Kannattaa sitten lukea valvojaksi ja tarjoutua alueen palvelukseen. Esteenä voi tietenkin olla tuo valvojakoe ja lain ymmärtäminen, kun vaikuttaa yllä olevan perusteella, ettei jokin korvien välissä anna myötä tekstin ymmärtämiselle.
Hullua ettei tämä pökö ymmärrä kuviota tai sitten se vaan tahallaan sekoittaa.
Alueen valvoja ei voi senkään takia valvoa osakaskuntien lupia koska alueen valvojilla ei ole tietoa kuka on ostanut osakaskunnan lupia eli ei voi tietää kenen verkkoja valvoa.
Tämän on lainlaatija huomannut ja siksi ei alueen valvojilla ole valtuuksia. Osakaskunta voi valtuuttaa kalastusalueen valvojille oikeuden pyydystarkastukseen mutta valitettavan harva ok näin tekee. Tällöin ok toimittaa listan luvanmaksaneista alueelle.
Avainasanat:yleiskalastusoikeus ja yksityisoikeudellinen kalastus.
Useinhan verkko ja katiskakalastus on osakkaalle vapaata ja ilmaista. Ainakin omilla mökkijärvillä ja tuttujen luona. Ennen toki käytettiin sellaisia muoviläpysköjä merkkinä maksetuista luvista, mutta nykyään ne ovat onneksi hävinneet luontoa roskaamasta.
Voikohan kalastusalueen valvoja puuttua lainavastaisesti merkattuihin muille vesillä liikkujille vaarallisiin pyydyksiin vaikka osakunta ei olisi erillistä sopimusta asiassa tehnyt? Edellisellä lienee jotain tietoa.
Itseltä (ilmeisesti kalastusalueen) valvojat ovat kyselleet vain kalastuskorttia, vaikka vedossa monta vapaa. Luvat olleet aina mökillä, mutta eivät ole koskaan halukkaita tulemaan mukaan hakemaan tai mitään näyttömääräyksiä tarjonnet. Reiluja valvojia, jotka eivät turhasta naputa.
Täällä menee taas iloisesti sekaisin vanha laki, uusi laki ja vanha käytäntö, mitä noudatetaan, kunnes kalatalousalueet on luotu ja uusi, niitten jälkeen noudatettava käytäntö. Mitä jos unohdettaisiin nuo vanhat opit, kun ne ei ole enää kauaa voimassa ja keskityttäisiin uuteen. Tässä ketjussa on aika moni yrittänyt selittää uutta mallia, mutta jostain syystä se tuntuu olevan valtava peikko osalle kalastajista. Ymmärrän, että kaikkia ei valvonta tunnu miellyttävän, mutta mitä jos edes yrittäsitte jotenkin perustella juttujanne tyhjänpäiväisen muitten haukkumisen sijaan.
Uusi kalastusasetus pykälä 9
"Pyydyksen asettajan yhteystiedot ja kalastusoikeuden osoittava merkki
Pyydyksen asettajan nimi- ja yhteystiedot sekä kalastusoikeuden osoittava merkki tulee kiinnittää pyydyksen uloimman pään kohon, lippusalon tai merkkisalon yhteyteen."
Eli jatkossa verkoissa pitää olla yhteystiedot ja lupa. Helpottaa myös valvontaa.
Näin ahven.net eli mmm ministeriö sanoo uudessa, päivitetyssä ohjeessa kalastuksenvalvonnasta.
"Jos kalastuksenvalvoja tapaa luvattomasti tai lainvastaisesti kalastavan henkilön tai luvattoman tai lainvastaisen pyydyksen, kalastuksessa käytetyt välineet ja saatu saalis voidaan ottaa talteen."
Ja valtuutuksesta:
"Kalastuksenvalvoja tarvitsee valtuutuksen nimetylle toimialueelle. Valtakirjan antaa kalastusalue tai vesialueen omistaja"
Pääsääntöisesti osakaskin maksaa luvista ja välttämättä muille ei myydäkään. Nykylain mukaan pyydyksissä pitää olla yhteystiedot.
Laittomissa paikoissa oleviin pyydyksiin voi puuttua.
Näyttömääräyksillä ei monen vavan puuttumisesta selviä, sanktiona takavarikko ja rikosilmoitus.Valvoja on tehnyt osallasi virheen tai käyttänyt harkintaa, siitä ei kuitenkaan voida tehdä yleistä käytäntöä.
Hullua ettei tämä pökö ymmärrä kuviota tai sitten se vaan tahallaan sekoittaa.
Alueen valvoja ei voi senkään takia valvoa osakaskuntien lupia koska alueen valvojilla ei ole tietoa kuka on ostanut osakaskunnan lupia eli ei voi tietää kenen verkkoja valvoa.
Tämän on lainlaatija huomannut ja siksi ei alueen valvojilla ole valtuuksia. Osakaskunta voi valtuuttaa kalastusalueen valvojille oikeuden pyydystarkastukseen mutta valitettavan harva ok näin tekee. Tällöin ok toimittaa listan luvanmaksaneista alueelle.
Avainasanat:yleiskalastusoikeus ja yksityisoikeudellinen kalastus.
