CAB lakan jämien uudelleenkäyttö
25.11.2004 - 08:06
Vaappujen kastolakkauksessa tippuu aika paljon ylimääräistä lakkaa hukkaan. Onko kukaan kokeillut voisiko nuo vaapuista pudonneet lakat uusio käyttä, eli sulattaa jotenkin ja käyttää vaikka uudelleen pohjalakkauksissa ? Kyseessä olisi CABin lakka.
Ei mee paljon hukkaan kun nostaa aihion hitaaaasti lakasta...
...tai kuten itse tein kertaalleen, kun ei ollut mahdollisuutta lähteä hakemaan lisää lakkaa ja määrä ei meinannut riittää. Valutin noston jälkeen lakat eri purkkiin ja ripsin kaikki kuivumisroippeetkin sinne sekaan sulamaan. Sitten vain ohenninta perään ja lakkaamaan. Tosin tämä "sekasotku" on heikkolaatuista pintalakaksi, mutta pohjalla se meni ihan hyvin.
Kyllä tuota hukkalakkaa aika paljon kerääntyy kun vaappuja tekee paljon. Ja varsinkin loppulakkauksessa jotkut värit (CABitkin) valuvat lakan mukana, eli ei voi loppulakkauspurkissa kauaa pidellä jos haluaa lakan pysyvän kirkkaana, eli joutuu aika nopeasti nostamaan pois ja lakkaa valuu jonkin verran hukkaan.
Mulla ei ole tuota maalien valumisongelmaa ollut,
nostan tuommoisen 10 senttisen vaapun lakasta
n.5sek:ssa, eikä vaapun lenkistä tipu kuin ehkä korkeintaan pari tippaa lakkaa.
Maaleina deka ja createx.
Lakkana probi.
Lakkaatko Antti yhden vaapun kerralla?
Anna ylimääräisen lakan valua purkkiin takaisin.
Lakkaan tällähetkellä yhden vaapun kerrallaan, mutta ongelma on tuo maalien valuminen, vaikka kaikki kuinka kehuu että CABit ei valu ja on parastalaatua, niin minulla ainakin ensimmäisten kahden loppulakkauksen aikana useammat CABit antaa väriä lakkaan
Eli jos haluaa loppulakkapurkin lakan pysyvän aivan puhtaana on vaappu välittömästi nostettava pois lakkapurkista, ja kyllähän noin lakkaa menee jonkin verran hukkaan.
Siksi kyselenkin kokemuksia voiko lakkaa sulattaa esim. CABin 08 ohenteella ja lakka olisi vielä käyttökelpoista pohjalakkaukseen.
Sulaa ainakin asetooniin. Itse olen nakkaillut dippipurkin kierteistä kovettuneet lakat purkkiin ja ne sulaa sinne sekunneissa. Lisäksi olen alkanut kuivaamaan pulikat peltilevyn päällä ja kaavin siitä lakkajämät pohjalakkapurkkiin. Kyllä ne sinne sulaa. Pitäis jostain keksiä kiillotettu rosterilevy mistä irtois nuo lakkajämät helpommin...
Sama vika rahikaisella valumisen suhteen. Kyllä noi jotkut cabin maalit valuu vaikka kuinka kehutaan, että eivät valuis cabin lakan kanssa. Itse aion siirtyä vesiliukoväreihin ja LV1 lakkaan jahka nykyiset varastot loppuvat ja cabin kiroan alimpaan helvettiin.
Itse kun siirryin spray maaleista pois ja kyselin kokemuksia mihin kannattaa siirtyä. Niin CABia kaikki ylisti maasta taivaaseen. Heti ensimmäisessä maalaus kokemuksessa metallic punainen valui ja tehty suomukuvio hävisi lähes olemattomiin, ja lakka tipat mitä vaapusta ekassa pintalakkauksessa tippui oli aivan punaisia
Jotkut CABin väreistä valuttaa väriä vielä toisessakin pintalakkauskerrassa, eli en kanssa jaksa ylistää ja kehua noita maaleja.
