Perhosiima hauelle
04.03.2004 - 20:36
Ajattelin kokeilla hauen perhokalastusta merellä kunhan jäät lähtee. Mulla on kasi luokan vapa, johon pitäisi siima vielä hommata.
Siihen liittyen muutama kysymys asiantuntijoille..
1. Mitäs mieltä olette perhosiiman uppoamisnopeudesta: intteri vai hitaasti uppoava vai joku muu?
2. Ampumapää + juoksusiima vai WF? (kommentteja)
3. Kokemuksia eri merkeistä?
Käyttö keskittyisi lähinnä kylmän veden aikaan huhti- toukokuussa ja syksyllä.
Pari kommenttia ihan käytännön kokemuksen pohjalta, mitään siimoista tietämättä. (aina on vehkeet tullut valmiina kouraan)
1. Mitä nopeammin uppoo niin sitä parempi mun mielestä. toisaalta jos sidot perhoja niin koukun painotus lyijylangalla auttaa uppoamiseen. Tällöin heittäminen vähän ilkeämpää. Intteri siima on varmaan paras noihin sun ajankohtiin, mutta silti kehotan valitsemaan nopeammin uppoavan, koska ekan kalan jälkeen oot kumminkin koukussa tohon hommaan ja kalastat läpi kauden samoilla vehkeillä. Nopeasti uppoavalla pääse nopeammin pohjan tuntumaan. Tämä on hieman myös "henkilökohtainen" kysymys. Pidätkö siitä, että heiton jälkeen odotat kärjistettynä kaksi vai viisi sekunttia siiman uppoamista. Kalassa noi vaan tuppaa tuntumaan niin pitkiltä noi hetket ;)
2. Itsellä ollut käytössä ampupää ja rannari jonka ehdoton etu on se, että kahdella, kolmella siiman ulosotolla pääse jo ampumaan. Kun vene liikkuu niin nopeus on yleensä valttia ja ainakin mulla on tolla yhdistelmällä heittoihin tullut tarpeeksi pituutta.
3. Itsellä Sjölvkrokenin Nordic Extreme 7 - 8 luokan vapa ja on ollut ihan toimiva. Kelassa on hyvä olla jarru, mutta ilman sitäkin pärjää ihan hyvin.
Tärkeitä on ettei ole liian isot jalat, koska siima tuppaa aina veneessä takertumaan johonkin ja ainakin mulla se yleensä on oman jalan alla.
Hauskaa homma on ja tuo hauen kalastukseen ihan uuden ulottuvuuden. Onnea kokeiluihin!
Onko kevät vai syksy parasta aikaa hauen perhostelulle.
Täyspitkä nopeasti uppoava WF, jos kalastat veneestä. Vähemmän sotkuja, parempi heiton hallinta. Merkillä tuskin väliä.
Itse asiassa mulla on nopeasti uppoava siima jo olemassa. Lähinnä just mietityttää, että kumpi ois parempi valinta kylmään veteen, intteri vai hitaasti uppoava. Kuinka nopeasti intteri uppoaa?
Tuolla kolmannella kysymyksellä tarkoitin mahdollisia siimamerkkejä. Niin ja miksei myös erilaisia juoksusiimavaihtoehtoja.
Interi kylmaan veteen. Sen uppoavuuteen vaikuttaa paljon myos perho, eli syvyyteen on paha tarkasti sanoa. Mutta kylmalla vedella sanoisin, etta tarpeeksi syvalle menee hitaalla uitolla mika on yksi perhon eduista.
Itse kallistun ampumapaan suuntaan. Paalle pituutta noin 9 metria, 7.5 tuntuu liian lyhkaiselta... Rannarina kannattaa kokeilla monofiilia, luistaa ja on halpaa.
Mina olen paiskonut taalla jenkkilan ita-rannikolla viimeiset pari vuotta rannalta pelkastaan ampumapailla. Runnarina ollut kaytossa Amnesia-merkkista tavaraa ja olen siihen ollut vallan tyytyvainen. Veneesta kalastaessa sen kanssa tulee ongelmaksi sotkeutuminen. Varsinkin jos siima on siimakorissa ajettaessa, tulee sotku 100-varmasti. Joten venekayttoon suosittelisin tavallisen perhosiiman nakoista runnaria, vaikka Loopilta. Tai sitten siimojen vaivaamista takaisin kelalle siirtymataipaleitten ajaksi.
