Jigivapa kuhalle?
20.03.2009 - 10:18
Millasilla kepakoilla johtajat jigailee kuhaa? Mulla käytössä 6-jalkainen Team Daiwa Advantage ja hakusessa vähintään yhtä hyvä 6.6- tai 7-jalkainen, eli astetta järeämpi vapa. Tuo Advantage on ainakin omasta mielestäni parasta A-ryhmää, mutta valitettavasti siitä ei löydy MHFS-ER -aihiota 7-jalkaisena ja se vakioaihio on jigihommissa eri maata.
Vapa saisi olla kevyt, nopea/kärkitoiminen ja tunnokas. Ja haspelimalleista puhutaan ...
Käypähä jossai kokeilee tica 6' tai 7' piperia.Saman tyyline toiminnaltaan kun shimanon 2m tecknium mh.
Varteenotettava vaihtoehto paperilla, sen vähän perusteella mitä kyseisestä vavasta löysin. En taida olla vaan Tican vapoihin törmännyt ... onko Jiggillä tai muilla tietoa Tica-trokareista?
Itse jigailen shimanon speedmasterilla (2m). Olen ollut mielettömän tyytyväinen tohon keppiin. Suosittelen lämmöllä!
Minkä takia 7 jalkainen? Jos olet tottunut 6 jalkaiseen, tuntuu 7 jalkainen varmasti liian pitkältä(on kokemusta).Itsellä jigivapana 6` Shakespeare Ugly Stik (GSP 1160-2M).Muitakin on vuosien saatossa testattu, muttei parempaa ole löytynyt!(vapa ollut muistaakseni takavuosina jossain ERÄn testissä)
PS. Vapa täyttää loistavasti Urpon kriteerit.
No entä saman valmistajan 6´ vulcan-x? Ite ainakin tykkään sillä kuhaa jigailla, mun mielestä ainakin ihan riittävän jämy siihen hommaan. Jos et sitten välttämättä halua vapaa pidentää.
muistaakseni vulkan-x:n valmistus on
lopetettu ja tilalle tuli vulkan-xx,
joka on kyllä erinomainen jigivapa
kuhalle.
Joo niin voipi hyvinkin olla, vaan näyttää olevan vielä kaupan paikkapaikoin, esim. tuolla: http://www.fishers.fi/avokelavapa-vulcanx-p-333.html
Xx-mallista en tiiä, ei varmaan huonontunutkaan ole siihen hommaan. Paljonhan ne ainakin ennen on käyttäneet procasteria kans, ja kehuneetkin. On vaan ilmeisesti löysempi kuin tuo vulcani, jos sen jämerä piti vavan olla.
Tuosta 6-jalkaisesta aihiosta tuntuu loppuvan voima melko helposti (haukivaarallisilla vesillä, jigikuhat suurimmillaan jääneet karvan alle kilon) ja olettaisin tuon asian korjaantuvan 7-jalkaisella. Ei nyt sillä etteikö nykyiselläkin olis kaikki ylös tulleet, mutta iteltä meinaa loppua usko.
kannattaa etsiä käsiin yoshino jigg´in pro vapa.vavan kehittänyt k.paavola.vapa on kuhastajan unelma.
Häijään K. Paavola? Kyseistä vapaa löytynee siis Mr. Paavolan omasta hyllystä?
kyllä näin.kannattaa soittaa häijääseen ja kysästä vapaa.kuulemma herra on itsensä herra.pitäis löytyä myös muista hyvin varustetuista kalastusliikkeistä/kalastustavaraa myyvistä kaupoista ympäri Suomen.
Tica Piper vavat löytyvät hyllystä täältä Raisiosta jos jotain kiinnostaa hetkutella.
6-jalkaisen viehesuositus on -30g. Hyvän tuntuinen vapa. Tehty suomalaisille kaloille. Nimi kuulemma keksitty Raisiossa.
Ohjehinta 89€, siitä suottaapi keskustella.
Johtajista en tiedä, ne ei vissiin jigaa kuhaa, mutta mulla on tuo Advantage 7-jalkaisena perusaihiona. Minusta se on erittäin hyvä kuhajigivapa, enkä oikein osaa muuta kaivata. Tarkoittaako se H jotain heavya? Mun mielestä tuosta vavasta stydimpi version olisi jo liian hevi. Mulla oli aiemmin Pro Caster 6'6" (hyrräversio) sekä Vulcan X 7'. Niistä tuo Advantage on minusta paras. Vulcan on toki tykki, mutta mun makuun liian seiväs.
Aiemmin jigailimme porukassamme kuha mm. 6- ja 7-jalkaisilla Kunnan Queeneilla. Ne on minusta herkkyydeltään ylivoimaisia, mutta kestävyydeltään mitä sattuu. Niilläkin on sentään kammettu meidän porukassa kuiville muutamia 5-6 kg kuhia, ja jopa sellaisille Vulcan on mun makuuni turhan raju kanki.
Vulcan-X:stä olen samaa mieltä Nipan kanssa. Oma kokemukseni tosin pohjaa vain 8-jalan hyrräversioon, mutta tuskin peruskäytös paljon eroaa 7-jalkaisesta.
Kiitti asiallisista kommenteista kaikille tähän asti kirjoittaneille.
Shimanon Technium 7 jalkainen. Pidän itse pelkästään kuhavapana ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Itellä vapana shimanon fireblood. Ihan ookoo vapa mielestäni. Käytän seiskajalkaista siksi, että vastaiskun saa tehtyä perille asti vaikka siima olisi hieman pussilla tuulessa tai kalan otti tapahuu kaukana.
