Mikä heittohyrräksi?
19.05.2002 - 14:32
Mun olisi tarkoitus hankkia HEITTTO hyrrä, kun kesäloma alkaa... ja vapa tietysti. Mikä hyrrä pitäisi valita: Abun Pro Rocketti vai EONi?
Sitä ERÄ-lehden(muistaakseni) arvostelemaa Calcuttaa en hanki hinnan vuoksi (ellei ole hinta ole laskenut 250 €). Rockettiakin pitäisi kuulemma huoltaa paljon. Entäs se Ambassadeur Classic? Entä HOBBYHALLin C4? Olen hyrrissä ihan aloittelija, ei varmaan huolto onnistu.
Hyrrä tulisi taimenen ja hauen heittoon.
Entä mikä vapa?
Ehdotelkaa, Kommentoikaa...
Mistä saa KUNNAN-vapoja?
Piti sittenkin häiritä ;-)
Esim. Wobblerista.
http://www.wobbleri.fi/index2.html
Wobbleriin ei ole VIELÄKKÄN lisätty vapoja :-(
Siin linkissä on puhelinnumero. Mitro on mukava sälli ja auttaa varmasti mielellään.
jos haluut hyvän ja nopsan vavan niin käy ostamas technium df ysinä. suosittelen!
Mulla moinen Technium on kasina, ja on vielä vallan paljon vikkelämpi ainakin "tyhjillään" kokeillen kuin ysi. Luulin jo osaavani heittää hyrrällä, kunnes hommasin tuon kasi-techniumin. Mutta pienen uudelleenopettelun jälkeen se on aivan älyttömän kiva vapa. Ei paljon hartiat väsy heitellessä!
Mika
Kenen valmistama vapa on technium?
Shimanon.
Mulla on tommonen 9" Conolon Premier, ostin sen ekaksi hyrrävavaksi ja on helppo heittoinen.
Toinen vaihtoehto mitä mietin pitkään oli Shakespearen Ambidex Titanium, mutta jotenkin tuo Abu toimi omissa näpeissä paremmin, kelaksi ostin silloin aivan perushyrrän (5000C:n), nyt olis tarkoitus hommata kevyempi hyrrä, koska toikin alkaa jo aika kolho heittelyssä ja EON3600C on ykkösvaihtoehtona ollut mielessä.
Lisäksi toi nykyinen hyrrävapani on hyvä rannalta heitettäessä, mutta pienessä veneessä voin kokemuksestakin sanoa, että jopa 9" on liian pitkä ja siksi olenkin katellut itselleni kepiksi jotain kivaa 8", Berkleyltä näkyy löytyvän ok. vapoja, samoin Daiwan nuo uudet Skotlantilaiset vavat ovat käynneet mielessä, ovat pirun jämäköitä ja vasta kohta tolle mun Conolonille. Voisin sanoa melkeen, et toi Conolon sopii paremmin tanestukseen, noi Daiwan Vulcanit taas soveltuvat parhaiten hauenkalastukseen (tämä siis vain minun mielipiteeni), loppupeleissä kannattaa miettiä ensin mitä ominaisuuksia vavalta haluaa ja millaiseen kalastukseen se pääasiassa tulee, sen jälkeen valinta onkin helpompaa.
Ensimmäiseksi dööriksi mun mielestäni kannattaa ostaa joku perusdööri, esim. toi 5000C on hyvä klassinen harjoittelukapula, kun osaa sillä heittää, osaa heittää lähes millä hyrrällä vaan ja oppii tärkeimmät hyrrän säädötkin ja ei ole hinnallakaan pilattu.
Nyt se kesäloma alkoi ;-)
Ostan settini maanantaina, joten vielä viime hetken kysymys:
Kumpi vapa on teidän mielestänne parempi:
Conolon Premiär CPC90-2M vai
Shimano Technium DF 240MH ?
Kertokaa mielipiteenne ja kirjoittakaa omasta mielestänne paras vapa!
Setin muut "osat" ovat Abu Ambassadeur EON E5600C ja siimana Power Pro 135m 0,23mm 15kg.
Setti tulee siis rannalta ja veneestä heittelyyn lähinnä järville. Kohde kaloina hauki, taimen ja kuha.
ps. Kannattaako hyrrällä heittelyä harjoitella ensin jollain "halpis" siimalla?
Sanoisimpa näin, että jos valitset kasikinttuisen Technumin, ota kela koossa 3600.
Kannnattaa harjoitella siimalla, jonka mahdollinen puukkoselvitys ei raasta sydäntä.
/abo
Jooh, monofiili ehdottomasti alkuun! Siitä on helpompi selvittää sotkutkin.

Mä ottaisin ehkä Technumin siitä syystä, että Shimanolla on tuo toimiva 3-vuoden takuu...
Kyl toi Tech on pätevämpi yleisvapa.. Toi mun Conolon Premier enemmän semmoinen taimenvapa.
Ambidex edelleenkin myös yksi hyvä vaihtoehto.
Mä ottaisin joka tapauksessa sen 3600-sarjalaisen jos noita kaloja ajot kalastaa etkä pääasiassa mitään lohta.
Onko Shimano Technium DF 240MH:ssa korkki kahva?
Kuinka pitkä kahva vavassa on?
Onko siinä viehe lenkki?
ps. Taidampa ottaa sitten sen 3600-koon kelan, jos
niitä on myynnissä.
Pitäisikö sitten ottaa kasi-jalkainen vapa?
Techniumissa on pitkähkö takakahva (en nyt osaa mittoja antaa, jotakuinkin kuten Kunnan Millenniumissa). On viehelenkki. Niin ja kahva tietysti korkkia. Ja vauhtia sitten enemmän kuin ehkä aloitteleva hyrrämies kaipaa, mutta jopa minä olen jo tottunut omaani ja minä jos kuka olen noviisi hyrrähommissa.
Mika
11 ja 10 jalkaiset Abu Conolonit ovat muuten varsin oivallisia pelejä tuolla arktisimmilla vesillä...ja jos tarvii vielä brutaalimpaa kalustoa niin sitten ei kyllä enää kalastella rannalta...
Sivut
Lisää uusi kommentti