Hauen pilkkiminen metsälammella
03.02.2010 - 15:24
Tänään ensimmäistä kertaa hauki-pilkillä läheisellä metsälammella.
Hauet löytyivät pienen etsimisen jälkeen ihan keskeltä kaislikkoa. Ja täytyypä sanoa, että kohtalaiset sävärit saa kun hauki nappaa alta merin vedestä! En ole tarkistanu tulikohan se lusikallinen housuun vai ei... Kyse ei ollut mistään jätti-hauista, ehkä n.1-2kg mitä niitä kerkesi siinä pällistellä. Hauskaa tosiaan kun lammessa on kirkas vesi, niin näkee tapahtumat.
Taisi olla liian kevyet vehkeet / taidon puutetta tohon hommaan. Mutta hauskaa oli! Täytyy tehdä seuraava reissu paremmalla ajalla.
Ja paksumpaa siimaa ehkä tarvitsee, mulla oli 0,22 Stroftia? Vai pitäiskö sen riittää?
Onko kenelläkään kokemuksia hauen pilkinnästä metsälammilla? Olen itse kokeillut sitä huonolla menestyksellä eräällä metsälammella. Lammen syvin kohta on noin 1,5 metriä. Se on tummavetinen ja sijaitsee Hämeessä. Lammessa on kesäkalastuksen perusteella hyvä hauki- ja ahvenkanta. Lampi vaikuttaa talvella melko kuolleelta, mutta iskukoukuilla haukea on tullut.
Miksei sitä siis saisi pilkillä? Miten kannattaisi yrittää? Onko tasapaino pystypilkkiä parempi hauelle? Ongelmana on ollut lähinnä se, että lammen mataluudesta johtuen vettä ei ole jään alla kovinkaan paljon. Ahventa olen kuitenkin saanut.
Yksi kaveri on saanut lammista aika hyvin haukea täkyongella.
Eli koukku selkäevän alta varovasti kiinni elävään särkeen. Siimassa voi käyttää tavallista punavalkoista ongenkohoa ilmaisemassa tärppiä ja pitämässä syötin sopivalla korkeudella.
Lammet yleensä antavat parhaiten ekoilla jäillä,jään paksuuntuessa ja valon himmetessä (lumi ym) menee lampi yleensä "tukkoon"taas kevään koittaessa homma onnistuu hyvin-ihan omiin enkkareihinkin on jopa varauduttuva varsinkin täyllä onkiessa.
Olet tehnyt liian vähän reikiä. Varmasti tulee haukia, jos nyt ei ihan kauheasti ole lunta jäällä. Varsinkin näin alkukaudesta. Tehtyjen reikien määrä vaikuttaa eniten saaliiseen.
Pysty ja tasari ovat yhtä hyviä, koita vaikka molemmilla.
Syvyys ei ole mikään ongelma, hauen pilkintä onnistuu niin matalassa missä hauki mahtuu uimaan.
pystyllä koita vaan onkia...
jos tulee ahventa tai särkeä..
niin otat toisen pilkkivavan kätees ja koukun esim. perus kolmihaara jos ei muuuta ole ja pistät selkäevästä kiinni ja lasket avannosta uimaan.
jos on räikällinen kelavapa yhdistelmä niin jonnin sortin vapa teline mut jos ei ole niin
sit purat siimaa jäälle n.20-30 metriä suoraksi ja vapa kela jäälle vaan..
sit jos käy tuuri ja kala nappaa niin riko boltin juoksu ennätys
http://taimenmies.blogspot.com/2009/02/muistatko-ekan-kertasi.html Tarina omasta ensimmäisestä ja tähän asti saaduista ainoasta hauesta. Vettä kohdassa noin max 50cm jäänalla.
Kiitos tiedoista. Ilmeisesti on vain yritettävä kovemmin ja tehdä enemmän reikiä.