"Kalastuksenvalvoja tarvitsee valtuutuksen nimetylle toimialueelle. Valtakirjan antaa kalastusalue tai vesialueen omistaja"
Riippuen asetaanko valvoja yleisoikeudellista vai yksityisoikeudellista tehtävää suorittamaan. Tässä ei käytäntö muutu.
Mites mahtaa olla, olisiko lainlaatija mahdollisesti huomannut saman ongelman ja siksi laittanut uuteen kalastusasetukseen pykälän, minkä mukaan verkkoihin pitää jatkossa laittaa paitsi yhteystiedot, myös kalastusoikeuden todistava dokumentti. Mikä tuolla ylhäällä jo lukikin.
Ennen kuin olet haukkumassa muita, kannattaisi ottaa asioista itse selvää. Teet täällä itsestäsi täyden pellen haukkumalla ja mesoamalla ilman mitään hajuakaan oikeasta asiasta. Tähän mennessä et ole vielä perustellut mitenkään yhtäkään juttuasi, sen sijaan suollat vanhentunutta tietoa, sekavia hajatelmia ja vailla mitään totuuspohjaa olevia mielipiteitäsi täytenä totena.
Ihan vinkkinä koitappa hakea uudesta kalasuslaista pykälä, minkä mukaan tätä ns. Yksityisoikeudellista kalastusta ei voi kalatalousalueen valvoja valvoa. Voi tulla aika pitkäksi täällä sitä pykälää odotellessa. Tännekin on jo linkitetty pykälä, missä aivan selvästi, aivan selvällä suomenkielellä sanottiin, että tätä valtuutusta ei enää tarvita ja että valvonta kattaa myös pyydyskalastuksen. Mikä sanottiin aivan yhtä selvästä mysö tuolla mmm ahven.netissä.
Lähettänyt Ma, 10/24/2016 - 12:49 käyttäjä Anonymous
Hullua ettei tämä pökö ymmärrä kuviota tai sitten se vaan tahallaan sekoittaa.
Alueen valvoja ei voi senkään takia valvoa osakaskuntien lupia koska alueen valvojilla ei ole tietoa kuka on ostanut osakaskunnan lupia eli ei voi tietää kenen verkkoja valvoa.
Tämän on lainlaatija huomannut ja siksi ei alueen valvojilla ole valtuuksia. Osakaskunta voi valtuuttaa kalastusalueen valvojille oikeuden pyydystarkastukseen mutta valitettavan harva ok näin tekee. Tällöin ok toimittaa listan luvanmaksaneista alueelle.
Avainasanat:yleiskalastusoikeus ja yksityisoikeudellinen kalastus.
"Kalastuksenvalvoja tarvitsee valtuutuksen nimetylle toimialueelle. Valtakirjan antaa kalastusalue tai vesialueen omistaja"
Riippuen asetaanko valvoja yleisoikeudellista vai yksityisoikeudellista tehtävää suorittamaan. Tässä ei käytäntö muutu.
Ihmetyttää vänkäys suuresti, kentällä jos toimit noin lähtee valtuutus välittömästi, jos nyt satut edes olemaan valvojakortin omaava.
i laittanut uuteen kalastusasetukseen pykälän, minkä mukaan verkkoihin pitää jatkossa laittaa paitsi yhteystiedot, myös kalastusoikeuden todistava dokumentti
?????dokumentti?
Verkkoihin ei mitään dokumentteja laiteta, ainostaan nimi ja puh. numero
Sekapäistä harhautusta.
"Pyydyksen asettajan yhteystiedot ja kalastusoikeuden osoittava merkki
Pyydyksen asettajan nimi- ja yhteystiedot sekä kalastusoikeuden osoittava merkki tulee kiinnittää pyydyksen uloimman pään kohon, lippusalon tai merkkisalon yhteyteen."
Tässä jälleen oiva esimerkki erään puolueen kannattajien tavasta hahmottaa maailmaa, jonka puheenjohtaja tiivisti toteamukseen, jonka sisältönä oli ajatus siitä, että faktoista viis, se miten asiat koetaan ratkaisee.
Me pitkän linjan valvojat emme päättele valtuuksiamme ja velvollisuuksiamme itse. Siellä ne lukevat mm. kalastus- ja rikoslaissa ja asetuksissa. Tuossa ylempänä onkin muutamia niistä mainittuina.
On kyllä sekava keskustelu, vastatkaapa alla olevaan kysymykseen ilman lisäläpinöitä, koskee omaa mökkijärveä, jossa verkkokalastus on ilmaista ja vapaata (ei siis mitään "oikeuden osoittamia merkkejä" käytössä, nimi osoittaa oikeuden). Jopa osakunnan paapat verkottaa mehukattimerkeillä, joissa toki uuden lain mukaisesti yhteystiedot. Ilmeisesti tulkitsevat verkkonsa vesiliinkennettä häiritsemättömäksi :D Kalastusalueen valvojat saattavat olla eri mieltä mehukattipöntöistä...
1. Saako kalastusalueen valvoja poistaa pyydykset joissa esim. lippu on liian pieni, tai kohot laitettu väärin. JOS OSAKUNTA EI OLE TEHNYT ERILLISTÄ SOPIMUSTA.
