Jerkkivapa Daiwan Triforce-X:stä?
15.12.2002 - 14:49
Pystyykö daiwan triforce-x 7 jalan pituisesta vavasta tekeen jerkkivavan? Mediumlight
Kärjestä on muutenkin pätkä pois.
Pitääkö vavasta katkasta paljon pois että tulee tarpeeks jäykkä?
Minkä pituinen jerkkivapa yleensä on?
Vavan kärkeä kannattaa väännellä suunnitellusta katkaisukohdasta ennen katkaisiua ja miettiä tuntuuko jäykkyys "sopivalta".
Jerkkivavat ovat pääsääntöisesti olleet -oman havaintoni mukaan- max. 6,6 jalkaa.
Jerkkivavan pituudet ovat tyypillisesti 5'6" - 6'6" (-7'). Sopiva pituus riippuu käyttäjän pituudesta ja kalastusalustasta (laituri, ranta, kaksoispohjainen vene tai yksikuorinen vene). Jos omaa mittaa on alle kuusi jalkaa, sopiva mitta on melko varmasti kuusi jalkaa tai alle.
Vesillä liian pitkällä vavalla ei saa uitettua pulikkaa hakkaamatta vapaa veden pintaan. (Jerkkiä uitetaan nykimällä vavalla kärki alas suunnattuna.)
Raato
Piti vielä lisätä että uskoni Triforcen kestoon 100gr jerkeillä ei ole pitkässä juoksussa kovinkaan vahva...
Omistan vain kuusijalkaisen Triforce X:n, mutta jos seiskan ominaisuudet ovat vähänkin samat, niin siitä ei saa edes välttävää jerkkivapaa.
Wobblerissa myydään Queeneja 20 eurolla (jos niitä sit vielä on jäljellä). Niistä saa kohtuurahalla rakennettua todennäköisesti edes välttävän jerkkivavan (onk jollain kokemust?).
Nipa; ekkö muista et mä treenailin jerkkausta sillä mun kasista seskaan lyhentyneellä Queenilla keväällä? Homma ei vaan -kait- toiminut kun ei ollut mitään muuta kuin mutu-tuntuma hommasta ja no, jaa, kai noilla koti-jerkeilläkin olisi kalan saanut jos olisi malttanut heitellä enempi.
Mutta meikän heittotavoilla ei ole ollut mitään ongelmaa raskaampienkaan jerkkien heittämisessä tolla Queen-"jerkki"-vavalla. Ehken sitä olisi vielä voinut kärjestä enempi typistää lyhyemmäksi (siihen 6,6')?
-Mutta jos tuota Queenia vertaa oikeaan jerkkivapaan niin se pärjää hinnassa niin hyvin että sanoisin sen olevan hinta-/laatusuhteeltaan erinomainen ostos. Samoin kuin org., 8', mittaisenakin normaalikäyttöön.
Nii triforce-x on kai liian löysä vaikka ottas 2 jalkaa pois. Se tuntuu löysältä kaikista vavan kohdista. Suositus vieheen paino on 5-21 g.
Ainakin kun käytetään 100g vaappuja, mutta ajattelinkin käyttää possuja eli jotain 50g vaappuja
Ai siinäkin on noin pieni viehesuositus. Joo, ei siitä jerkkivapaa kyllä kannata tehdä. Myy ennemmin pois ja osta Queen. Tai Vulcan X.
Jio: mul oli hämärä muistikuva asiasta, mut sit mä luulin muistavani väärin. Melkein kannattaakin ennemmin ostaa kasin aihio ja lyhentää sitä reilummin, kuin et ostais seiskan ja ottais siitä vähemmän pois. Kasi on kuitenki muuten jämäkämpi skeppi.
Tosta seiskasta lähti kyllä aikasemminkin pätkä kärjestä niin että jerkki siitä on tehtävä
Muuten eikö liikkeistä saa tarpeeks teräviä jos vavan pää on vedessä
Jos siitä on kärki lähtenyt, niin nythän se alkaa olla asiallinen jigausvapa järeämälle ahvenelle ja kuhalle!
Gogh, kokeile.
Vavan latvan upottaminen veteen tappaa tuntuman ja rytmin melkoisen tehokkaasti.
Raato
Taitaa olla Wobblerin 8' Queenit loppu, Jaska ainakin sanoi myyneensä mulle viimeisen, kun sellasen sieltä viimeviikolla hain. Aikasemminkin mainitsin tuon 6,6' Daiwan procasterin kärjestä lyhennettynä, Timppa mulle sellasen teki ja on ihan toimiva jerkkaukseen, ainakin mun vähäisen kokemuksen mukaan. Vähän liian lyhyt takakahva tuossa oli alunperin mun makuun, mutta 10 cm kun laitto lisää, niin toimii hyvin. Tuolla heittelee Vestinit yms. pommit ihan kevyesti.
Lisää uusi kommentti