetkeen valtavirralle lähtöön n.3kk. Sitten kauan odotettu reilun 2:n viikon sessio mielenmaisemissa alkaa, ja saa tavata samaan harrastukseen syvästi vihkiytyneitä kavereita ja viettää heidän kanssaan IHANAA!!! LAATUAIKAA.
RKTL julkaisi uuden tiedotteen, jossa oli maininta, että saalis Suomen puolella oli edellisvuoteen verrattuna noin 10% pienempi. Koko tiedote on täällä: http://bit.ly/lohisaaliit_pienenivat
Voisiko joku Tenon veteraani kertoa että mikä on käytännössä tilanne noiden katkarapua jäljittelevien vaappujen ja perhojen käytön laillisuus Tenolla kun kalastussäännöt kieltää katkarapujäljitelmien käytön. Siis onko kalastuksenvalvojien linja ettei rankaista katkarapujäljitelmistä ja käyttöön ei puututa millään tavoin?
Olisi suotavaa saada myös Tenolle samanlainen saalistilasto kuin mitä Tornionjoella on. Saisi vähän suuntaa antavaa tietoa siitä missä ja mihin vieheeseen on lohi purrut.
Voihan sitä aina vaatia.
http://www.tenojoki.fi/tenopaasivut/kalat/index.htm
Nyt olisi erälehden toimittajalla näytön paikka:
31.3. Yleiset pilkkikilpailut Kordsamlammella. Järj. Utsjoen eränkävijät ry
kuulkaas kun peruttu on ne kisat, pelkäsivät että joku huippukalastaja tulee ja tyhjentää lammen.
nimimerkille "tilastot kuntoon vaadin".
vaadi vaan mutta jos olet noin huonolla osaamisella varustettu niin kannattaa varmaan kerätä vain niitä pulloja teiden varsilta.
Minä ainaski olen huomannut sellaisen seikan ,että sillä saa millä kalastaa.
Taitaa tulla jäidenlähtö aikaisin tänä vuonna Tenolla. Ely-keskuksen tiedotteen mukaan tähän vuodenaikaan on koko Ylä-Lapin alueella selkeästi keskimääräistä huonompi jäätilanne joissa.
Voi olla huono asia sillä taitaa jääda enemmän kalaa kulkuttajien verkkoon. Toisaalta heti kesäkuun alussa pitäisi olla kohtuullisen paljon enemmän kaloja pelipaikoilla perhokalastajia odottamassa.
Vaaputtajalle tiedoksi , että RKTL:N mukaan
pyydyksillä saatujen lohien määrä vuonna 2011 oli 44 %. Paikallisten vapavälinein kalastamat
lohet prosentteina 27. Siis yhteensä lohisaliista paikallisten osuus oli 71 %.
On turha väittää , että ulkopaikkakuntalaiset
veisivät valtaosan saaliista tai , että pelkästään ulkopaikkakuntalaisten kalastusvuorokausia vähentämällä saataisiin tuloksia kannan elpymiselle.
Matkailutulot tenojokilaaksoon olivat käsittääkseni n 4. milj. euroa vuonna 2010. kokonaisosuus kalastajien tuomista tuloista se ei kyllä varmasti ole , mutta on kalastajat varmasti oman osuuden kunnan tuloihin tuoneet.
Siitä kalastajamäärien lisääntymisestä en osaa sanoa mitään muuta kuin , että Tenojoki sijaitsee käsittääkseni suomessa ja vapaa liikkuvuus on ollut perusoikeus suomalaisille jo melko pitkään. EU asiat on asia erikseen . Yhtä hyvin voisin kysyä miksi utsjoen kunnasta tulee nuoriso opiskelemaan etelään , etelän veronmaksajien rahoilla. Käyttävät siinä meidän maksamia julkisia kulkuvälineitä jne. En kyllä kysy koska se on perusoikeus ja sillä sipuli.
Lupamaksuhinnat ovat ainakin rantakalastajan näkökulmasta kohtuuliset esim verrattuna Norjaan.
Siellä tosin saalisvarmuus on aivan eri luokkaa
kuin tenolla ja paljon on Tenonporukkaa sinne siirtynyt. Sillähän kyllä pääsee kalastajista eroon kun pistää hinnat tappiin. Itselle on kyllä melko lailla sama annanko lomaeurot Norjalaiselle matkailuyrittäjälle ja saan kalaa vai suomalaiselle joka kaupan päälle .