KALASTUKSENVALVOJAN VALVONTAVELVOLLISUUDET JA -OIKEUDET;
Kalastusalueen asettamien valantehneiden kalastuksenvalvojien tulee valvoa, että kalastusta koskevia säännöksiä ja määräyksiä noudatetaan, ja sen mukaan kuin kalastuslaissa säädetään, ottaa myös talteen luvattomalla kalastuksella saatu saalis ja siinä käytetyt välineet samoin kuin kalastuslain nojalla luvattomana pidettävä kuljetus- tai kauppatavara. Heidän tulee myös erityisesti valvoa rauhoituspiirejä ja kalastusalueen antamia määräyksiä sekä antaa virka-apua kun vesialueen omistajan tai kalastusoikeuden haltijan oikeutta loukataan. Heillä ei kuitenkaan ole oikeutta puuttua asianomistajarikoksiin kun siinä tapauksessa, että kalastusoikeuden haltija esittää asiasta virka-apupyynnön, joka voi myös olla toistaiseksi voimassaoleva.(esim.KalL 64 ja 98§§).
Kalastusta valvovilla viranomaisilla ja kalastusalueen asettamalla valantehneellä kalastuksenvalvojalla on oikeus tarkastaa, että vedessä tai veneessä samoin kuin rannalla tai suojassa oleva pyydys on säännösten ja määräysten mukainen. Mainituilla viranomaisilla ja kalastuksenvalvojalla on myös oikeus tarkastaa kalaa tai rapuja kaupaksi pitävän henkilön varasto. Jos kalaväylään tai muulle vesialueelle, jossa kalastusoikeuden käyttäminen on kielletty tai sitä on rajoitettu, on laittomasti pantu kalanpyydys, poliisiviranomainen tai kalastuksenvalvoja on velvollinen poistamaan sen syyllisen kustannukselle. Kielletty pyydys tai pyydyksen osa viranomaisen tai kalastuksenvalvojan hävitettävä tai tehtävä kalastukseen kelvottomaksi. (KalL.100§)
Kalavarojen hoitoa ja kalastuksen järjestämistä koskevien tehtävien siirtäminen kalatalousalueelle
Osakaskunta tai osakaskuntaan kuulumattoman vesialueen omistaja voi määräajaksi tai toistaiseksi siirtää sille kuuluvat kalavarojen hoitoa ja kalastuksen järjestämistä koskevat tehtävät kalatalousalueelle.
Tehtävien siirtämiseksi suoritetaan selvittely, jossa päätetään siirrettävien tehtävien rajaamisesta ja suorittamistavasta sekä tulojen ja kustannusten jakamisesta. Kalatalousalueen on otettava tehtävät hoidettavakseen, jos se kalatalousalueen tehtävien hoidon kannalta on tarkoituksenmukaista.
Siirtämistä tarkoittava osakaskunnan kokouksen päätös katsotaan valtuutukseksi, jonka perusteella kalatalousalue voi siirrettävissä asioissa toimia osakaskunnan puolesta
Nämä ovat niitä asioita, missä valvojalla on harkintavaltaa tilanteen mukaan. Lain mukaan kalatalousalueitten muodostamisen jälkeen hän voi viedä verkot ja lyödä tarvittaessa sakot päälle, jos lakia rikotaan. Käytännössä vaatii varmasti sen, että esim. tukitaan veneväylä merkkaamattomilla verkoilla, tukitaan koko joki verkoilla, pidetään yli lain sallimaa kahdeksaa verkkoa tai muuta vastaavaa. En usko, että yksikään valvoja alkaa kovin kevyin perustein keräillä verkkoja pois. Tämä siis vasta parin vuoden päästä, kun kalatalousalueet on muodostettu. Siihen saakka mennään vanhan tavan mukaan.
Se, miten kalastusoikeus jatkossa todistetaan on vielä auki. Voi hyvin olla, että käyttöön tulee tapa laittaa esim. minigrip-pussiin luvan maksukuitti tai muu todiste kalastusoikeudesta, osa kalastuskunnista voi ottaa käyttöön vanhantyyliset lätkät tms. Jos teidän järvellä on kaikille vapaa kalastusoikeus, niin tätä ongelmaa ei ole. Laissahan vain sanotaan, että jollain tapaa kalastusoikeus pitää merkitä verkkoihin. Se selkiää aikanaan ja siitä kyllä tiedotetaan lähempänä.
Kalastanu monta kertaa viikossa 30v ajan ja vain kerran on luvat kysytty. Se tapahtui hanasaaren salmessa siikaa onkiessa ja tietenkin oli luvat kunnossa. Mikälie pappa niitä kyseli. Joidenkin puheista ymmärtänyt pk-seudulla, et ilman lupia ongitaan, eikä jonkun papparaisen tarkastukset paljon nappaa. Varsinkaan jos ei ole valvojan valvontalupia näyttää niin dunkkuun tulee.
§107
Kalatalousalueen valtuuttamalla kalastuksenvalvojalla on oikeus valvoa kalastusta koskevien säännösten ja määräysten noudattamista koko kalatalousalueen alueella riippumatta siitä, onko 121 §:ssä tarkoitettua päätöstä tehtävien siirrosta kalatalousalueelle tehty.
