Kukaan testannut Hauen perhokalastus siimaa? pike taper
11.12.2001 - 18:39
Testanneita ? Olis varmaan kiva mökillä heitellä perhoo haulle, miten siima lentää onko se hyvä oikeamaan?
Käviskö se myös streamer kalastukseen koskilla?
onko sitä muuten luokissa #5?
Vai oiskohan joku kärki uppoova tai intermeditate ?
miten paljon se intermeditate siima uppooa tai miten nopeasti
Kelluvan kahdeksikon hommasin, kun uskoin sen tuovan onnea ja autuutta. Eipä auttanut, oli liian köykänen mun vavalle (ja osaamiselle). Sinänsä tuskin siima huonoimmasta päästä. Väärään pakettiin kytkettynä mikä tahansa siima on huono.
Intermediatesta tehty ampumapää uppoaa hiukan liian hitaasti. Oikeaa upposiimaa katselen seuraavaksi haukisiimaksi.
Raato
Pike Taper on voimakkaasti kartioitu kelluva WF-siima. Se on hyvä matalissa kasvustoissa sekä hauen pintaperhostelussa, hyvä 'yleishaukisiima' se ei ole, kuten ei mikään kelluva siima. Ampumaominaisuudet siinä on hyvät, siihenhän se on suunniteltukkin. Paksuna se on kurja heitettävä kovassa tuulessa.
Koskikalastukseen se sopii siinä missä muutkin vastaavat ampumapääsiimat. Runinglinea ei tosin korjaa karvankaan vertaa ja rullausominaisuuksia siinä ei luonnollisesti ole.
Pari luokkaa vapaa raskaampi 9-10 m pitkä uppoava ampumapää on hyvä yleishaukisiima. Hyvää ampumapäämateriaalia löytää perholiikkeiden tarjouskoreista, ja DT-siimoista saa kaksikin, jopa 3 ampumapäätä. Perhosiiman "laadukkuudella" ei näissä hommissa ole merkitystä, halpikset käyvät yhtä hyvin tarkoitukseen kuin kalliimmatkin siimat.
Itse kalastan haukea kelluvalla siimalla (wf), koska popperointi kuuluu myös harjoittamiini kalastusmuotoihin. Köyhänä opiskelijana en ole viitsinyt ostaa useampia heittosiimoja. Jos on tarvetta mennä syvemmälle laitan siiman jatkeeksi Super Fast sinking tai Fast Sinking perukkeen. Tarvittaessa voi tietysti lisäilä hauleja, mutta heittäminen on kyllä tarpeeksi hankalaa jo pelkällä kookkaalla perhollakin. Helpompaa on sitoa itse perho raskaammaksi. Tuolla sivulla on hyviä uppoavia perukkeita: http://flysupplies.freeyellow.com/page4.html
Lisää uusi kommentti