Parina kevättalvena olen itsekkin kokeillut...ihan erälehden ohjeiden mukaan.Ensin aamuhämärissä tehdään reikiä pitkin poikin kaislikon tai ruovikon edustale, missä nyt haukien luulee luuraavan. Reikiä on syytä porata muutaman metrin välein mielellään parikymmentä saman tien, vähän kevyimmissä tamineissa ja sitten juoda kahvit. Pienen rauhoittelun jälkeen lähdetään pilkkimään reikiä, eikä pidetä mitään meteliä. Muutama minnuutti reijällä ja jos mitään ei kuulu, niin sitten seuraavalle. JOs syönti on heikkoa, niin voi tuntea, kuinka haukilo käy kopauttamassa tasuria, sitten muutama pieni rauhallinen liike ja pienen hetken kuluttua siimaa viedään...toi on kyllä jännää...
Ei pelkällä poraamisella haukia saa. Kannattaa selvittää ensin tapsivehkeillä, missä lammen pienet kalat ovat. Tämän jälkeen kannattaa alueelle porata paljon reikiä, ja yleensä parhaimmat saaliit näistä rei'istä saa vasta seuraavilla käyntikerroilla.
Matalassa vedessä ei myöskään kannata käyttää kovin isoja pilkkejä. Itse käytän n.7cm Nautilusta, jonka alle laitan oranssin kolmihaaran. Tällä pilkillä on tullut kymmeniä lampihaukia. Myös kevyet laajan sivuttaisliikkeen omaavat pilkit ovat hyviä. Samoin pienet, laajaliikkeiset tasapainot pelaavat.
Yksi mahdollinen tapa on käyttää 4-5 metristä onki tai virvelivapaa, jolla matalassa olevan avannon voi kalastaa monen metrin päästä, jolloin kala ei säikähdä pilkkijän kolinoita.
Hauki on myös ilta ja aamuaktiivinen, eli pilkkijän harvoin kannattaa istua koko päivää jäällä.
no huh huh..... Yksi mahdollinen tapa on käyttää 4-5 metristä onki tai virvelivapaa, jolla matalassa olevan avannon voi kalastaa monen metrin päästä, jolloin kala ei säikähdä pilkkijän kolinoita.
Heh, oikein kunnon Pirkka - niksi tuo onkivapa.
Raahataan mukana vielä ahkiossa vesisaavia, johon hauki vavalla lasketaan, jolloin alamittaiset eivät ehdi saada silmävammoja ennen irrotusta. Avannot pysyvät mukavasti sulina, jos niihin kaataa lorauksen jäähdytysnestettä.
Avantoja voi kairata säteittäisesti asemapaikan ympärille. Niihin vieheet kalastamaan ja siimat vedetään jään päällä keskikohtaan. Sitten vaan vedellään vavoista vuoron perään. Kun hauki tarttuu, liitetään kelan keskiöön akkuporakone ja surrataan kala ylös...
Olen itse saanut pilkillä useita +5kg haukia, joten perustan käytännön tietoon neuvoni. Jos jää on ohut, tai kun kävelee niin kuuluu kovaa ääntä, niin matalassa vedessä on tuo pitkän vavan käyttö ainut mahdollisuus saada hyviä haukisaaliita. Joillakin järvillä haukia saa alle metrin vedeltä, ja kokemukseni mukaan tuo vavan käyttö lisää haukisaaliita noin 80%.
Tosin tavallista onkivapaa ei kannata käyttää, sillä suuri hauki katkaisee sellaisen helposti.
Parhaiten tuo onkivapa toimii, kun ongittava alue on tasasyvää, jolloin voidaan käyttää kohoa ja särkisyötti saadaan näin lähelle pohjaa. Itse olen käyttänyt 4.n metrin virvelivapaa tuon kohon kanssa, ja suurta haukea tulee todella hyvin.
