Mikä/minkälainen täkyraksi kuhan uisteluun??
04.08.2008 - 13:45
Pitäs muutamia rakseja hommata kun ollaan lähdös ensi viikolla kaverin kans sellaselle pienelle omatoimiselle kuhan uistelu maratonille pohjois-päijänteelle.Tarkoitus olis olla ainakin 2 yötä jos kelit vaan sallii ja päivät laavuilla pötkötellen.Miten salakka toimii raksissa vai onk särki parempi ja mikä koko olis ok kun ei tuota kuoretta tullu lipottua tänä vuonna ollenkaan.Muutenkin vinkit siihen touhuun kelpaa kun eip ole kokemusta raksin käytöstä.
Raksi on ihan hyvä kuhan-uistelussa mutta sanoisinko niin ettei mikään ylivomainen,vaaput pelittää ihan yhtälailla jollei paremminkin,punalihasen kohdalla taas olen huomannut raksin paremmuuden,mutta kaikki summarumman,jos välttämättä haluaa tetata niin vinkit kantsii hakea täältä
http://www.takyraksi.com/
Vaappuraksit pelittävät ainakin vaappujen kanssa sekavedossa, koska kestävät suht hyvin vauhtia. itselläni on kokemuksia ja myös suht hyviä saaliita iitin uistimen raksilla. kypäräthän vaativat useinkin niin hitaan vauhdin (2-3 kmh, että vaappujen veto voi olla hankalaa. Olen tosin käyttänyt kypäriä myös "kovemmassa" 3-4 kmh vauhdissa vaappujen kanssa ja kyllä niihinkin on napsahdellut.
Itse olen käyttänyt rakseja aika paljon tuplakuvina vaappujen kanssa. välillä tulee vaapulla ja välillä raksilla. käytän yleensä salakkaa lähinnä siitä syystä että niitä sattuu olemaan pakkasessa, on saalista joskus tullut särjilläkin.
Millainen uinti on mielestäsi sopivin kuhalle, kun vauhtia on 3-4km/h? Pitteekö raksin olla tynnyri-, puikkouintinen vai riittääkö uinniksi keinahtelu?
Parhaiten olen raksilla kuhia saanut apaut suoraksi jätetyllä muikulla, jonka edessä parin, kolmen, viiden sentin päässä on isoin läkkärä antamassa vermekselle hervottoman uinnin. Lähinnä olen tehnyt nämä Mustadin vaijeriin haukien varalta, mutta siimamallin rakseillakin on kuhia tullut. Ja takilassa pohjaa pitkin uitettuna "varma" peli. Tosin, eipä kuhat ole kovin ronkeleita vaappujen suhteenkaan jos se naamarin eteen tungetaan, jääpä muikkujen virittelyt poies. Mutta vaihtelu virkistää, välillä jaksaa täkyjenkin kanssa pelata.
Suora muikku + läkkärä ei ole mitenkään arka vauhdille, tosin jos sattuu paketti kovin ankarasti pomppimaan voipi muikku putkauttaa suolet pihalle lämpimän veden aikaan.
Viimeisin Päijänteeltä saamani kuha tuli kyllä ihan läkkärittömällä niskalaukaus-raksilla Salsan päähän tunattuna.
Lisää uusi kommentti