Mikä hyrrä?
Huomasin kyllä, että oli käyty paljon keskustelua hyrristä... Ja minullekin todennäköisesti syötetään haku-nappia... Toivoisin kuitenkin vastauksen ongelmiini.
Eli olen hankkimassa hyrrää. Aion katsella syysalejajos vaikka tärppäis kelpo kela edullisesti, myös käytetyistä hyrriä voi yrittää kaupata ! Vaihtoehtoina olis Joku 4500 (4501 ?) Eon, 5500 Pro Rocket tai joku muu laadukas hyrräkela. Myös Shimanon Calcutta käy jos saan halvalla.
Käyttötarkoitus olis keskikokoista (ja pienehköä) haukea. Eli aika kevyt hyrrä olis mukava. Ehdotuksia. Ja jos tiedätte että jossain on hyrriä halvalla, ilmoittakaa jos raaskitte...
Siima on jo ihan hyvin tiedossa, eli joku 0,35 mono, vaikka olenkin ehdoton punotunkäyttäjä niin pelottaa ettei mee hyviä uistimia... Taidon karttuessa (lue: heti kun uskallan) vaihdan punottuun.
Vapa on vielä epäselvä, ehdotuksia saa laittaa siitäkin.
Kriteerit olisivat:
- kokotoiminen ja hidas, eli aloittelijalle sopiva
- kohtalaisen edullinen alle sata ekua...

Viime sunnuntaina joku kirjoitti hypistelleensä
Ambassadeur 1500 C kelaa hinta 80€.
Liikettä ei mainittu mutta mm. Salakalasta voi
kysellä.
Tämä kela soveltuu ehdottomasti paremmin kuin
hyvin mainitsemaasi kalastukseen.
Jos et aiemmin hyrrällä ole heitellyt niin tällä
harjoittelu todella helppoa.
Vavaksi suosittelisin jotain kokotoimista
8 jalan vapaa viehepainosuositus jotain 5-25g tai
5-20g. Siimaksi jos tosiaan haukea pääasiallisesti
kalastat 0.15 Fire Line.
Jos kuitenkin ehdottomasti monoa haluat niin
pitäisi pitää tuo siima maksimissaan 0.28
Ehdottoman hyvä vinkki on kytkeä monikuitusiima
(punottu-fuusiosiima) Not-A-Knot:illa perukkeeseen
myös Kuusamon Uistin tekee vastaavia.
Wallu
Omasta kokemuksesta voin kehaista 1500:a. Mulla se on tosin jigikäytössä. Nappivalinta perinteisten döörien ystäville. Naksujarrusta erityistä plussaa sekä heitossa liikkuvasta siimanohjaimesta. Mistäköhän noita sais 80 ernolla? "Listahinta" noilla taitaa olla tuplat tuo.
Kuitenkin keskikarkeaan hagestukseen suosisin 4500-sarjaa, kenties jotain mankkumallia.
Vai että 1500 hyrrä ?
Kuulostaa aika kivalta pienelle hauelle. Missäs malleissa tota kokoa on saatavilla ?
Myös tuosta välistä 3600 olis varmaan aika sopiva !
Kela on ihan oma mallinsa, löytyy myös astetta
isompi eli 2500 C.
Voin kyllä vakavasti suositella tuota 1500 C
kelaa.
Myöhemmin jos haluat isomman hyrrän niin tämä
pikkuhyrrä palvelee loistavasti kuvaamassasi
kalastuksessa.
Hankkimalla myöhemmin jigistelyyn sopivan lyhyen
ja tanakan vavan on sinulla sellainen yhdistelmä
että alta pois.
En ole hintatiedusteluja ehtinyt tekemään mutta
tuolta historiasta löydät viestin viime sunnuntailta jossa kaveri väitti kelan hinnaksi
80€. Oli miten oli mutta kela on mainio.
Wallu
Jep, kiitti tiedoista, Wallu !
Täytyy alkaa kysellä tota kelaa kaupoista...
Mikäs vapa olis tohon sopiva ? Kriteerit mainitsin jo mutta siihen lisään vielä korkkikahva ja sormikoukku (siltä varalta että jos sitä ei joka hyrrävavassa ole)... Ihan nimiä vois mainita.
Mä sanoisin, että osta Eon 5600 ja vavaksi Daiwan Vulcan X 8' ja siimaksi Herculinen 0.25 punottu.
Siitä ei paketti voi paljon parantua.
No vapoja on niin monta merkkiä ja mallia että
hyvin vaikea vastata.
Jos punottua käytät niin katso tuolta ylhäältä
aiemmin mainitsemani viehepainosuositukset ja
mitta. Tämä kela niin helppoheittoinen että Hauki
hommiin uskallan suoraan esim tuota Fire Lineä
suositella 0.15 nimellispaksuutena,sama tavara
käy vallan mainiosti ison ahvenen jigistelyyn.
Jigi kalastuksessa vaan vapa pitäisi olla vähän
toisen lainen.
Jotain kohtuuhintaisia itse kokeilemiani vapoja
mm Shakespeare Ambidex sarja sekä Daiva Samurai.
Tuota Eonia yhdistettynä tuolla Daivan jäykällä
vavalla en sinulle ensimmäiseksi hyrräsetiksi
suosittelisi,ei niissä suinkaan mitään vikaa ole
mutta tuo 1500 yhdistettynä oikealla vavalla
mielestäni sinulle sopivampi.
