Kuhan uistelu merellä
09.07.2010 - 21:12
Olen yrittänyt tuota kuhan uistelua merellä (Porvoon seudulla), mutta törmään lämpimän veden aikaan jatkuvasti samaan ongelmaan. Uistimet ottavat heti kiinni levään tai muuhun töhnään, ja uistinten uinti loppuu siihen paikkaan.
Miten te olette ratkaisseet tuota ongelmaa?
Vai pitääkö sitä vaan sietää? Vai pitääkö etsiä paikka jossa levää ei ole?
Onkohan muuten kuhaa tällaisena lämpimänä kesänä normaalia ulompana merellä?
Taidat uistella hieman liian matalassa ? Lahtipaikat on hyviä mutta kyllä vettä saa sen 3 m olla alla vähintään. Matalammassakin on kuhaa mutta jos on toi leväongelma niin siirry suosiolla syvemmälle. 3-8 metriä toimii ainakin lännempänä. Sen varmaan tiesitkin että näin keskikesällä kuha pintautuu hämärän tullessa... ja papukaija Jesse pelittää takuuvarmasti.
Minnowspoonilla en ole kuhaa yrittänyt mutta hauet ottaa siihen uistellenkin. Ehkäpä kuha myös ?
Joo, täytyypäs kokeilla vähän syvemmän veden päältä.
Tänä kesänä kun on ulkomerelläkin (ainakin Porvoon saariston eteläpuolella) veden pintalämpötila yli +20, niin voipa olla että kuha ottaisi siellä ulompanakin.
Vai onko joku muu syy siihen, miksi kuha ei viihtyisi ulompana?
Minä olen kyllä saanut hyvin uistelemalla kuhaa mereltä jos lukumäärästä puhutaan. Tänään tuli 5, viime lauantaina 10 ja parhaimpina päivinä on tullut >15 kalaa. Koko sen sijaan on pientä - viime kesänä 20% kaloista ylitti alamitan, tänä kesänä vielä harvempi.
Mutta kaikki merikuhani olen saanut matalasta, 3-5 metrin vedestä ja sisälahdilta. Oikeastaan heti kun menee yhtään ulommaksi niin loppuu kalantulo. Täytynee miettiä uusia kuvioita syksyksi kun vedet viilenee. Todennäköisesti menee jigihommiksi.
Porvoon seudulla (haikkoon selällä), käytät normi vaappua (esim. rapala original, jesse) ja valoisan aikaan pientä nk. kierre painoa n.1,5 m ennen vaappua. Hämärä kun laskeutuu, niin voit ottaa painon pois. Syvyyksiä tuolta selältä löytyy 2,5-20 metriin ja harvoin olen saannut ruohoa uistimeen tuolta. Hyvä paikka uistelemiseen.
Haikkoon selkä on aika kaukana omista pelipaikoistani. Ei ole mitään nopeaa venettä käytettävissä.
Olisikos Pellingin ympäristössä mitään mahdollisia kuhapaikkoja? Onko kukaan saanut täältä uistelemalla ensimmäistäkään kuhaa? En ole ainakaan kuullut.
"Kuhan kysyn", ajat pikku-pernajan lahdelle siihen virvikin kohdille ni siinä on kanssa hyviä kuha vesiä. Pellingistä ei kauaa tuonne aja, vaikka onkin hidas vene alla. (uistele matkalla)
Sulla hyvät kuhavedet ihan vieressä.Gåddrag tirmoo vålax, jos pysyt edellämainutussa
syvyyksissä ,luulen että et ilman kalaa jää.
Porvoosta, eikös siellä Porvoossa kuha ole rauhoitettu toukokuusta pitkälle heinäkuulle. Kuuluuku Haikko myös siihen alueeseen?
Kyllä Haikko kuluu ko. alueeseen, itse asiassa kaikki kaupungin alueella olevat rantavedet aina Nikuvikenin tasolle asti. Rauhoitus päättyy nyt 16.7, mutta jatkuu taas sitten ensi kesänä.
Näin lämpimillä vesillä kannattaa kokeilla myös isompien selkien saarien läheisyyksiä ja ihan rohkeasti syvää vettä. Omilla vesillä pelastanu reissut monasti tuommoset sattumakokeilut. Oli tietty entuudestaan pieni vihi tuosta melko syvillä vesillä olevasta kuhaspotista, mikä helpotti päätöksentekoa, ku sisälle ei nakertenu.
Ja saattaapa nuista syvemmistä paikoista napata monsterit.
Minulla on eri syvyyksiin sopivia vaappuja aina mukana. Hellekesän iltoina voi vetää ihan pintakulkuisilla. Pieni Nilsu ja pieni Rapala eivät kovin syvälle mene. Silti joskus ahvenvitaa tarttuu matkaan. Sellaista se on.
Kuha rauhoitettu Porvoon vesillä Porvoon joesta Kråkön eteläpuolelle,ainakin luvan myynnistä saadun kartan mukaan...