Ohjeeksi sain käyttää eri värien välissä lakkakerrosta, ei auttanut yhtään värin valumiseen.
Tähän voisi kommentoida ne CABin käyttäjät jotka niitä edelleen ylistävät!
Kokeilkaapa laittaa vaapun alle tavallista paistofolioa. Ainakin valkoinen probilakka irtoaa lähes itsestään irti.
...edelleen ylistän, sillä tiedän mikä h**vetti on lakata probilla. Ja probin kanssa ei cab-maalit sovi kovin hyvin yhteen. Vesimaaleistakin on vaihtelevan laatuisia kokemuksia ja olen todennut asetoni-ohenteiset laadukkaamiksi. Kokeile cab-maalien päälle sitä lv-1:stä, mutta muista ettei sekään ole mikään idioottivarma lakka.
CAB-maaleissa tuntuu tuo punainen olevan ongelmallinen. Itsekin tein lohivaappuja viime kesänä, joissa punaisen pohjan päälle maalasin vaaleanvihreän selän ja sivuille kultasuomun. No.. ihan hieno punainen vaappuhan siitä loppujen lopuksi tuli.
Kuitenkin painotetaan nyt, ettei kellekään jää enää epäselväksi: Vaapun maalaaminen on vaativa homma. Mikään ei VARMUUDELLA toimi hyvin/oikein, ellei OSAA hommaansa. Itse suosittelen HELPOINTA ja laadukkainta vaihtoehtoa. Jos arvostaa toisia ominaisuuksia, niin ihan ok. Mutta probi on niin suoraan suolesta, etten sitä pidä enää edes vaihtoehtona. Sama koskee myös vesimaaleja, joilla takuulla voi saada hyvää jälkeä, jos vain on viitseliäisyyttä. Itse arvostan asetoni-ohenteisten maalamisessa helppoutta. Suojavarustein myrkkykaasutkaan eivät ole enää ongelma. Ja vesimaalajille tiedoksi, että kentältä kuuluu myös huhuja vesimaalien olevan myrkyllisempiä kuin asetoniohenteisten. Liuotinhöyryt on kuitenkin juttu erikseen.
Mutta kuten kaikki tällaiset rakentelut, niin lopputuloksessa näkyy tekijän perehtyneisyys ja taito. En minäkään väitä olevani maailman paras vesiohenne-maalien käyttäjä / probin käyttäjä. Jos vaikkapa Sinä olet onnistunut näillä tekemään parhaan tuloksen, niin se on erittäin hieno juttu. Onnittelut ja vilpittömästi tarkoitan sitä. Hyvä vaan, että on erilaisia ratkaisuja ja jokaisella oma tyylinsä tehdä vaappu. Se pitää tämän kulttuurin vain rikkaana. Jos jokainen tekisi samalla tavalla pulikkansa, olisi tarjonta liian toisteista. Minusta on vain hienoa, että yritystä ja mielipiteitä löytyy. Itselleni kun on aivan sama, miten muut pääsevät parhaaseen lopputulokseensa. Olen kivikkoisen tien taivaltanut lakka- ja maalipurkkien äärellä ja nyt olen jokseenkin tyytyväinen työni jälkeen. Jos jotain uutta ja mullistavaa joku jossain keksii, niin olen avoimin mielin innostunut sitä kokeilemaan. En aio nyrkki ojossa puolustaa omaa tapaani maailman loppuun saakka, mikäli parempi tulee vastaan.
Epäilenpä Mikko, että sun tietotaitos tässä asiassa ylittää meikäläisen osaamisen satakertaisesti
Kuitenkin kuten itsekin totesit, varsinkin punaisen CABin kanssa on ongelmia. Miten sitten ammattitaito vaikuttaa tuohon, että maali on kertakaikkiaan ala-arvoista? Olen itse kokeillut eri ohenteita ja eripaksuisia lakkoja, mutta eipä ole löytynyt ongelmatonta ratkaisua dippaamiseen.