Kuitenkin kaikkea hyvää ja kireitä siimoja !
On se siellä etelässä v-maista asua kun joutuu maksamaan lappilaisten opiskelijain asumiset ,opiskelut ja matkustamiset, ihan sääliksi käy vaikka se sairaus onkin.
.
Sitä en ole tiennyt, että te ostatte opiskelijoille matkustusasiakirjat eli piletit "teidän" julkisiin kulkuvälineisiin. Se on hieno ele opiskelijoita kohtaan.
Maantietoa sen verran ,että Tenojoki on Suomen ja Norjan välinen rajajoki, ei Suomessa oleva joki.
Kireitä naamoja kateellisille kalastajille
http://www.ely-keskus.fi/fi/tiedotepalvelu/2012/Sivut/Tenojoenturistikalastussaantooneimuutoksiakalastuskaudelle2012.aspx
Vaaputtajalla taitaa olle enemmänkin kokemusta pullojen keruusta? Pidä lappi siistinä!
tarkoittaako tuo nyt sitten että lohta lahdataan rysillä ja padoilla ihan entiseen malliin. vain rippeiden rippeet jatkaa sukuaan. ei hyvä. kai se vaatii totaallisen katastrooffin ennen kuin herätään. joku taas muistelee kun joskus jouduttiin hinaamaan veneet tunturiin ku ei tenossa ollut kalaa. nyky päivänä pumpuli verkoilla pyydettäessä saisi ne veneet kiskoa sinne tunturiin joka kesä.
sinäänsä kyllä hyvä ettei syyttömiä rankaistu sadattakertaa taas.
Pieksijäkseni ilmoittautuneelle;
.
Harjoittele ensin tyhjän haalarin kanssa.
Joo, minulla on kokemuksia pullojen keruusta. Se oli muistaakseni vuonna 1980
kun keräsimme kaverin kanssa pulloja niin paljon, että kahden päivän ruoat saimme
ostaa kaupasta. Kannattavaa ,eikö totta.
Mielestäni norjalaisia parjataan vähän syyttäkin lähes kaikissa Tenojoki keskusteluissa. Kyllä se vaan taitaa olla fakta että norjalaiset ymmärtää suomalaisia paremmin lohen arvon ja enemmän Norjassa on tehty oikeita päätöksiä lohijokien uhanalaisten lohikantojen suojelussa verrattuna Suomeen. Norjassa osataan myös selkeästi paremmin valvoa kalastus-säädöksiä kuin Suomessa.
Loppujen lopuksi taitaa Utsjoen alkuasukkaat olla melkosen paljon ahneempia Tenonlohen suhteen kuin kuin koko jokivarren norjalaiset ja merikalastajat yhteensä, siis suhteutettuna populaatioon.
50 Päivää ja sitten se alkaa!
http://www.lapinkansa.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=LKA_newssite%2FAMLayout&cid=1194730516779&p=1194613395268&pagename=LKAWrapper
Osaako kukaan pidemmän linjan tenonkävijä antaa vinkkejä majoituksen suhteen, että mistä Tenojokivarresta löytyisi alle 50€/vrk mökki 2hlö heinä-elokuussa?
Nyt olisi mielenkiintoista kuulla onko kukaan koskaan saanut Matinkönkäältä yhtään mitään? Jotenkin tuntuu toivottomalta kalapaikalta tuo köngäs, useamman kerran viearaillut ja yksi tulitikkuaskinkoinen pieni harri.
Kyllä nuo virvelikalastajien ylä-, ala- ja matinköngäs ovat surkeita kalapaikkoja. Olen tuossa laskeskellut saalisvarmuutta, niin könkäällä keskimäärin vaatii 30-50lupaa / per 1 lohi.
Eli ei kannata.
.....könkäät kalapaikkoina. Yläkönkäältä ei ole tullut lohta moniin vuosiin, ei rannalta eikä veneestä.
ei kannata.
Oon itse käynyt melkein 20 vuotta alaköngäällä 2 viikkoa kerrallaan, ja en oo sinä aikana montaa virvelimiesten saamaa kalaa nähnyt. Ja ne mitä oon nähnyt, niin samat miehet vuodesta toiseen niitä saa :) Eli taitolaji sekin...
Sivut
Lisää uusi kommentti