Tuossa on se oleellinen muutos.
Aika monelta, varsinkin tältä yhdeltä jänkältä on mennyt ohi, että tämä asia tosiaan muuttui. Tosin vielä mennään pari vuotta vanhan mukaan, kun vielä ei ole kalatalousalueita valvojia valtuuttamassa. Kyllä näistä sitten kurssitetaan ja kerrotaan tarkemmin aikanaan. Tosin en oikein usko, että kaveri on edes mikään valvoja tai toivottavasti ei ole, sen tasoista muitten haukkumista ja mesoamista ainakin täällä on ollut. Valvojat kun noin pääsääntöisesti ovat fiksua porukkaa.
Eli valvoja (kalastusalueen) voi puuttu räikeisiin rikkomuksiin verkkojen merkinnässä.
Erillistä kalastuslupaahan ei tarvita, koska nimi pitää verkkomerkistä jo löytyä. Nimi toimii "dokumenttina" kalastusluvasta, koska kaikki osakkaat saavat verkkoja pitää. En usko että muoviläpysköihin tarvitsee siksi palata.
Lähettänyt Ma, 10/24/2016 - 18:41 käyttäjä Anonymous
121 §
Kalavarojen hoitoa ja kalastuksen järjestämistä koskevien tehtävien siirtäminen kalatalousalueelle
Osakaskunta tai osakaskuntaan kuulumattoman vesialueen omistaja voi määräajaksi tai toistaiseksi siirtää sille kuuluvat kalavarojen hoitoa ja kalastuksen järjestämistä koskevat tehtävät kalatalousalueelle.
Tehtävien siirtämiseksi suoritetaan selvittely, jossa päätetään siirrettävien tehtävien rajaamisesta ja suorittamistavasta sekä tulojen ja kustannusten jakamisesta. Kalatalousalueen on otettava tehtävät hoidettavakseen, jos se kalatalousalueen tehtävien hoidon kannalta on tarkoituksenmukaista.
Siirtämistä tarkoittava osakaskunnan kokouksen päätös katsotaan valtuutukseksi, jonka perusteella kalatalousalue voi siirrettävissä asioissa toimia osakaskunnan puolesta
"Eli valvoja (kalastusalueen) voi puuttu räikeisiin rikkomuksiin verkkojen merkinnässä.
Erillistä kalastuslupaahan ei tarvita, koska nimi pitää verkkomerkistä jo löytyä. Nimi toimii "dokumenttina" kalastusluvasta, koska kaikki osakkaat saavat verkkoja pitää. En usko että muoviläpysköihin tarvitsee siksi palata."
Näin se varmasti tulee menemään. Jotenkin varmaan pitää osoittaa kalatalousalueen valvojaa varten, että kuulut kalastuskuntaan. Tämä taas on helppo käytännössä tehdä monella tapaa, esim. Toimittamalla jäsenten nimet kalatalousalueelle. Se miten se käytännössä tehdään selviää sitten myöhemmin.
Aika röyhkeää tehdä omia tulkintoja laista joka ei ole voimassa.
Jokainen kalastaja maksaa luvista jatkossakin ja ne pitää tietää jos lupia katsitaan.
Eletään nyt nykyaikaa vaan.
Mitä pyydysten merkitseminen tähän ketjuun liittyy? Nimittäin sitä tuo 48§ käsittelee. Siitäkin kalastusasetus määrää tarkemmin ja se täällä jo olikin.
Sulla taitaa olla taas käsissä vanha laki. Usko nyt jo, että se on historiaa.
Ostaa ne luvat ja menee kalaan.
Jättää pohdiskelut ja lakipykälät niille ken ne ymmärtää.
Hyvin on pelannu tähän asti, ilman lakikirjaakin.
Ei ole lupia kyselty vastaus kysymykseen.
Kommentit
Ja olenko muka
Ja olenko muka verkkokalastaja?
En edes omista verkkoja ja mielelläni niitä alueen toimesta tarkastelisin mutta laki ei anna myötä.
Valvojaksi
Kannattaa sitten lukea valvojaksi ja tarjoutua alueen palvelukseen. Esteenä voi tietenkin olla tuo valvojakoe ja lain ymmärtäminen, kun vaikuttaa yllä olevan perusteella, ettei jokin korvien välissä anna myötä tekstin ymmärtämiselle.
Juuri tuon syyn takia
Juuri tuon syyn takia ulkopuolisia ei oteta alueen valvojiksi. Mieluusti maksetaan esim. kalatalouskeskukselle ulkoisesta valvonnasta.
Hullua ettei tämä pökö
Hullua ettei tämä pökö ymmärrä kuviota tai sitten se vaan tahallaan sekoittaa.
Alueen valvoja ei voi senkään takia valvoa osakaskuntien lupia koska alueen valvojilla ei ole tietoa kuka on ostanut osakaskunnan lupia eli ei voi tietää kenen verkkoja valvoa.
Tämän on lainlaatija huomannut ja siksi ei alueen valvojilla ole valtuuksia. Osakaskunta voi valtuuttaa kalastusalueen valvojille oikeuden pyydystarkastukseen mutta valitettavan harva ok näin tekee. Tällöin ok toimittaa listan luvanmaksaneista alueelle.