Vesiväreistä ei ole kokemusta, mutta meinaan yrittää. Tuohon myrkyllisyyteen en ihan heti usko, mutta väliäkö tuolla, kun kaasunaamaria meinaan käyttää jokatapauksessa. Mitään ylimääräistä ei muutenkaan pidä kiskoa keuhkoon, vaikka se olis kuinka myrkytöntä tavaraa.
Jos sulla on joku vinkki, miten tuon punaisen suhteen ongelmat sais ratkottua, niin kiitollisena ottais vastaan. Seuraavaksi kokeilen ruiskulla ruutata punaisen päälle megaohuen lakkakerroksen ja sitten vasta yrittää muuta maalia perään. Jos tuokaan ei auta, niin sitten varmaan jotain vesiohennelakkaa seuraavaks. Ei ole vaan sopivaa osunut silmiin kaupoissa.
Suurin ongelma on kuitenkin, kun haluis sekoittaa punaista muihin maaleihin. Ei viittis ostaa kilo-&eurokaupalla eri värisävyjä, kun kolmella perusvärillä (+musta&valkonen) jokainen väreistä mitään tajuava saa kyllä aikaan kaiken tarvittavan.
Ei auta ainakaan metallic punaisen kanssa tuo lakkakerroksen ruiskuttaminen. Kokeilin. Ruiskulla kun laitoin lakkakerroksen kaikki näytti vielä hyvältä, ei valahtanut väri, mutta ensimmäisessä loppulakkauksessa punainen taas valui, ja vielä seuraavassakin lakkausvaiheessa. Uskomatonta vaikka edellinen lakkakerros oli kuivunut vuorokauden! (Ja ohenteena edelleen CABin oma 08)
Minulla ei taida edes olla metallic-punaista maalia, vaan color ja coat maalit. Coat ei ainakaan minulla ole valunut, eikä colorkaan ohuissa kuultopinnoissa. Colorilla maalasin juuri nuo ongelma-lohivaaput, jolloin ne "imaisivat" värit itseensä. Kokeilemisen arvoinen juttu olisi juuri tuo LV-1 kerros sinne alle. Itse olen jotain valumis-ongelmia ratkaissut lämpötilalla. Helteisenä päivänä menin parvekkeelle paisteeseen ja dippasin erityisen ohueen lakkaan nuo vaaput ja valumista ei esiintynyt.
Merkkiä en muista, koska kalastustarvike sintti myi tätä lakkaa "isosta säiliöstä", joten merkki ei siirtynyt etiketissä kotiin.
Minulla oli kerran vesiohenteista lakkaa, jolla suojasin spray-maaleja CAB-lakalta. Se jopa toimi, mutta oli hidas kuivumaan ja purkki jumahti todella tiukasti kiinni. Aina sai taltata reiän kanteen ja valuttaa uuteen purkkiin. Työläs oli siis sekin vaihtoehto
Ja maaleista hivenen:
Asetoniohenteiset maalit liuottavat rasvaa. Nenäonteloista on suora tie aivoihin ja hermokudosten pinnassa on rasvaa. Liuottimet siis liuottavat aivoja vähitellen. Siispä suojaimen käyttö on erittäin perusteltua.
Vesiohenteiset maalit taas liukenevat veteen. Keuhkojen rajapinnassa on ohut kerros vettä, jossa kaasujen vaihto tapahtuu (happi, hiilidioksidi). Nämä maalit luonnollisesti liukenevat mm. tähän veteen ja päätyvät elimistöön. Ajan kuluessa ne rikastuvat munuaisiin ja maksaan. Suojaimen käyttö on erittäin perusteltua.
Niin ja lisätään vinkki, että metallic-maaleja voi tehdä color-maaleista lisäämällä erittäin hienoa hilettä sinne sekaan...
Ja maaleilla on aina omat erityispiirteensä. Se johtuu ihan kemiasta, että erilaisilla käytetyillä pigmenteillä on omat ominaisuutensa. Punainen väri oli ongelmallinen jo spray-maaleissa!