Heikkoa on Sipoon
sisälahdissa. Kolmena iltana
mökkivesillä muutama tunti
uistelua ja vain yksi
mittakala. Toivottavasti
tuleva totaalirauhoitus
palauttaa kuhakannat näille
vesille.
Olisko ulkona kuhaa... Kaverit oli huvikseen helteillä pari
vuotta sitten uistelleet Mustahevosen ympärillä ja saaneet
sieltä useampia kuhia. Uskomatonta, että niin ulkoa, mutta
niin vain oli.
Ulkona voisi olla kyllä kuhaa, pari kaveriani olivat vetäneet pari vuotta sitten helteillä pintavedolla Porkkalan kärjen tienoilta pari kymmentä kuhaa yhtenä iltana.
Joo kuhaa kyllä tulee reilusti, mutta hyvin pientä.
Itse olen laittanut alamitaksi 45cm, koska ne 40cm on liian pieniä eikä koskaan tulla saamaan isompaa kalaa jos otetaan pienet ylös.
Pääkaupunkiseudun kuha on opettanut minua tällä tavoin:
Kuha on aina lähellä rantoja ja kaupunkien lahdissa etupäässä pientä tähän aikaan. Suuria kuhia on jigailtu loppukeväästä kutuaikaan, jolloin ne ovat (etupäässä isot koiraat) helposti saatavissa.
Moni valistuneempi jättää isot koiraat ottamatta tai passaa kokonaan kuhastuksen jopa kesäkuun loppuun asti, kuten ennen vanhaan oli sääntö. Itse kannatan totaalista kuturauhoitusta.
Toinen aalto isossa kuhassa ja tällä kertaa uistelemalla sattuu elokuun puolelle, jolloin isompia kuhia alkaa liikkua lahdukoilla.
Ylipäänsä kuhien keskikoko on pienentynyt rajusti: syynä on kalastuspaine. Joskus 1950-1960-lukujen taitteessa Vartiokylässä ei ollut soutuvenettä kummempaa kellään. Kuhia saattoi tulla kertasoutamalla parikymmentä ja keskipainokin muutaman kilon luokkaa.
Olen itsekin ottanut oman mitan käyttöön. Saaliin ylösotossa on silti myös tilannesidonnaisuutta. Toissayönä tarvitsin kalan jatkeeksi, kuten pyytäjät aina. Pitää syödä pysyäkseen hengissä. Joku 50-60-senttinen olisi ollut haaskausta. Jos luet raportin, ymmärrät varmasti, miksi toimin näin:
http://kuukka.blogspot.com/2010/07/yhden-kalan-ilta.html
Onko kuha jotenkin paikkauskollinen, ts. löytyykö se aina joka vuosi about samoista paikoista? Vai liikkuuko se sääolosuhteiden ja veden lämpötilojen mukaan?
Meinaan, nythän on poikkeuksellisen lämmintä vettä ulkosaaristossakin. Voisiko kuha nyt olla poikkeuksellisesti myös siellä?
Itselläni ei ole vielä ulompana Porvoon saaristossa tärpännyt. Eräällä sisälahdella kyllä kävin Helsingin länsipuolella, ja kuhaa tuli aivan tolkuttomasti. Valitettavasti kooltaan vaan pientä.
Tuntuu olevan. Ainakin omat kokemukset tukevat vahvasti sitä että kalaa tulee aina samoilta paikoilta sisälahdilta tai niiden läheisyydestä ja muualta ei sitten tule kalan kalaa vaikka kuinka yrittäisi. Ja samaa on kuultu muiltakin ts. sellaisilla, jotka eivät paikkoja tunne on kuhan saanti todella vaikeaa.
Viime reissulla ei enää sisälahdelta saanut kaloja mutta kun tuli salmesta ulos niin kalaa alkoi tulla vaikka oltiinkin vielä lähellä rantaa. Sisälahtien osalta mitallisia on ollut ehkä joka seitsemäs kala mutta kahdella viime reissulla jo joka kolmas tai neljäs.
vaimo kävi uimassa, jigitin itse sen ajan laiturilla. Yksi nippanappamittakuha vapautin ja mentiin vaimon kanssa kuivattelemaan. Hyvää kesää teillekin
Vieläkö kuhaa tulee uistelemalla Helsingin lähivesillä. Onko jo niin syvällä että vaatii painouistimia tms?
viikolla sain vielä 3h kaks mittaa ja kak alamittaa, ilman painoja rapalan deeprunnereilla ui sinne 1,5 - 3,3m lapun mukaan, mut miten syvälle se sitten oikeasti menee 3-4km/h vauhdilla. Eli päiväsaikaan ja siis pintauistelua ja 20-30m vapareilla.
Hieno homma et joku onnistuu. Itellä MP:t tänään pintauistellen.
Heittelin tänään ap rannalta Hesassa. Kaksi kuhaa kävi pinnassa kääntämässä messinkikylkeään. Ilmeisesti saalistivat. Toinen molskahti ihan lähellä rantaa ja toinen noin 40 m rannasta.
Tarjosin koko viehearsenaaliani + jigejä, mutta ei tärpin tärpiä. Semmosta.
Lisää uusi kommentti