Raportti - Houtskarin Hauki-cup 2014

Neon Baits saalista - Houtskari hauki-cup

Kuva: Petri Tallqvist. Kilpailun suurin kala 106 cm.

Houtskarin Hauki-cup 2014 järjestettiin jälleen Saaristomerellä ja kisapaikkana toimi Saariston Lomakeskus Mossalassa. Kilpailussa saatuja kaloja ei tuoda kisakeskukseen, vaan hauet mitataan ja niistä otetaan kuva mittalaudan päällä. Yhteenlaskettu mitta kahdesta isoimmasta hauesta määrittelee pisteet. Yksi sentti on yksi piste.

Kalastus.com tiimin raportti Houtskarista
Olimme paikalla jo torstai-iltana. Päätimme jättää haukipaikkojen opiskelun seuraavalle päivälle. Lauantaina oli luvassa kisapäivä. Kävimme silti vesillä pyörähtämässä, josko saisimme ahvenia illaksi paistettavaksi. Ahvenen jigausta siis. Keli oli syyskuun keliksi "helteinen" - veden lämpötila oli noin 18 astetta ja ilma reilusti yli 20 asteen. Pienen etsimisen jälkeen löytyi paikka, jossa oli ahventa mukavasti. Parista muusta paikasta tuli vain muutama kala, mutta ison selän vieressä olevalla pakalla ruokailevaa ahventa oli hyvin.

Perjantaina aloitimme kartoittamaan haukivesiä. Koska vesi oli lämmintä, ajattelimme aloittaa kalojen hakemisen kesäpaikoilta. Saari ryhmä Ängeskär ja Österskär vaikuttivat otolliselta alueelta kartalta katsottuna. Syvää vettä vieressä ja loivasti matalenevaa rantaa paljon. Aloitimme saaren länsipuolella olevasta isosta lahdesta. Sieltä ei tullut yhtään kalaa ylös - joku kävi lusikkaa tukistamassa, mutta ei nähty mikä se oli. Harmiteltiin hieman lahden sameaa vettä. Vesi oli sameahkoa jo isolla selällä eikä niin kirkasta, mitä Houtskarissa on totuttu näkemään.

Matka jatkui ko saariryhmän pohjoispuolella olevalle Nölöskärs haren saaren luokse. Tässä kohtaa vesi oli jo paljon kirkkaampaa ja kalaa alkoi napsumaan hyvään tahtiin. Suurin osa tuli Kuusamon Suurhauki-lusikalla ja keltasävyisellä Professorilla, mutta myös joku Buster-jerkillä värissä hologrammi-ahven ja spöket.
Kun Nölöskär oli testattu, menimme Österskärin itäpuolelle, jossa oli rakkolevämatto levittynyt pitkälle rannasta ulospäin ja kivenmurkuloita siellä täällä. Oikein hieno paikka, mutta se oli tyynen puolella. Siitä huolimatta tapahtumia tuli useampia. Todella nätti haukipaikka!

Seuraavaksi oli vuorossa Östeskärin eteläpuoli, joka antoi myös useamman kalan. Harjoittelupäivän suurin oli 85 cm ja se tuli siitä paikasta, niin ikään Kuusamon Suurhauella. Ahvenkuvioinen Buster jerkki ja Svartzonkerin Mc Rubber antoivat myös kalaa. Kumikaloista kokeiltiin useampaa väriä, mutta yksi oli selvästi yli muiden.
Kalastimme myös muita samalla suunnalla olevia isojen saarien rantoja. Pieniä haukia tuli sieltä täältä. Harjoittelupäivän lopputulema oli siinä, että kalaa oli ns kesäpaikoilla ja niihin kannattaisi keskittyä kisapäivänä.