Kärki sink2 ja tyvi intermediate. Ampumapää Vision ACE luokkaa 8-9
Mä suosittelen WF-siimaa ehdottomasti, jos heität veneestä. Mulla on ollu kolme kautta ampusiima ja nyt siirryn WF:ään. Ampusiimalla on kiva heittää, mutta ne sotkut pilaa fiiliksen. Jos ampusiimaan päädyt niin veneestä heittoon pitäis kehittää joku ratkaisu, eli karsia/suojata kaikki tarttumisaltis. Ja pitäs löytää sotkeutumaton rannari(toi Loopin rannari on mun kokeilemista paras, mutta sekin nuissa hommissa taunuksesta)? Jos joku on saanut toimiin ton homman niin ratkaisu ois kiva kuulla.
Mulla on nyt II ja IV-luokan uppoovat WF-siimat, nyt ootellaan vaan jäittenlähtöä...
Hannun kanssa samoilla linjoilla.
Hanki käsiisi uusin Pohjolan Perhokalastaja, siinä sinulle hyvä lukupaketti aiheesta.
Haukiperho on sellainen iso tukku flasabouta, tinseliä ja karvaa. Se kyllä näkyy pohjassa jurnottavalle hauelle helposti, joten siimana voi käyttää kyllä ihan hyvin jopa kelluvaakin WF siimaa. Mielestäni hauen perhostelu on verrattavissa virvelivehkeitten popperi kalastukseen, siinähän houkutellaan hauki pintaan iskemään.
Tietysti jos haluat kalastaa syvemmällä kuin 3 metriä, niin silloin uppoavat siimat on parhaita. Keväällä hauet on kuitenkin matalassa, joten kelluva tai intermediate olisi mun suositus.
Kannattaa käyttää jotain 5-6 luokan heitto siimoja juoksusiimoina niin ne ei sotkeudu niin helposti, ja lentää hyvin!
Fyndin kanssa samoilla linjoilla. Intermediatea tosin puoltaa se, että se 'leikkaa' jonkin verran aallokkoa toisin kuin kelluva siima.
Keskikesällä helleaikaan: Kelluva lyhyt pätkä mahdollisimman painavaa, vaikkapa AFTM 12 S-C-Anglers-tai-mitä-vain-siimaa, juoksusiimana amnesia tai (oma valintani=Cortland Embassy). SC-ANGL-Supreme on halpaa, ja ehkä ehkä paras tähän tarkoitukseen. Se pätkä voi olla jopa Level-tasapaksu, ja se leikataan vanhan DT-lohiperhosiiman keski/takaosasta. Takaosasta leikatun saa väärinpäin käännnetyn Lee Wulff TT-siiman kärkiosan tapaiseksi heitossa. Ota siiman paino vapasi mukaan, punnitse siimasi kirjevaa'alla...aftm 8-10 on 0k).
Perhona keskikesällä mieluiten "Hiiri".
Kylmällä kelillä mikä vain iso streamer.
Lukaiskaapa linkin takaa pitkän linjan haukiperhokalastajan mietteitä haukiperhovälineistä. Samalta saitilta löytyy myös muita perhokalatusjuttuja.
Fyndin kanssa olen kylläkin eri mieltä siitä, että hauki houkuteltaisiin pintaan iskemään kuten popperikalastuksessa. Kyllä mä ainakin kalastan WF-tyypisellä IV-luokan upposiimalla ja välillä hyvinkin voimakkaasti painotetuilla perhoilla. Tällaisella yhdistelmällä kalastus muistuttaa erittäin paljon tavallista uistinkalastusta. Noilla yhdistelmillä kalastussyvyydet ovat lähempänä Nissen kuin Bomberin syvyyksiä. Välillä taas käytän kokonaan painottamantonta perhoa, jolloin uittosyvyys on jossain Bomberin syvyyksissä.
Ajattelin hankkia uuden perhokelan, johon voisi hankkia samalla uppoavaa type II:n WF-siimaa. Sillä ja painottamattomalla perholla kiskoo keväällä kyllä ihan riittävän hitaasti ja riittävän pinnasta (mikä itse asiassa harvemmin ainakaan merellä on tarpeen).
Hande, kyllä sotkeutuminen on vähän ongelmallista WF-siimoillakin. Ja arvaa minkä takia mä ostin keskipulpettiveneen...
