34 meritaimenta – kalastusta Gotlantissa

Meritaimenen kalastus Gotlantissa

Ote Jarno Vähämäen kalapäiväkirjasta huhtikuulta 2012.

1.4. Saapuminen Gotlantiin

Saavuimme Visbyyn 1.4. päivälautalla ja siitä ajoimme itäpuolelle Ljugarniin, jossa vuokraamamme mökki tänä keväänä sijaitsi. Mökki oli tasokas ja viihtyisä 4 miehelle.  Mökillä nopeasti tavarat paikoilleen ja laskimme, että puoleksi tunniksi kerkiämme vielä lähirantaan. Keli oli kylmä, tuulinen ja lunta satoi reippaasti, eli kaukana unelmakelistä keväällä...  Rantaan päästyämme kerkesin heittämään ehkä reilu kymmenen heittoa ja kaksi taimenta oli kiinni. Molemmat karkasi.

2.4. Vekkulilla 12 kalaa

Aloitettiin kalastus itäreunalla aurinkoisessa kelissä, mutta kylmä oli edelleen. Aamulla maa oli valkoinen ja pakkasen puolella ilma. Saaliin puolesta uskomattoman hyvä päivä. Sillä saimme 16 taimenta ylös asti. Mittakaloja oli 10 kooltaan 51-63cm. Uistimina toimi Vekkuli tuoden 12 kalaa ja suurimmat. Kinkyllä 3 ja Carillolla 1. Kalat aktivoituivat kunnolla puoli viiden jälkeen, josta iltaan asti syönti oli kiivasta, mutta selkeästi piikki oli 18.30 jälkeen. Jarnolle 10 ja Samulle 6 taimenta. Lisäksi Samu ja Markku karkuuttivat kalat. Pari otettiin iltapalaksi, muuten kalat vapautettiin.

3.4. Kylmä sää vaivaa

Keli oli todella kylmä. Yöllä oli ollut pakkasta ja hieman taaskin tullut lumihöytää. Päivä heiteltiin tyhjää, pari näköhavaintoa kaloihin saatiin. Lunta satoi pitkin päivää, välillä todella sakeena. Meinasi miehet jäätyä, varsinkin sormet oli kovilla porukalla jäätävässä viimassa. Tuuli oli kuitenkin voimakkuudeltaan vain 3-5m/s, joten se kertoo ilman kylmyydestä. Kaloja alkoi näkyä vasta 18.30 jälkeen ja saaliina oli kaksi taimenta ylös, joista Uskolla 65cm ja Samulla 50.5cm - ottipelinä Vekkuli. Lisäksi  Jarno ja Samu karkuuttivat kalat. Illalla kävimme Arnen ”the saunamies” luona saunomassa, erikoisessa höyry/kaasu kammiossa  Tämä erikoisuus oli koettava, sillä se oli jonkinlainen höyrysauna,  jonka uskoimme olevan Saksan Aatun suunnittelema...

4.4. Taimen 68 cm rantautetaan

Herätys kello kuusi ja suuntasimme etelään käymään. Yöllä oli ollut taas pakkasta, mutta päivästä luvattiin lämpimämpää. Aamulla ajelimme etelään, siellä kalastelimme särkällä hetken, mutta kylmyys ajoi miehet maihin. Sen jälkeen kävimme eteläkärjen länsi sivua, mutta se oli hukkareissu. Palasimme takaisin etelän suuntaan. Keli oli hieman kova siellä edelleen mutta sieltä Usko onnistui saamaan Vekkulilla 68cm nätin taimenen. Siinä hetken vielä heiteltiin, mutta ei muuta näkynyt ja sitten lähdimmekin takasin itään, paikkaan joka on toiminut iltaisin. nyt hieman myöhästyttiin ja saavuimme vasta seitsämän aikaan sinne, mutta kuitenkin Usko ja Markku onnistuivat  saamaan nippanappa mittakalat. Ne vapautettiin. Nyt on siis tilanne se että minulla 10, Samulla 7, Uskolla 3 ja Markulla 1, eli yhteensä 21 kalaa nyt ylhäällä ja niistä reilusti mittakaloja on 13. Vekkulilla nyt 17, Kinkyllä 3 ja Carillo 1.