2-4kg haukia ollaan saatu syöttiongilla ja pilkillä. Pitääki noita pitkiä vapoja ruveta käyttää, ku niillä saa yli viis kilosia. Pari yli vitosta vaa saatu enne, mut eiköhä niitä tänä talvena tule, ku o vehkeet oikeet!
Viimereissu metsälammelle 2.9 hauki metrin vedestä
Majakanvartijalle terveisiä, että kannattaa jatkaa yritystä. Palasin juuri kolmen päivän haukipilkkiretkeltä ja järvenä kutakuinkin samankaltainen kuin mainitsemasi. Vettä enimmillään 1,5m, tummavetinen, Hämeessä, ahventa ja haukea löytyy. Talvisin järvi oli pitkään ihan tyhjän oloinen eli pilkillä ihan muutamia sattumakaloja kunhan vaihdettiin systeemiä ja satuttiin osin kai vahingossa hyvänä päivänä paikalle. Sen jälkeen on uskoa hommaan taas piisannut.
Eli kokeilimme ootto-ongilla ja täyllä muun pilkinnän ohessa. Pari ootto-onkea jäälle ja pilkkireikiä siihen lähimaastoon. Molemmilla tulee haukea, mutta pilkissä on noin matalassa hieman vaikeampi saada kala pysymään. Nytkin pari helekutinmoista tärskyä ei pysynyt kiinni eivätkä suostuneet edes uudestaan nappaamaan. Toinen meinasi viedä vavan kädestä.
Hieman helpottaa jos pilkkii seisaaltaan, niin on sitä siimaa edes hieman enemmän ulkona. Kyseisessä järvessä pääosin siis metri voi löytyä syvyyttä ja metri siimaa on yli kahden kilon kalalle aika vähän.
Olen päätynyt käyttämään pienehköjä leijaavia pystypilkkejä ja vahvaa värikoukkua. Tällä reissulla kokeilin syöttinä ahvenen etuvatsaevää jonka saa hyvin pysymään paksussakin koukussa. Toukat kun hajoaa helposti paksuun koukkuun laitettaessa. Yllätys oli, että tuohon eväsyöttiin otti erinomaisesti myös suuremmat ahvenet, tai eihän se kovin ihmeellistä, mutta enpä ole ennen koittanut.
Itse kairaan aina viisi avantoa, pilkin ne, sitten uudet viisi jne. ja jossain vaiheessa teen pikakierroksen vanhoilla rei`illä. Usein hauki ottaa ensimmäisen parin minuutin aikana joten ahkeruus palkitaan. Samasta reiästä voi tulla useampiakin kaloja ihan perätysten, eilen heti kiloisen jälkeen tuli kunnon kokoinen tärppi, että en tiedä tuliko siihen isompi hauki ihmettelemään pienemmän melskettä.
Metsälampien haukipilkintä on hienoa puhaa ja siinä oppii myös kärsivällisyyttä. Tärppi tulee yleensä silloin kun ajatukset ovat harhautuneet jonnekin ihan muualle.
Ja kunnon siima sekä peruke ovat sitten tarpeen...
Meillä on ollut sellainen havainto, että kalat tulee joskus melko lyhyessä hetkessä ja sitten taas pitkään hiljaista. Eli jonkinlainen yhteinen ruokahetki hauillakin. Onko muilla samankaltaisia havaintoja?
Joululomalla kävin pari kertaa kokeilemassa haukea kyseiseltä metsäjärveltä/lammelta. Aluksi kokeilin pystypilkillä, sitten tasapainolla useista paikoista. Hiljaista oli taas, lopuksi laitoin siiman päähän Stormin kalajigin ja se toimi. Ehkä kolmannella reiällä iski pieni n.300g-400g hauki jigiin, mutta irtosi reiällä.