Hyvä Nipa! Tossa linkissä on tosiaan kaikki olennainen haukivehkeistä. Kokopitkä uppoava WF on paras valinta käytännössä kaikkiin tilanteisiin veneestä kalastettaessa. Omalla reissulla oli viime kesänä mm. yhden illan hauet pakkautuneet keskimäärin puolimetrisen lahteen, josta ne naarattiin kuiville nelosuppoavilla siimoilla ja Deceivereillä. Nou problem.
Tottahan pintatöheröiden, popperien, hiirien ja muiden heittely lämpöisenä kesäpäivänä mökkijärvellä on ihan mukavaa, mutta päivästä toiseen merihommissa tarvitaan kunnon vehkeet ja perhot.
Vaimo kysyy:Miks sun tarvii ostaa uus vene, eiks toi vanha kelpaa? Hieman kalastukseen hörähtänyt vastaa:Vanha oli muuten ok, mutta hauenperhosteluun se ei oikein soveltunut ja kun halvalla sain(15000 egua).
Ei vaan: Vanha oli muuten ok, mutta hauenperhosteluun se ei oikein soveltunut.
Tosin se ht ei soveltunut kunnolla mihinkään heittokalastukseen. Erityisesti se tahkosi vastaan perhohommissa, joten siksi vanha meni vaihtoon. Ja sitä paitsi veneen ostoa voi ylipäänsä aika harvoin perustella todellisella tarpeella. Enemmänkin kyse on haluamisesta. Eli niin kuin Volvo C70:n slogan kuuluu: "Se ei ole auto jonka tarvitset, se on auto jonka haluat".
Alkuperäiseen kysymykseen: Tuo meri on kuitenkin aika laaja käsite, kalastaa sitten veneestä tai rantoja kierrellen. Veden syvyys ratkaisee kuitenkin siimavalinnan, eikä näinollen yhdellä siimalla voi kattaa kaikkia kalastustilanteita. Omasta laukusta löytyy kaksi siimaa: Kelluva WF ja nopeasti uppoava samanlainen. Varsinkin keväällä ja toisaalta myöhään syksyllä isotkin hauet löytyvät usein aika matalasta vedestä. Nopeasti uppoava on näissä tilanteissa täysin käyttökelvoton, perhoa kun pitäisi hinailla kylmällä vedellä aika rauhallisesti. Syvästä kalastettaessa tietysti uppoava siima. Jos aikoo selvitä vain yhdellä siimalla, niin se on sitten kelluva. Rakentelin trollaajien käyttämästä lyijy-ydinsiimasta puolen metrin mittaisen perukkeen, jonka voi helposti liittää lenkeillä heittosiiman nokkaan, jos haluaa pyydyksen syvemmälle. Sillä ja esim. palloketjusilmillä painotetulla tinselillä pääsee tarvittaessa mukavasti muutaman metrin syvyyteen. Erilaisia ampupäitä rakentamalla pääsee tietty haluamaansa tulokseen, mutta WF on mielestäni leppoisin käyttää. Merkillä ei ole väliä, kunhan on halpa. Kalliit "Saltwater-" tai "Pike-siimat" vähän mietityttävät. Samalla hinnalla ostat kolme tarjoussiimaa, joilla ongit joksenkin samat tunnit.
Merkillä ei ole väliä, kunhan on halpa.
Intän tästäkin. Parin haukiperhokauden jälkeen mulla on vertailupohja kahdesta siimasta, halvasta Ron Thompson Energystä sekä sitä kaksi tai kolme kertaa kalliimmasta Scientific Anglerin Wet Celistä. Sitten kun köyhdyn niin totaalisesti, ettei mulla ole varaa ostaa Wet Celiä, mulla ei todennäköisesti ole varaa kalastaa enää lainkaan... ;)
Tota Wet Celiä mäkin hommasin suositusten perusteella, omia kokemuksia vesiltä ei vielä ole(toivottavasti 3 viikon päästä on ). Eli kait sitä vois sullekkin Miikka suositella WF-siimoista? Maksoin nuista Wet Celeistä 40 euroo kpl. En tiiä onko se paljon kun ekasta haukisiimasta joku vuosi sitten maksoin yli 300 mk ja se oli ihan Taunuksesta, vaikka piti olla hyvä.