Niin.. ja myrkkypuoleltakin, että jos keltaisessa värissä on käytetty kadmiumia, niin olkaa varovaisia. Se on todella myrkyllistä tököttiä.
Juu mullakaan ei ole metallikkia vaan ongelma on coat-punaisen kanssa. Koetanpas tuota LV1 välikerrosta. Mutta suurin ongelma on juuri tuo sekoittaminen. Vaan ei auta, pitää jatkaa harjoittelua.
Ketuttaa vaan, kun porukka kehui CABia juuri siksi, että se on niin huoletonta ja siksi vaihdoin pienoismalli ja automaalit siihen ja ostin isolla rahalla repullisen cabiä. Nekin (pienoismallivärit) toimivat, kun antoi kuivua viikon. Tuo punainen CABi ei toimi, vaikka antais kuivua kuinka.
Nyt kun alkaa tulla esille että ainakin metallic punainen ja joissain tilanteissa myös muut punaiset CABit valuvat lakan mukana, niin mitä kokemusta on muista CABin väreistä, onko maalin valahtamisia lakkauksessa muillakin väreillä esiintynyt ?
Ruiskuttakaa eka lakkakerros ohuella lakalla ja kuivuttaan vasta dippamalla. Kuten oon jossain aikaisemminkin kertonut, kyllästyin Badgerin ja Createxin valumisiin, joten ostin 10 euron 1-toimisen halppisruiskun, jolla ruiskutan ohutta probia tai Cabia pintaan. Siihen loppui valumisongelmat. Ruiskua ei paljon tarvi edes putsata, koska ilma ja lakka kulkevat omia reittejään.
LV-1 on kylläkin huippulakkaa, mutta alkaessaan purkissa kovettumaan sen voi heittää menemään. Onko muille LV-1:stä välilakkauksessa käyttäneille käynyt niin, että pintalakka (Cab/probi) irtoaa pinnasta? Ainakin kalan suussa olleill vaapuille on käynyt niin.
Ei auta ainakaan tuo metallic punaisen CABin kanssa kuten ylempänä olevassa viestissäni kerroin...
Sorppa Antti, Sokeus iski. No, entäs jos ruiskuttaa monta kerrosta? Yksi kikka on hioa pinta hienonhienolla hiomapaperilla ennen maalaamista.
Tuota tuota...jos ongelmana on sekä värien valuminen ruiskulakkauksenkin jälkeen ja suuret määrät lakkaa joka valuu hukkaan on vika liian paksussa lakassa. Kokeile tehdä pienempään purkkiin satsi ohutta lakkaa, saa olla ihan "vettä".
Cabin color punainen on herkkää valumaan. Itse en enään käytä cabejä, mutta aika lailla ne vastaavat automaaleja. Tuo color punainen reagoi samantapaisesti kuin kuulto värilakka grändi, jota käytän joihinkin häivytyksiin.
Kannattaa kokeilla sitä solmasterin lv1:stä siihen maalauksen jälkeiseen lakkaukseen ja jos on tarvetta laittaa vielä lisä kastoja niin samaa tavaraa päälle. Muovilakkoja on turha laittaa lv1:n päälle jälkikäteen pysyvyys syistä. Cab lakkakin tahtoo olla vielä sen verran ärtsyä tavaraa että kiehuttaa lähes maalia kuin maalia lakatessa.
Oliskohan noissa ruiskumaaleissa sama juttu kuin hiusväreissä. Itse työskentelen teknokemiantuotteiden kanssa ja hiusväreissä on tuo samainen ongelma, että punainen päästää väriä. Johtuu siitä, että punainen on pigmentiltään hienojakoista verrattuna muihin sävyihin.
Olen itse vasta aloitelemassa omaa vaapputuotantoa ja eka vaappu menee maalaukseen viikonloppuna.
Mielellään kuulisin kommentteja kynsilakoilla maalaamisesta vaikka sähköpostitse. Esim. ohennussuhde ja onnistuminen hilelakoilla ym...
Lisää uusi kommentti