Päätimme kuitenkin iltapäiväksi suunnata varmuuden vuoksi sisälahdille. Ajoimme kisa-alueen eteläpuolelle Armon saaren tuntumaan, jossa kalastimme "miljoonakaislikkoa". Alue näytti hyvältä. Vesikasvillisuutta oli paljon. Mitään sen ihmeellisempää emme kuitenkaan kaislikoista saaneet. Muutamia haukia sieltä täältä, mutta ne olivat pieniä. Illaksi vaihdoimme taas ahvenen jigaukseen - löysimme kalaa jonkin verran, mutta syönti oli heikompaa kuin edellispäivänä. Päivän isoimmat ahvenet tulivat Lomakeskuksen laiturilta - siellä oli muutakin väkeä kalastamassa ja he saivat hyvin ahventa. Isoimmat oli siinä puolen kilon kantturoissa.
Kisapäivä
Ajatus taktiikasta kalapaikkojen valinnasta oli selvä. Kisa starttasi kello 10:00 ja ampaisimme suoraan Östeskärin eteläpäähän. Odotukset oli kovat, koska siinä oli edellispäivänä lujasti kalaa. Nyt tuloksena oli kuitenkin vain yksi pieni hauki, joka ei edes ylittänyt 65 cm mittarajaa. Siirryimme saaren itäpuolelle, jossa myös oli ollut hyvin kalaa. Sama juttu - pari ihan pientä sinttiä kovasta yrityksestä huolimatta. Kävimme vielä pienen Nölöskärs haren saaren koluamassa, josta ei tullut yhtään mitään, vaikka kalaa piti olla paikalla. Erilaisia vieheitä lensi veteen, mutta ei vaan kalaa kuulunut.
Muutaman tunnin kalastuksen tuloksena "kesäpaikoilla" oli tuottanut kolme kalaa, joista yksikään ei yltänyt mitattavaksi. Samaan aikaan kaverit soitteli, että olivat löytäneet hyvällä syönnillä olevia haukia ja saaneet useampia yli 65 cm mittaisia kisakaloja.

Vaihdoimme taktiikkaa ja ajoimme suoraan sisäpaikoille Armon saaren eteläpuolelle. Tapahtumia tuli heti. Mc Rubberin kumikalaa purtiin ahkerasti ja Busterin ahvenvärillä sai myös hyvin. Sahasimme kaislikon laitoja edestakaisin. Myös muita kisaveneitä oli alueella. Kun löysimme paikan, josta sai kalan tai kaksi, tulimme siihen uudestaan hetken päästä. Niistä samoista paikoista saimme hyvin haukia. Osa niistä oli yli 70cm eli niillä pystyi osallistumaan kisaan.
Syönti kuitenkin heikkeni, kun noin 13:00 aikaan aurinko alkoi paistamaan täydeltä taivaalta. Sen jälkeen saimme tapahtumia vain sieltä täältä. Muillakin näytti olevan hankalaa, koska kisaveneet ajelivat levottomasti edestakaisin. Mentiin rantaan aikataulussa kello 16:00. Meidän venekunnan pistemäärä oli 149 ja sillä tuli 24 veneen joukossa 7. sijalle. Voittaja sai nätin 106 cm hauen häntyrijerkillä.

Yhteenveto
Järjestelyt olivat onnistuneet ja kilpailuiden järjestämispaikka oli hyvä. Lomakylässä on paljon majoituskapasitettia. Yövyimme pienessä mökissä, joka oli siisti ja sopiva kolmelle hengelle (taisi olla tarkoitettu kuudelle hengelle). Mökissä oli pieni keittiönurkkaus ja riittävästi astioita. Pihalla oli pieni grillipaikka. Saunaa mökissä ei ollut, vaan käytössä oli yhteissauna. Veneille oli riittäävästi laituritilaa. Veneen sai kylkiparkkiin uudehkon laiturin kylkeen tai poijuun.

Kisan jälkeen paikan ravintolassa tarjottiin lohikeitto, joka kuului osallistumismaksuun (taisi olla 20 euroa / hlö). Samaan aikaan oli palkintojen jako. Arviolta noin 30 henkilöä oli toimitusta seuraamassa.

Suomessa on varmasti kysyntää samantyylisten heittokalastuskilpailuiden järjestämisessä. C&R kisat ovat suotavia, sillä ne ei verota turhaan paikallista kalakantaa. Paikallisille vedenomistajillekin se on hyvä kädenojennus, että heidän "merenviljaa" ei niitetä suotta liikaa. Kuvan ottaminen mittalaudan päällä ajaa hyvin todistelun kisakaloista. Se toimi hyvin.
Ilmoitimme aluksi, että tiedot kalapaikoista ja ottivieheistä julkaistaan raportin yhteydessä. Tämä avoimemman kalastuskulttuurin edistämiseksi ja vinkiksi niille aloitteleville kalamiehille, jotka kylmiltään ovat Houtskariin menossa. Kalastus.com järjesti ryhmän paikalle ja raportoi tilaisuudesta tukena heittokalastuskilpailuiden järjestämiselle Suomessa. Mukana kilpailussa oli 24 venettä. Joukkueemme oli joukosta 7. sijalla. Katso tulokset.

Täällä kuvia lisää.

Joukkue
Mika Viitanen
Tomi Tikkanen
Kalapaikat

Ahvenia saatiin jigaamalla tästä pakan reunasta (merimerkin vieressä): https://goo.gl/maps/Vq1Sk