Hannur:
Rohkenetko kertoa mistäpäin hommasit tuota Wet Cel -siimaa?
Jos aikoo selvitä vain yhdellä siimalla, niin se on sitten kelluva.
Joo, noin mäkin luulin joskus. Nyt tiedän, että sen olisi oltava nopeasti uppoava. Kellusiima on erikoiskäyttöön, kuten muutkin hitaasti uppoavat ja siksi toivottoman hidaskäyttöiset siimat.
Mulla on käytössä kelluva ysiluokkanen Pike-taper ja nelosuppo Wet-cell. Jos vene regaa, on siiman nopeasti mentävä sinne, missä kalat on. Muuten touhu muistuttaa enemmän hinaamista. Tietty ankkurista kalastettaessa tilanne on kokolailla toinen, mutta sekin taitaa olla aika erikoistouhua hauenkalastuksessa tai ainakin on sitä mulle (ellei nyt sitten jo jostain syystä tiedä mistä ja millä...).
Kellusiimaa on astetta hankalampi heittää kuin uppoa, johtuen lähinnä kait siiman suuremmasta halkaisijasta. Jos perhoa lisäksi joutuu painottamaan (ja vastaavasti syvälle halutessa peruketta pidentämään), vaikeutuu touhu entisestään. Hauen perhokalastus on väkisinkin sen verran hitaampaa (lue tehottomampaa) verrattuna aktiiviseen uistinkalastukseen, että ellei konsepti ole selvillä, on sitä minusta turha hankaloittaa millään ylimääräisellä, ellei sitten ole puhdas naatiskelija.
Tiettyjen tunnettujen spottien (tai epätyypillisten) kalastus tai 'erikoisperhojen' käyttö tai puhdas oma mieltymys voivat toki muuttaa hommaa melkoisesti ja pistää siimanvalinnankin uusiksi.
Onkos kenelläkään kokemusta onnistuuko tollasen marabou deceiverin viskominen 6-7 luokan kamoilla ja wf siimalla.
Onko toi wf nyt sit parempi valinta kun ampumasiima?
Kyllä onnistuu. Vähän kevyemmästä päästä mutta hyvin onnistuu. Tuuhea 6/0 koukkuun sidottu voi tosin jo vähän vastustella...
Ampupää runnarilla on ehkä puuskaisessa 'haukituulessa' tehokkaampi yhdistelmä. Toisaalta kahlatessa runnarin olisi hyvä myösen kellua -lähtee pinnalta hieman herkemmin kuin pinnan alta. Runnariksi kun laittaa kelluvaa heittosiimaa, niin homma korjaantuu -tosin silloinhan ollaan viissiin jo aika lähellä WF-siimaa?
Runnareista sen verran, että niitähän kannattaa venytellä oikein reippaasti uutena ja muutenkin silloin tällöin. Tulee vähemmän sotkuja. Mutta senhän varmaan tiesittekin...
Ja lopuksi lainaus viestistä, jonka ystäväni lähetti piristämään työpäivää: "ole vain tuvalla runkkari, nyt syö ahven..."
Whitefish:Rohkenen toki, kun ei ole kyse siitä kymppilahdesta josta viime vuosien kymppini ovat nousseet ;). Hiihtolomareissulla Tampereen Kalastusvälineestä löytyi. On muuten hyvällä valikoimalla ja palvelulla varustettu liike, Tamperelaiseksi haha.
Rannalta monorannari ja veneesta kelluva. Mono taytyy kastella puolineen paivineen edellisena iltana, tekee siita mukavan notkeaa jollei ole sikakylma. Ja siimakori kyytiin seka veneeseen etta erityisesti rannalle. Vahentaa harmaita hiuksia huomattavasti. Itsella kaytossa Orviksen tekele ja ainakin se pelittaa hienosti.
Sellasen pointin keskusteluun heittäisin, että vaikka itsekin käytän pääasiassa IV uppoavaa siimaa (yllättäen WetCel WF#10) tykkään myös käyttää II uppoavaa (sama merkki) ja I uppoavaa eli Intteriä (taas sama merkki). Vaikka tehot II ja I uppoavilla useimmissa tilanteissa kärsivät on mulle kuitenkin puoliruokaa hauen tärpin näkeminen. IV uppoavalla kadotetaan vähänkin sameammissa vesissä näköyhteys perhoon pitkissä heitoissa.
Lisää uusi kommentti