Jigivapa hyrrälle?
18.01.2005 - 09:18
Selailin arkistoja, mutta ei selvinnyt vielä,
mikä vapa olisi hyvä kuhan jigaukseen nimenomaan hyrrälle?
Olen todellakin aloittelija tuossa jigittelyssä,
joten neuvoja kaipailisin.
Käsittääkseni vavan pitäisi olla jämäkkä, että
kalan saa tartutettua hyvin, mutta
toisaalta taas jäykällä vavalla kevyempien(10g)
jigien heittäminen ei varmaan mieltä lämmitä
ja kalan kiinnipysyminen on epävarmaa punotulla kalastettaessa?
Oma suosikki Daiwan Procaster-S (se puna-musta) 6,6´. Napakka ja heittää kivasti, tartuttaa vielä kivemmin eikä edes tunnoton kanki. Pahaa sanottavaa ei ole.
En löydä haulla oikein mitään tuosta Daiwasta,
onko tuo kahdenkäden vapa?
Juu, takakahva on luonnollisesti lyhyehkö.
Muistaakseni täälläkin on ollut juttua ko. kepistä. Erittäin monipuoliseen käyttöön soveltuva, mulla jigi ja kevyt hauestus (viehepainot 10-40g) käytössä.
Tuossa Procasterissa on "puolentoista käden" hantaaki.
Omaa vapamakuani tuo puoltaa myös kevyessä jerkkauksessa.
Mä pidän tota procasteria myös mun suosikki haukkivapana, tunnokkuus on aivan huippuluokkaa ja sellaiset 4kg+ hauet on aika mukavia väsyteltäviä. Miinuksia tulee kyllä surkeista vaparenkaista, mutta nehän voi aina vaihtaa.
Parhaimmillaan mun mielestä Procasteri on Zalttien ja esim. pikkusliderien nakkelussa. Toiminut kyllä hyvin myös kuhan jigauksessa.
-Atn-
Mielellään saisi olla pitkä tuo takaosa.
Arkistoja kaivellessani, löysin juttua tuosta
Daiwasta, jotkut mieltävät tuon liian jäykäksi
jigaukseen. Siinä mainittu viehesuositus on kuulemma alakanttiin?(olikohan 7-28G)
Vaihtoehtoja löytyi myös Ambidex CA90665-5 195cm,tai CA9060 185cm.(viehesuositukset 5-20g)
Onko näistä kokemuksia?
Ambidexissa on myös lyhyt kahva, miten mahtaa olla Nexavessa,jota on myös kehuttu?
Hiukan kärjestä lyhennetty Procasteri on musta huomattavasti kivempi vapa "ul" jerkkauksessa ja 20-40g uistimilla hakestuksessa kuin orginaali. En ole huomannut vaparenkaiden kanssa mitään ongelmia, mitä nyt joskus joku on hiukan vinoutunut, yksijalkaisia kun ovat.
Toisaalta, tykkään kohtalaisen napakoista vavoista kautta linjan... Tunnokkuus ja tehokkuus (kalastuksessa, ei niinkään saannissa) on mun ykköskriteerit. Yksi suosikki 10´ lohivapa on joskus arvosteltu liian jäykäksi hauenjigaukseen Erässä, jos tuo nyt mitään kertoo.
Kokemusta ei löydy Berkley SSEO 6kintun kepistä, mutta itse ostaisin sen jigikäyttöön. Mulla on siitä raskaanpi 6,6 jerkkikäytössä, mutta mielessä on ollut lyhyemmän hommaaminen. Aikoinaan sitä lyhempää heiluttelin kun olin runkkuvapaa hommaamassa ja tuntui tosi näppärältä. Jos yksiosaisuuden kokee ongelmaksi niin se vähentää kehuja. Jos mukana kulkee jo yksi yksiosainen vapa ei toisen roudaaminen ole musta ainakaan hankalaa. Masalla niitä oli ainakin ennen HuliVili myyntiä.
-jka-
Tuplatärppi
Shimano Technicumin hapselivapa (7') ainakin on erittäin bueno kuhakeppi tuntuman, tartutuksen ja lisäksi kalojen pysymisen osalta. Itse kokeilisin saman aihion hyrräversiota (kait sellainen on tarjolla?), jos olisin etsimässä.
Kyllä siihen Daiwaan kaksi kättä reilusti mahtuu ja heittää yllättävän hyvin kevyitäkin vieheitä. Pitkä takakahva on lyhyelle ja jäykähkölle (7) vavalle riski, että heitosta tulee liian nopea hyrrälle (mm. eräs abu)
Tällanen löytyy Salakalan sivuilta; Daiwa PR-S662MHRB-B 198cm hintaan 59€.
Onko vastaava tuon 6`6 Procaster-S:n kanssa?
Noilla Ambidexeilla näyttäisi olevan suositushinnat 59€ ja 69€.
Taitaa olla sama keppi.
Jos jollain on vapa kädenulottivilla voisi varmistaa, mä en siihen kykene. Soittamalla varmistuu, mun tarkoittama on puna-musta (myös on ollut epäkelvompi sini-harmaa tyrkyllä).
Ambidex CA9060 on suosikki hyrrävapani kevyimpään hyrräilyyni joelle tai muuten. Tuo viehesuosituksen yläraja, 20gr, pitää myös aika hyvin paikkansa.
Amba on pehmeämpi toiminnaltaan kuin tuo Procaster.