Avainasanat:yleiskalastusoikeus ja yksityisoikeudellinen kalastus.
Useinhan verkko ja
Useinhan verkko ja katiskakalastus on osakkaalle vapaata ja ilmaista. Ainakin omilla mökkijärvillä ja tuttujen luona. Ennen toki käytettiin sellaisia muoviläpysköjä merkkinä maksetuista luvista, mutta nykyään ne ovat onneksi hävinneet luontoa roskaamasta.
Voikohan kalastusalueen valvoja puuttua lainavastaisesti merkattuihin muille vesillä liikkujille vaarallisiin pyydyksiin vaikka osakunta ei olisi erillistä sopimusta asiassa tehnyt? Edellisellä lienee jotain tietoa.
Itseltä (ilmeisesti kalastusalueen) valvojat ovat kyselleet vain kalastuskorttia, vaikka vedossa monta vapaa. Luvat olleet aina mökillä, mutta eivät ole koskaan halukkaita tulemaan mukaan hakemaan tai mitään näyttömääräyksiä tarjonnet. Reiluja valvojia, jotka eivät turhasta naputa.
Täällä menee taas iloisesti
Täällä menee taas iloisesti sekaisin vanha laki, uusi laki ja vanha käytäntö, mitä noudatetaan, kunnes kalatalousalueet on luotu ja uusi, niitten jälkeen noudatettava käytäntö. Mitä jos unohdettaisiin nuo vanhat opit, kun ne ei ole enää kauaa voimassa ja keskityttäisiin uuteen. Tässä ketjussa on aika moni yrittänyt selittää uutta mallia, mutta jostain syystä se tuntuu olevan valtava peikko osalle kalastajista. Ymmärrän, että kaikkia ei valvonta tunnu miellyttävän, mutta mitä jos edes yrittäsitte jotenkin perustella juttujanne tyhjänpäiväisen muitten haukkumisen sijaan.
Uusi kalastusasetus pykälä 9
"Pyydyksen asettajan yhteystiedot ja kalastusoikeuden osoittava merkki
Pyydyksen asettajan nimi- ja yhteystiedot sekä kalastusoikeuden osoittava merkki tulee kiinnittää pyydyksen uloimman pään kohon, lippusalon tai merkkisalon yhteyteen."
Eli jatkossa verkoissa pitää olla yhteystiedot ja lupa. Helpottaa myös valvontaa.
Näin ahven.net eli mmm ministeriö sanoo uudessa, päivitetyssä ohjeessa kalastuksenvalvonnasta.
"Jos kalastuksenvalvoja tapaa luvattomasti tai lainvastaisesti kalastavan henkilön tai luvattoman tai lainvastaisen pyydyksen, kalastuksessa käytetyt välineet ja saatu saalis voidaan ottaa talteen."
Ja valtuutuksesta:
"Kalastuksenvalvoja tarvitsee valtuutuksen nimetylle toimialueelle. Valtakirjan antaa kalastusalue tai vesialueen omistaja"
Ennen valtuutuksen voi antaa vain kalastuskunta.
Pääsääntöisesti osakaskin
Pääsääntöisesti osakaskin maksaa luvista ja välttämättä muille ei myydäkään. Nykylain mukaan pyydyksissä pitää olla yhteystiedot.
Laittomissa paikoissa oleviin pyydyksiin voi puuttua.
Näyttömääräyksillä ei monen vavan puuttumisesta selviä, sanktiona takavarikko ja rikosilmoitus.Valvoja on tehnyt osallasi virheen tai käyttänyt harkintaa, siitä ei kuitenkaan voida tehdä yleistä käytäntöä.
Hullua ettei tämä pökö
Hullua ettei tämä pökö ymmärrä kuviota tai sitten se vaan tahallaan sekoittaa.
Alueen valvoja ei voi senkään takia valvoa osakaskuntien lupia koska alueen valvojilla ei ole tietoa kuka on ostanut osakaskunnan lupia eli ei voi tietää kenen verkkoja valvoa.
Tämän on lainlaatija huomannut ja siksi ei alueen valvojilla ole valtuuksia. Osakaskunta voi valtuuttaa kalastusalueen valvojille oikeuden pyydystarkastukseen mutta valitettavan harva ok näin tekee. Tällöin ok toimittaa listan luvanmaksaneista alueelle.
Avainasanat:yleiskalastusoikeus ja yksityisoikeudellinen kalastus.
"Kalastuksenvalvoja tarvitsee valtuutuksen nimetylle toimialueelle. Valtakirjan antaa kalastusalue tai vesialueen omistaja"
Riippuen asetaanko valvoja yleisoikeudellista vai yksityisoikeudellista tehtävää suorittamaan. Tässä ei käytäntö muutu.
Mites mahtaa olla, olisiko
Mites mahtaa olla, olisiko lainlaatija mahdollisesti huomannut saman ongelman ja siksi laittanut uuteen kalastusasetukseen pykälän, minkä mukaan verkkoihin pitää jatkossa laittaa paitsi yhteystiedot, myös kalastusoikeuden todistava dokumentti. Mikä tuolla ylhäällä jo lukikin.