Tällä kertaa myöskään iskukoukut eivät toimineet, joten syönti oli heikkoa. Siihen vaikuttivat ehkä kiristynyt pakkanen ja jäälle satanut paksu lumikerros. Kokonaisuudessaan tuo antoi kyllä uskoa hauen saamiseen pilkillä, vaikka se ei vielä aivan toteutunutkaan.
Tuo metsälampien isojen petokalojen onginta on aikasen on-off hommaa. Nyt kun lunta on metri niin off on aika todennäköinen tila syönnille. Ensi jäiden hommaa kuten Ruutana totesi, ja sitten seuraavan kerran maalis-huhtikuussa kuivapuvun ja naskaleiden kanssa tikkujäille... Jos haukia on kuitenkin täysin välttämätöntä tammi-helmikuussakin pilkkiä, niin elävä syöttikala on varmasti tehokkain!
Rietille sen verran, että itse olen käyttänyt jopa 70 metristä virvelivapaa pilkillä jos kalat ovat olleet oikein arkoja. Olen yleensä valinnut asemapaikan mahd. tiheästä kuusikosta tuulen alapuolelta, josta kuitenkin ylttää ongella kurottamaan rantakaislikon eteen.
Rieti, oletko kokeillut jään päälle laskettavaa pitkääsiimaa talvihauille? Syöttinä aivan normaalisti pikkukala, mielummin elävä. Selkäsiima, ankkurit, kohot ja liput tulevat tässä sovelluksessa jään päälle ja vain tapsit avannosta veteen. Noin 10 metrin tapsin välit toimivat ja 6" avanto on ok.
Itse olen pitänyt talvisin paria täkyonkea vedessä ahvenen pyynnin ohessa. On niillä haukia tullut. Syöttinä olen käyttänyt pääasiassa pientä ahventa.

Nyt joululomalla kävin kaverin kanssa kuopiolaisella pikkujärvellä kahtena peräkkäisenä päivänä pilkillä, ja molemmilla reissuilla pidimme täkyonkia vedessä. Täkyongilla tulikin yht. 7 haukee, joiden keskipaino oli n. 1,8kg, suurin n. 3kg. Samaan aikaan tasureilla tuli 6 haukee, keskipaino n. 600g , suurin n. 1,2kg. Tuo kertoi hyvin, miten paljon suurempaa kalaa täkyonki antaa. Täkyonget oli siis pyynnissä ihan samalla paikalla. Mekin huomasimme, että hauilla oli selvästi yhteinen syöntipiikki. Lyhyessä ajassa tuli useita tapahtumia, ja sitten oli taas pitkään hiljaisempaa.
Kokeilin täkyonkea myös Kallavedellä ahvenen pilkinnän lomassa. En uskonut saavani mitään, mutta niin vain ahventäkyyn nappasi 5,02kg hauki. Suosittelen tuota täkyongintaa kaikille, jotka haluavat saada haukea pikkujärviltä paksummankin lumen ja jään aikaan. Huonolla syönnillä täkyonki on parempi kuin pilkki, ja lisäksi täyllä tulee suurempaa kalaa
Enpä usko että ketään isommin rassaa jos ongitulle pilkkireiälle jättää täkyongen ja kerää sen paluumatkalla puies. Onhan se toki ahtaasti tulkiten laitonta, joten eipä niin voi kehottaa tekemäänkään...
Suurkalastajan diagnoosi osui nappiin,jostain-syystä täyllä tulee isompia,joskus pidin teikkikoukkuja ja kuollut silakka syöttinä tokkopa tuolla lammella silakkaa on luontaisesti,niin vaan pitkänokat ottivat tommoseenkin viritykseen,en enään käytä kyseisiä virityksiä koska pilkillä saatu
hauki antaa "säväreitä"paljon enemmän.
Loka
Olen yleensä valinnut asemapaikan mahd. tiheästä kuusikosta tuulen alapuolelta, josta kuitenkin ylttää ongella kurottamaan rantakaislikon eteen.
Oletko pitänyt naamiopukua vai lumipukua kun olet harrastanut tätä lajia?