Mulla toiminut erinomaisesti Shakespearen Ambidex titaniun plus 6 jalkaa. Tuntuma ja tartutus hyvä. Muutaman oon 3 vuoden aikana "onnistunu" laittaa usemapaan osaan, joten tarkkana saa noiden hiilikuituvapojen kanssa olla. Aina ne vaan on uuden laittanu tehtaalta tuleen, kun reklamaatio laitettu eteenpäin
Kokemusta muista malleista ei oo, mut kans miettiny tota vulcania ambidex:n rinnalle.
Perus jigi vavan täytyy olla kokonaisuudessaan jäykkä max. 7 jalkaa...ei mitään puoli- tai kärkitoimisiä! Toki, tiedän immeisiä ketkä jiggailee "hyvinkin" löysillä vavoilla...no, siinä sen sit näkee minkälainen toimii parhaiten, kun pitää kunnon vastaiskua antaa...kireitä!
Tuossa yksi kevyt ja tunnokas vaihtoehto, joskaan ei halvin.Yksi kausi takana ja ei moitteita.
St.Croix AVID series : AVS66MHF2
Myös mitä kuulopuheisiin uskominen niin tuo kalle paavola special, joka pohjautuu vanhaan hyvään 6,6 jalkaseen daiwa pro casteriin olisi oiva valinta.
Team WeLax -Ari-
Toi Kalle Paavolan suunnittelema keppi on tällähetkellä varmaan markkinoiden kuumin keppi suomessa ja TODELLISEN kuhamiehen kehittämä. siinä on yhdistetty aktiiviharrastajan kaikki toiveet kuitusiimalle ja vaikka monotapsillakin kalastettaessa... tuo pitää ensitilassa kyllä hankkia! T: POPO J.Harju ps. taitaa olla jo honkkareissakin myynnissä tai ainakin tulossa ihan näillä näppäimillä. Lähtis vaan jäät
Ittellä ambidex jerk 20-60gr ja eipä oo enää karkuutuksia tullu. Paras!
Kyllä nuo ampidexit on ihan muuta kun kunnon jigikeppi kuhalle...herkkä vaurioitumaan ja vaparenkaat huonot..... Heittopituuksissa vaan jää niin paljon ettei samassa veneessä kehtaa ees heittää Pro miesten kanssa. Aihio sinänsä kelvollinen.
Kyllä meidänkin porukassa oli aiemmin ambideksejä mutta ne ovat kyllä karsiutuneet pois , juurikin tuon pienehkön ekarenkaan takia. Ihan hyvä keppi muuten mut parempiakin on niin miksi sijoittaa sellaiseen? Muutamia muistan kyllä lähetetyn takaisin kiinanpojille kun ovat katkenneet.(en tiedä onko kiinantuote mut eiköhan kuten kaikki) Vanha procaster oli kyllä hyvä aihio mut niitä ei enään saa. Onkohan tuo K.Paavola vai mikälie niin samaan aihioon tehty kun joku tuossa aiemmin sanoi että pohjautuu siihen??? Pitäs päästä sitä ravistaan
"Tukan" kanssa samoilla linjoilla. Se paavolan vapa on kehitetty nimenomaan kuhan jigaamiseen. Siinä on vapa jossa ei ole tehty kompromisseja. Ambidexit saa työntää suoraan sinne,minne ei arska paista! Mulla oli niitä jigivapoina joskus.Kolmas vapa kun meni poikki samasta kohtaa,niin vaihtu merkki sillä hetkellä.
Suosittelen kokeileen sitä Paavolan Yoshinoa.Pelimies kun ottaa sen käteen ekan kerran,niin se ostaa sen heti.
onkos teillä ollu siis ambidex jerkkivapa? 1os.
On kyllä vähän heikko ja ekan vaparenkaan joutuu ottaa pois mut muuten hyvä.
Mikäs ton Paavola- kepin viehepainosuositus on ja mitä hintaluokkaa vapa edustaa? Rupes itteekin kiinnostamaan.
Tällä hetkellä jigaukset tulee hoidettua 6 koipisella Daiwan Megaforcella, ei hassumpi keppi sekään, joskin vähän voimaton kuhalle joissain tilanteissa.
Miten toi 6,6" Paavola-keppi eroaa 6,6" Vulcan-XX:stä???
Kallen antama viehepainosuositus on 7-28g. Vulcan-xx vapaan on erona se, että Kallen vavan kärki on just hintsun pehmeempi ja pikkasen pitkäheittosempi. Itseasiassa koko vavan toiminta, eli se kohta mistä se lähtee taipumaan väsytyksessä,on laskettu todella tarkkaan. Se on kaukana "rautakangesta" ja on ehkä tunnokkain vapa mitä mulla on vähään aikaa kädessä ollu. Potkua/vääntövoimaa tossa vavassa on just niin paljon, että riittää isommillekki kaloille.
Löytyy tuolta myyntipuolelta.
Löytyykö tuota Paavolan kepukkaa hyrrälle vai onko vain kehimäkojetta varten?
Kehimäkoje, kehimäkoje.. toistaseks.
Unohtu kokonaan sananen tosta Piperista. Tottumiskysymyksistä ehkä lähinnä on kyse. Mulle kelpaa kyllä molemmat
Sivut
Lisää uusi kommentti