Ennen kuin olet haukkumassa muita, kannattaisi ottaa asioista itse selvää. Teet täällä itsestäsi täyden pellen haukkumalla ja mesoamalla ilman mitään hajuakaan oikeasta asiasta. Tähän mennessä et ole vielä perustellut mitenkään yhtäkään juttuasi, sen sijaan suollat vanhentunutta tietoa, sekavia hajatelmia ja vailla mitään totuuspohjaa olevia mielipiteitäsi täytenä totena.
Ihan vinkkinä koitappa hakea uudesta kalasuslaista pykälä, minkä mukaan tätä ns. Yksityisoikeudellista kalastusta ei voi kalatalousalueen valvoja valvoa. Voi tulla aika pitkäksi täällä sitä pykälää odotellessa. Tännekin on jo linkitetty pykälä, missä aivan selvästi, aivan selvällä suomenkielellä sanottiin, että tätä valtuutusta ei enää tarvita ja että valvonta kattaa myös pyydyskalastuksen. Mikä sanottiin aivan yhtä selvästä mysö tuolla mmm ahven.netissä.
Mikä tässä nyt voi enää olla niin vaikeaa?
Hullua ettei tämä pökö
Hullua ettei tämä pökö
Lähettänyt Ma, 10/24/2016 - 12:49 käyttäjä Anonymous
Hullua ettei tämä pökö ymmärrä kuviota tai sitten se vaan tahallaan sekoittaa.
Alueen valvoja ei voi senkään takia valvoa osakaskuntien lupia koska alueen valvojilla ei ole tietoa kuka on ostanut osakaskunnan lupia eli ei voi tietää kenen verkkoja valvoa.
Tämän on lainlaatija huomannut ja siksi ei alueen valvojilla ole valtuuksia. Osakaskunta voi valtuuttaa kalastusalueen valvojille oikeuden pyydystarkastukseen mutta valitettavan harva ok näin tekee. Tällöin ok toimittaa listan luvanmaksaneista alueelle.
Avainasanat:yleiskalastusoikeus ja yksityisoikeudellinen kalastus.
"Kalastuksenvalvoja tarvitsee valtuutuksen nimetylle toimialueelle. Valtakirjan antaa kalastusalue tai vesialueen omistaja"
Riippuen asetaanko valvoja yleisoikeudellista vai yksityisoikeudellista tehtävää suorittamaan. Tässä ei käytäntö muutu.
Ihmetyttää vänkäys suuresti, kentällä jos toimit noin lähtee valtuutus välittömästi, jos nyt satut edes olemaan valvojakortin omaava.
i laittanut uuteen
i laittanut uuteen kalastusasetukseen pykälän, minkä mukaan verkkoihin pitää jatkossa laittaa paitsi yhteystiedot, myös kalastusoikeuden todistava dokumentti
?????dokumentti?
Verkkoihin ei mitään dokumentteja laiteta, ainostaan nimi ja puh. numero
Sekapäistä harhautusta.
Totuus vaan on taas kerran
Totuus vaan on taas kerran jäärien taruja ihmeellisempää.
http://mmm.fi/documents/1410837/1801522/VNa-kalastuksesta-1360-2015.pdf/...
Ja sieltä pykälä 9:
"Pyydyksen asettajan yhteystiedot ja kalastusoikeuden osoittava merkki
Pyydyksen asettajan nimi- ja yhteystiedot sekä kalastusoikeuden osoittava merkki tulee kiinnittää pyydyksen uloimman pään kohon, lippusalon tai merkkisalon yhteyteen."
Hullua, tänne kirjoittaa joku
Hullua, tänne kirjoittaa joku wannabevalvoja höpöjä.
Jokainen oikea valvoja tietää oikeudet ja velvollisuudet.
Käytännössä mikään ei ole muuttunut.
Eipä ole juu...
"Käytännössä mikään ei ole muuttunut".
Tässä jälleen oiva esimerkki erään puolueen kannattajien tavasta hahmottaa maailmaa, jonka puheenjohtaja tiivisti toteamukseen, jonka sisältönä oli ajatus siitä, että faktoista viis, se miten asiat koetaan ratkaisee.
Me pitkän linjan valvojat emme päättele valtuuksiamme ja velvollisuuksiamme itse. Siellä ne lukevat mm. kalastus- ja rikoslaissa ja asetuksissa. Tuossa ylempänä onkin muutamia niistä mainittuina.
On kyllä sekava keskustelu,
On kyllä sekava keskustelu, vastatkaapa alla olevaan kysymykseen ilman lisäläpinöitä, koskee omaa mökkijärveä, jossa verkkokalastus on ilmaista ja vapaata (ei siis mitään "oikeuden osoittamia merkkejä" käytössä, nimi osoittaa oikeuden). Jopa osakunnan paapat verkottaa mehukattimerkeillä, joissa toki uuden lain mukaisesti yhteystiedot. Ilmeisesti tulkitsevat verkkonsa vesiliinkennettä häiritsemättömäksi :D Kalastusalueen valvojat saattavat olla eri mieltä mehukattipöntöistä...