5.4. Meni ajeluksi tuulen vuoksi

Tämä päivä meni kaikin puolin reisille. Oli kyllä hieno päivä, mutta tuulinen. Etsimme uusia paikkoja ja ajelimme ristiin rastiin. Ainut tapahtuma oli, kun Samu karkuutti itäreunalla olevalla särkällä ehkä just mittataimen.

6.4. Gotlantilainen hauki

Aamu venähti hieman pitkäksi kun edellispäivän tappiota oli hieman huuhdeltu pois. Aamu aukeni pilvisenä, tuulisena ja vettäkin satoi.  Sitten puolilta päivin lähdettiin liikkeelle ja suuntasimme itään.  Siellä ekalla särkällä ei ollut mitään tapahtumia. Forssan pojatkin kävi meitä siellä moikkaamassa. Siitä lähdimme ajamaan itäreunaa ylöspäin, kohti pohjoista. Löysimme hienon särkän josta Samu ja Jarno onnistuivat löytämään taimen parven ja saivat hetkessä tapahtumia paljon. Tilastoon merkinnät Samu 5 ylös ja Jarno 4 ylös+ jäähallin kokoinen kroko (hauki). Mittakaloja oli 7 ja vain 2 alamittaisia. Kaikki kalat vapautimme. Lisäksi tärppejä oli paljon, ei pysytty laskuissa. Uistimena toimi Pumu Vekkuli ja Viherpuna Vekkuli. Nyt siis tilanne Jarno 14, Samu 12, Usko 3 ja Markku 1. Krokot Jarno 1 ja Samu 1. Haukivideo on täällä.

7.4. Viimeinen aamu

Lähdimme vasta yhdeksän jälkeen mökiltä ajelemaan eiliseen ilta paikkaamme itäpuolelle. Keli oli karu, lunta satoi koko päivän ja aste lämmintä, tuuli pohjois-luode suunnalta reilu 10 m/s. Lähdimme kuitenkin tuolle kyseiselle särkälle rämpimään, vaikka tuuli oli jäätävää. Samun kanssa päätimme mennä särkän reunalle siten että tuuli jää taaksemme, jotta edes heitto onnistuu. Tämä oli hyvä päätös, sillä hetken heiteltyämme taimenparvi löysi meidät tai me heidät kello oli yhdentoista tienoilla, kun ensimmäinen taimen nappasi ja sitten hetkessä meillä oli 4 kalaa ylhäällä, 51-62cm kaloja ja ainakin yhtä monta tärppiä. Emme siis kalastaneen kuin reilu tunnin tuolla ja sitten nousimme maihin paistamaan makkaraa ja lämmittelemään. Lähdimme sitten mökille ruuanlaittoon. Illaksi menimme hetkeksi  mökin lähirannalle heittämään, mutta keli oli niin kova että vartin jälkeen nousimme maihin lämmittelemään. Nyt edessä mökin siivous ja aamulla lähtö kohti kotia. Hyvä reissu ja loistava porukka.

Yhteenveto

Saaliiksi saimme viiden päivän ja yhden aamupäivän aikana yhteensä 34 taimenta ja kaksi haukea. Jarno 16, Samu 14, Usko 3 ja Markku 1. Paljon oli karkuutuksia, tärppejä ja seurioita. Kelit oli aika haastavat, tehden välillä kovinkin hankalaksi kalastamisen, mutta niinhän tuolla käy usein kun ei ole saaristoa suojaamassa tuulilta.  Näin jäi saari taaksemme hetkeksi ja jo lautalla mietimme syksylle uutta retkeä joka onkin jo nyt varattu. Eli marraskuussa palaamme tuonne. Tämä on pätkiä muistiinpanoistani reissulta, siksi paljon tilastoja.

Vekkulit Erämessuilla

Jarno Vähämäen J-King Vekkulit ovat esillä Kalastus.com osastolla Erämessuilla 7.-10.6. Tule katsomaan vieheitä ja jutustelemaan meritaimenen kalastuksesta. Vieheisiin voit tutustua täällä - Vekkuli vieheet.