Jio; Onko sinulla molemmat vavat käytössä?(CA9060 ja Procaster)
Kumpi jigaukseen 10-20g jigeillä?
Kuulostaa tässä vaiheessa siltä, että kallistun tuon Amban suuntaan.
Moro Toku.
Mulla on molemmat vavat ja Ambidex ehdottomasti kevyemmille vieheille. Procasterillakin toki ne skulaa mutta toimii parhaiten hiukan painavimmilla jigeillä. Tää mun mielipide Procasterista kokemusta vasta syksy sheikki palvellut jo kauemmin. Enpä itse juuri muita jigivapoja tartte ku noi kaks...
-Tommi-
En tiedä onko tuo uglystikki graphite mikään jigausvapa mutta minulle varsin miellyttävä ollut. Tosin se on 7 koipinen versio kyseisestä. Moni kyllä haukkunut mutta toimii mulla. 9g jigipää kumilutteron kera lentää kyllä ihan kivasti, ja väsyttelykin käynyt kivuitta.
Riippuen minkä kokoista jigiä heittää kuhalle, olen itse käyttänyt hyrrän kanssa joko Abu Classic Series 770C-2P tai Daiwa Heartland-S SS862MHFB, jotka mielestäni molemmat sopivat käyttötarkoitukseen.
Lisätietoja sivulta FFF Misc Myydään
--ako
Toku: Molemmat vavat löytyvät. 10-20gr vieheille Ambidex, vähänkin painavammille Procaster.
Tervetuloa hypistelemään vapoja jos kiinnostaa!
Niin pervolta kuin kuulostaakin, haspelikäytössä tykkään itse eniten 7-jalkaisesta Queenista. On sen verran jäykkä, että sillä on helppo tartuttaa, mutta ei kuitenkaan överijäykkä. Vastaavasti Queenin aihio on todella tunnokas, kun se on niin ohutta, lakkaamatonta kamaa. Miksei siis myös hyrräkeppinä.
Vulcan X on vastaavasti liian jäykkä mun makuuni. Pro Caster, joka mulla on hyrrävapana, ei mielestäni vedä vertoja Queenille.
Heartland olisi jännä tuttavuus.
Nipa, seiska hyyrä-Queeri vaan on 'pilattu' umpikelahantaakilla.
Multa yksi ääni procasterille!
Itse käytän jigauksessa hapselia ja vapana on procaster (sekä ahvenelle että kuhalle). Olen myös kokeillut hyrräversiota ja hyvältä hyrränkin kanssa vaikutti.
Aikaisempina jigivapoina ambidex ja vulcan-x, eivät vedä vertoja procasterille.
Procaster on jigin uittamisvaiheessa jäykkä ja tunnokas, mutta kun kala on siiman päässä, ainakin jos sopivan kokoinen, niin siitä löytyy sopivaa myötäilyä. Aivan kuin siinä olisi jokin momentti piste. Isoillekkin riittää ruutia.
Vaparenkaita on paljon ja ne on aika pienisilmäisiä = lisää tunnokkuutta.
Eikö tuo heartland ole hiukan liian löysä kuhan jigaukseen?
...makuasioita...
Hitto sentään, näinköhän nuo joutuu hommaamaan molemmat
Jio; Voisin poiketakin...
Jees, eilen kävin hypistelemässä nuita Jion vapoja.
Taitaa mennä hankintaan molemmat vavat.
Kelavaihtoehtona minulla on UC4600C tuolle procasterille, jos nyt alkuun "yrittäisi" pärjätä tuolla paketilla, kunhan vielä jostain löytyisi kyseinen vapa.
Kiitokset kaikille vinkeistä ja erikoiskiitos Jannelle!
Toku, kokeile Tyrskytaimenesta. Siellä näyttäisi olevan 2004-mallin vavat -40 pinnaa.
Kiitos Samthefisherman!
Vapa varattu Tyrskystä.
Kelasta hiukan...
Mielestäni UC on turhan korkea profiilinen jigaukseen, eli painopiste ko. kelan kanssa tulee melkoisen korkealle
-> omaan makuuni heikentää tuntumaa turhan paljon. Ero on todella merkittävä esim 1k-3k dööreihin tai esim Cardiff100 jota itse käytän jigauksessa.
Kävisiköhän paremmin SM3000C?
Kokeilen kuitenkin tuolla UC:llä nyt alkuun..
Istuu huomattavasti matalammalla kuin UC, parempi varmasti.
Mulla juuri edellä mainitusta syystä "muovi" runkoiset (keveys), matalalla istuvat Cardiffit käytössä. Niissä on myös perinteinen takasalpa IAR:n lisäksi joten ei varmasti vastaiskussa lipsu.
toku kyselit tuossa taannoin nexaven kahvan mitasta? on todellakin lyhyt hyrrämallissa, vaikkakin vapaaihio itsessään on toimivin(6'3") mitä markkinoilta olen löytänyt jigihommiin (näin oman mieltymyksen mukaan) selvitin asian sillä, pari kesää rannesärystä kärsittyäni, että jatkoin kahvaa 15cm. yleisvavaksi kuitenkin liian jäykkä tikku, itse päädyin berkleyn 8' kokotoimiseen, sillä heittää pikkuvaapusta reippaasti 20g päälle vieheisiin. rullana on 5500 c3
Sivut
Lisää uusi kommentti