1. Saako kalastusalueen valvoja poistaa pyydykset joissa esim. lippu on liian pieni, tai kohot laitettu väärin. JOS OSAKUNTA EI OLE TEHNYT ERILLISTÄ SOPIMUSTA.
KALASTUKSENVALVOJAN
KALASTUKSENVALVOJAN VALVONTAVELVOLLISUUDET JA -OIKEUDET;
Kalastusalueen asettamien valantehneiden kalastuksenvalvojien tulee valvoa, että kalastusta koskevia säännöksiä ja määräyksiä noudatetaan, ja sen mukaan kuin kalastuslaissa säädetään, ottaa myös talteen luvattomalla kalastuksella saatu saalis ja siinä käytetyt välineet samoin kuin kalastuslain nojalla luvattomana pidettävä kuljetus- tai kauppatavara. Heidän tulee myös erityisesti valvoa rauhoituspiirejä ja kalastusalueen antamia määräyksiä sekä antaa virka-apua kun vesialueen omistajan tai kalastusoikeuden haltijan oikeutta loukataan. Heillä ei kuitenkaan ole oikeutta puuttua asianomistajarikoksiin kun siinä tapauksessa, että kalastusoikeuden haltija esittää asiasta virka-apupyynnön, joka voi myös olla toistaiseksi voimassaoleva.(esim.KalL 64 ja 98§§).
Kalastusta valvovilla viranomaisilla ja kalastusalueen asettamalla valantehneellä kalastuksenvalvojalla on oikeus tarkastaa, että vedessä tai veneessä samoin kuin rannalla tai suojassa oleva pyydys on säännösten ja määräysten mukainen. Mainituilla viranomaisilla ja kalastuksenvalvojalla on myös oikeus tarkastaa kalaa tai rapuja kaupaksi pitävän henkilön varasto. Jos kalaväylään tai muulle vesialueelle, jossa kalastusoikeuden käyttäminen on kielletty tai sitä on rajoitettu, on laittomasti pantu kalanpyydys, poliisiviranomainen tai kalastuksenvalvoja on velvollinen poistamaan sen syyllisen kustannukselle. Kielletty pyydys tai pyydyksen osa viranomaisen tai kalastuksenvalvojan hävitettävä tai tehtävä kalastukseen kelvottomaksi. (KalL.100§)
121 §
121 §
Kalavarojen hoitoa ja kalastuksen järjestämistä koskevien tehtävien siirtäminen kalatalousalueelle
Osakaskunta tai osakaskuntaan kuulumattoman vesialueen omistaja voi määräajaksi tai toistaiseksi siirtää sille kuuluvat kalavarojen hoitoa ja kalastuksen järjestämistä koskevat tehtävät kalatalousalueelle.
Tehtävien siirtämiseksi suoritetaan selvittely, jossa päätetään siirrettävien tehtävien rajaamisesta ja suorittamistavasta sekä tulojen ja kustannusten jakamisesta. Kalatalousalueen on otettava tehtävät hoidettavakseen, jos se kalatalousalueen tehtävien hoidon kannalta on tarkoituksenmukaista.
Siirtämistä tarkoittava osakaskunnan kokouksen päätös katsotaan valtuutukseksi, jonka perusteella kalatalousalue voi siirrettävissä asioissa toimia osakaskunnan puolesta
Nämä ovat niitä asioita,
Nämä ovat niitä asioita, missä valvojalla on harkintavaltaa tilanteen mukaan. Lain mukaan kalatalousalueitten muodostamisen jälkeen hän voi viedä verkot ja lyödä tarvittaessa sakot päälle, jos lakia rikotaan. Käytännössä vaatii varmasti sen, että esim. tukitaan veneväylä merkkaamattomilla verkoilla, tukitaan koko joki verkoilla, pidetään yli lain sallimaa kahdeksaa verkkoa tai muuta vastaavaa. En usko, että yksikään valvoja alkaa kovin kevyin perustein keräillä verkkoja pois. Tämä siis vasta parin vuoden päästä, kun kalatalousalueet on muodostettu. Siihen saakka mennään vanhan tavan mukaan.
Se, miten kalastusoikeus jatkossa todistetaan on vielä auki. Voi hyvin olla, että käyttöön tulee tapa laittaa esim. minigrip-pussiin luvan maksukuitti tai muu todiste kalastusoikeudesta, osa kalastuskunnista voi ottaa käyttöön vanhantyyliset lätkät tms. Jos teidän järvellä on kaikille vapaa kalastusoikeus, niin tätä ongelmaa ei ole. Laissahan vain sanotaan, että jollain tapaa kalastusoikeus pitää merkitä verkkoihin. Se selkiää aikanaan ja siitä kyllä tiedotetaan lähempänä.
et silleen
Kalastanu monta kertaa viikossa 30v ajan ja vain kerran on luvat kysytty. Se tapahtui hanasaaren salmessa siikaa onkiessa ja tietenkin oli luvat kunnossa. Mikälie pappa niitä kyseli. Joidenkin puheista ymmärtänyt pk-seudulla, et ilman lupia ongitaan, eikä jonkun papparaisen tarkastukset paljon nappaa. Varsinkaan jos ei ole valvojan valvontalupia näyttää niin dunkkuun tulee.