Itte oon pöpelikössä pitänyt naamiopukua ja laittanut kenkä-lankkia vielä naamaani,taas jos on jäällä niin lumipuku ehdottomasti paras TOIMII
Itsellä haukipilkkivavassa 0,4mm siima + peruke. Ei kalojen koon takia, vaan pilkki kuitenkin takertuu jossain vaiheessa kaislan tai lumpeen juureen. Onpahan paremmat mahdollisuudet pelastaa pilkki.
U.K.
Mun lampihaukivehkeeni koostuvat vanhasta puukahvaisesta ja alumiinikelaisesta Tehosta, jossa on todella jämäkkä kärki, siimana n. 0,35 mm:n varsin vähän joustavaa copolymeeria ja sen päässä n. 20-senttinen peruke ruskeasta 15-paunaisesta vaijerista.
Kiitoksia tiedoista Kalavaleelle ja Corriqeenille!

Ei se ensimmäinen pilkki-hauki vieläkään tullut, mutta pari mukavaa sattuma ahventa piristi päivää. Ottipelinä oli Karismaxin suurin malli, särjen evällä höystettynä. Ahvenilla oli painoa 410g ja 520g! Isompi olikin oma pilkkienkka.
Saa nyt sitten nähdä pysynkö sittenkin vaan tossa ahvenen pilkinnässä
Tossa vielä kuva siitä isommasta appuraisesta ja ottivehkeestä:
http://www.aijaa.com/v.php?i=5721349.jpg
Komee on Josen ahven ja tasuri. Kyll�h�n noita ennemin vetelee, kuin pieni� lampihaukia.
Jos pysty�, niin hyv� on my�s 7cm Valio pilkki. Yksihaara koukku vain pois ja pilkin per��n kahdella renkaalla v�rikoukku. On herkk� uintinen ja kelpaa hauelle ja ahvenelle.
Kuten ylemp�n� todettu, niin hauki voi olla sattumakala n�in paksun lumen aikaan. Ja se voi olla my�s syv�nteiss�.
Huh, huh. Onpas komeita lampiahvenia!
jose79, komeita ahvenia. pilkitsetkö vaasan alueella vai jossain muualla. huomasin että kirjoitat tuolla kalassa vaasan alueella myös.
itse olen käynyt karperönjärvellä, joka on aika pieni järvi. haukipilkillä, olen sieltä saanut muutaman yli 5kg ja onhan sieltä joskus kisoissa tullut yli 8kiloinenkin.
Sen verran on sisämaahan päin, että ei kyllä voi sanoa enää vaasan alueeksi.
Varmasti se kalassa vaasan alueellakin on hieman väärä topikki minulle kirjoitella, koska pilkin enimmäkseen vöyri-maksamaalla silloin kun merellä pilkin. En ole vaan jaksanut aloittaa uutta aihealuetta.
5kg:n pilkkihauesta en uskalla edes uneksia. En tosiaan jaksa niin hirveästi panostaa, sekä rahallisesti, että ajallisesti tuohon hauen pilkintään. Kunhan käyn huvikseni kokeilemassa, josko pääsisi testaamaan muutamaa haukireseptiä näin talvipäivien iloksi!
Ja täytyy sanoa, että mikäs sen hienompaa jos vauraampia kaloja nousee tuollaiselta lammelta missä saa yksikseen pilkkiä
Täytyy muuten sanoa pohjanmaalla vasta lyhyen aikaa asuneena, että potentiaalisia suurhauki/-ahven-lampia löytyy kyllä useita. Ja on kyllä huomattavissa alueita missä kalastus harrastuksena ei ole top10:ssä, eli paine kaloille on aika kevyttä.
Pystypilkille tulee kyllä annettua aivan liian vähän peliaikaa. Pitääpä viikonloppuna kokeilla.
Sivut
Lisää uusi kommentti