Kireitä siimoja
Wallu
Niinpä, jysy oli kyse kevyestä hyrräsetistä, tolla on jo kunnon haukihyrrän raamit.
Lisäks vapa on suunnattu liian painaville vieheille. Täsmennetään nyt vielä että olis tarkoitus heitellä alle 39 g vieheitä.
Paras vapa löytyy varmaan kunnon kaupassa vertailemalla eri vapoja.
siis alle 30 g vieheitä...
Osta perus 5000 59 eurolla , siis jos käytät 15-30gr vieheitä. Kevyt, käy 0,35 mono, ja lentää väh. yhtä pitkälle tai pidemmälle.. Pienemmästä menee vain jarrupalat nopeasti. 0,28 powerpro kuitu on passeli, eikä tarvitse siimaa vahtia kestävyyden puolesta niin paljon, eikä mene äkkistopissa poikki.
Toi 1500 c taitaa olla enemmän herkuttelijan paketti kokeneemmalle alle 20 gr vieheillä.
Salakalasta kysyin maililla, mutta ei löytynyt, eikä tule löytymäänkään. Siis tota 1500C:tä.
Eli muutkin käy, mutta jos tohon kelaan joskus törmään, se luultavasti hankin tavalla tai toisella.
Perusamppa...Olen kyllä harkinnu ton hankintaa jo pitkään mutta ostaminen on jääny tekemättä, kun pelkää että jää jostain paitsi. Eli olenko ihan metsässä jos väitän, että perusamppa häviää käyttömukavuudessa muille malleille.
Muuten kyllä houkuttelee toi legendaarien kela, vieläpä noin edukkaasti.
Se on kyllä ihan Abun markkinointikikka. EI häviä millään ominaisuudella. Yhtä pitkäheittoinen ja kestävä. Itse ostin 5000 TGC:n , ihan vain sen takia, että oli hieman kauniimman värinen. Siis makuasia.
Parempikin kuin moni kalliimpi oikean päädyn suljetumman rakenteen takia. Vesi ei pääse helposti sisälle. Siis huoltovapaampaa ei ole tietääkseni.
Jaahas, toihan alkaa kuulostaa erittäin hyvältä !
Mutta se mikä mua tossa perus ambassadeurissa (myös muissa malleissa) häiritsee on kammen nupit.
Niissä sais olla sellaset harmaat nupit, kuten esim. pro rocketissa. Ne on sopivan kimmoisat ja terjoaa erinomaisen otteen.
Lisäks on vielä paljon kivemman näköset, kuin musta ja kovat.
No ei se mua pahemmin häiritse.
Mukava myös toi "huoltovapaus". Kyllä mä olen valmis huuhtomaan ja putsaamaan kelani, joka reissun jälkeen.
Nyt syysaleista toi kela saattais irrota aika kevyeen hintaan, vaikka ei toi paljon aleja kaipaa.
Kammen saa kyllä tahtoessaan vaihdettua toisiin. Kysy apua kalastustarvikekauppiaaltasi. OTG:lla on lättäkampia erikseen myynnissä.
Snazer
http://www.rialinna.fi/sivut/tuoteet/hyrrakelat.html
"ABU AMBASSADEUR NOSTALGIA
1500 C 0,20 mm/195 m 134,-"
Ymmärrän kyllä jos halpa hinta epäilyttää. Itsekin ostin ennen aina sen kalleimman mallin (4 yhteensä). Eihän Abu näitä mielellään myy. Osat on samat, kate vain pienempi.
Itselläni on myös niitä litteitä nuppeja, pyöreät on mielummin käytössä.
Vavaksi tietysti joku Abu. Muutenhan se on kuin olisi eriväriset sukat jalassa. 9 on aina hyvä.
Kelpaako 9 jalkanen 5000 ampalle, voi onko jo liian raskas. Pitkiä vapoja suosin että 9:n otan ihan mielelläni...
Abun 9:t on kaikki kevyitä, niinkuin nykyvavat muutenkin.
Taimenkalassa (rannalta) käytän 1601/4601 amboja Shaken Ambidex 9' kanssa. Tarvetta vaihtamiseen ei ole ollut, suunnitelmissa on kuitenkin kokeilla, tässä jossain kohtaa, 1601 ambaa Queen lite 8'-vavan kanssa alle 20 gr vieheille.
Mulla olis myytävänä Shimano Catala 300.
Kela on uusi, käyttämätön ja siinä on 3 vuoden takuu. Hintapyyntö on 125 euroa.
Tarjoukset sähköpostiin
jksltd@nic.fi
Investoin eilen Salakalasta Ambassadeur 4600 C3 kelan ja Shimanon Convergence 8" -vavan.
Kela oli ilmeisesti juuri HuiHai -alennuksessa (79€) ja vapoja oli saapunut pieni erä huippuedulliesti (29€).
Etsin itselleni nimenomaan laadukasta ja suhtellisen edullista yleissettiä heittokalastukseen. Ajattelin ladata 0.30 Finesseä kelaan ja toivottavasti viikonloppuna narrataan koskella taimenta. Tähän mennessä olen ostoksiini tyytyväinen.