Miksi muuten 18.31 käyttäjä
Miksi muuten 18.31 käyttäjä laittaa tänne vanhentunutta lakitekstiä? Nuohan ovan vanhan lain pykäliä.
§107
§107
Kalatalousalueen valtuuttamalla kalastuksenvalvojalla on oikeus valvoa kalastusta koskevien säännösten ja määräysten noudattamista koko kalatalousalueen alueella riippumatta siitä, onko 121 §:ssä tarkoitettua päätöstä tehtävien siirrosta kalatalousalueelle tehty.
Tuossa on se oleellinen muutos.
Aika monelta, varsinkin tältä yhdeltä jänkältä on mennyt ohi, että tämä asia tosiaan muuttui. Tosin vielä mennään pari vuotta vanhan mukaan, kun vielä ei ole kalatalousalueita valvojia valtuuttamassa. Kyllä näistä sitten kurssitetaan ja kerrotaan tarkemmin aikanaan. Tosin en oikein usko, että kaveri on edes mikään valvoja tai toivottavasti ei ole, sen tasoista muitten haukkumista ja mesoamista ainakin täällä on ollut. Valvojat kun noin pääsääntöisesti ovat fiksua porukkaa.
OK.
OK.
Eli valvoja (kalastusalueen) voi puuttu räikeisiin rikkomuksiin verkkojen merkinnässä.
Erillistä kalastuslupaahan ei tarvita, koska nimi pitää verkkomerkistä jo löytyä. Nimi toimii "dokumenttina" kalastusluvasta, koska kaikki osakkaat saavat verkkoja pitää. En usko että muoviläpysköihin tarvitsee siksi palata.
121 §
121 §
Lähettänyt Ma, 10/24/2016 - 18:41 käyttäjä Anonymous
121 §
Kalavarojen hoitoa ja kalastuksen järjestämistä koskevien tehtävien siirtäminen kalatalousalueelle
Osakaskunta tai osakaskuntaan kuulumattoman vesialueen omistaja voi määräajaksi tai toistaiseksi siirtää sille kuuluvat kalavarojen hoitoa ja kalastuksen järjestämistä koskevat tehtävät kalatalousalueelle.
Tehtävien siirtämiseksi suoritetaan selvittely, jossa päätetään siirrettävien tehtävien rajaamisesta ja suorittamistavasta sekä tulojen ja kustannusten jakamisesta. Kalatalousalueen on otettava tehtävät hoidettavakseen, jos se kalatalousalueen tehtävien hoidon kannalta on tarkoituksenmukaista.
Siirtämistä tarkoittava osakaskunnan kokouksen päätös katsotaan valtuutukseksi, jonka perusteella kalatalousalue voi siirrettävissä asioissa toimia osakaskunnan puolesta
Jos nyt elettäis vain
Jos nyt elettäis vain nykylain mukaan. Kiitos
"Eli valvoja (kalastusalueen)
"Eli valvoja (kalastusalueen) voi puuttu räikeisiin rikkomuksiin verkkojen merkinnässä.
Erillistä kalastuslupaahan ei tarvita, koska nimi pitää verkkomerkistä jo löytyä. Nimi toimii "dokumenttina" kalastusluvasta, koska kaikki osakkaat saavat verkkoja pitää. En usko että muoviläpysköihin tarvitsee siksi palata."
Näin se varmasti tulee menemään. Jotenkin varmaan pitää osoittaa kalatalousalueen valvojaa varten, että kuulut kalastuskuntaan. Tämä taas on helppo käytännössä tehdä monella tapaa, esim. Toimittamalla jäsenten nimet kalatalousalueelle. Se miten se käytännössä tehdään selviää sitten myöhemmin.
Aika röyhkeää tehdä omia
Aika röyhkeää tehdä omia tulkintoja laista joka ei ole voimassa.
Jokainen kalastaja maksaa luvista jatkossakin ja ne pitää tietää jos lupia katsitaan.
Eletään nyt nykyaikaa vaan.
Kalastuslaki pykälä 48
Kalastuslaki pykälä 48 kannattaa lukea kokonaisuudessaan ja jos tuon ymmärtää huomaa että moni pohdiskelu tällä palstalla turhaa.
Mitä pyydysten merkitseminen
Mitä pyydysten merkitseminen tähän ketjuun liittyy? Nimittäin sitä tuo 48§ käsittelee. Siitäkin kalastusasetus määrää tarkemmin ja se täällä jo olikin.
Sulla taitaa olla taas käsissä vanha laki. Usko nyt jo, että se on historiaa.
Ostaa ne luvat ja menee
Ostaa ne luvat ja menee kalaan.
Jättää pohdiskelut ja lakipykälät niille ken ne ymmärtää.
Hyvin on pelannu tähän asti, ilman lakikirjaakin.
Ei ole lupia kyselty vastaus kysymykseen.
Eipä ole tänäkään vuonna
Ei oo kyselty enkä lupia myöskään osta! Omilla vesialueilla kalastelen ja koen luvat perusteettomaksi rahastukseksi!
Sivut
Lisää uusi kommentti