Hyppää pääsisältöön
Kalastus.com
Etusivu
Keskustelu
Kalenteri
Galleriat
Kalaruoka
Kalastuksen ABC
Kalastusvideot
Kalastuslinkit
Promillerajat vesillä
raitis
02.05.2010 - 20:58
Keskustelualueet
Kaikkea kalastuksesta
Mainostus sallittu
Uutisia
Viritykset ja rakentelu
Raportteja kalavesiltä
Kalastusvideot
Uusimmat viestit 2h
Uusimmat viestit 12h
Uusimmat viestit 24h
Lisää uusi viesti
Kirjautuminen
Käyttäjätunnus tai sähköposti
*
Salasana
*
Luo uusi käyttäjätili
Pyydä uutta salasanaa
OMAT TIETONI
Muuta asetuksiasi
Muuta profiiliasi
Netiketti
Omat galleriat
Omat ilmoitukset
Foorumihaku
salmo78.
Tarkoitinkin lähinnä sitä,että ei ole mitään mieltä tiukentaa säännöksiä,kun ei edes nykyisiä pystytä kunnolla valvomaan.Kun ei ole tarpeeksi valvontaa,niin ei ihmiset niitä silloin noudatakaan.Miuluummin nykyinen raja ja lisää valvontaa,jotta kiinnijäämisen riski selkeästi kasvaa.Tällä saataisiin ne sakkoja pelkäävät noudattamaan edes tätä nykyistä rajaa.
Tosiaan näihin jotka nytkin ajelee parin kolmen promillen kännissä niin heihin tuskin mitkään rajat tehoavat.Tuo rajan pudottaminen vaikuttaisi eniten juuri niihin,jotka jo nytkin noudattaa tuota nykyistä rajaa.Nyt voin rauhassa istua iltaa ja lähteä puolilta päiviltä ajelemaan...jos raja putoaa 0,5:een,niin eipä uskalla lähteä ennenkuin illalla jos meinaa pelata varman päälle...tai sitten pitää hommata promillemittari.
Mukavaa se tietysti olisi jos valvontaa olisi varaa lisätä. Sehän tietty on verorahaa, joka ei synny tyhjästä. Näin lama-aika sekin raha otetaan vielä velkana, joka maksatetaan tulevilla sukupolvilla.
Kukaan ei kai edes oleta, että edes tehostettu valvonta ulottuisi juurikaan pääväylien ulkopuolelle.
Kyllä kännissä veneily vähenee vain ihmisten asenteita muuttamalla. Ei sitä valvonnalla ratkaista.
PS. Minut on muuten puhallutettu myös vesillä.
"Viime viikolla join yhden lasin (24 cl) oikein hyvää punkkua ravintelissa pippuripihvin kera, olenko mielestäsi alkoholisti, jonka tulee hakeutua hoitoon?" Tosi säännöllistä ja runsasta käyttöä. Tee vaikka tuollainen testi, niin saat paremman arvion kuin minulta.
http://www.paihdelinkki.fi/testaa/juomatapatesti
Tämän ketjun tarkoitus tuskin on olla yhden henkilön päihdeklinikka. Mikäli aihe kiinnostaa, niin avaa ketju aiheesta vaikka suomi24.fi sivustoille, muuten pysytään aiheessa tuomitsematta tuntematonta.
Jos käyttää alkoholia säännöllisesti ja on sitä mieltä, että homma on hanskassa eikä tarvitse testata...
Kyllä viikottain on säännöllisesti?
Kannattais Börje itse tehdä toi sun testisi, aika kännissä näköjään tännekkin kirjoittelet.
Alkuperäisen aloittajan pari höpinää:
Järki: "" Alkoholin otto vesillä on osa merimiestaitoa..."
Voi myrsky ja mylväys!
Vesi on niin pelottava elementti, ettei sinne selvin päin uskalla mennä... "
Varmaan tiesit, että muinainen merimiestapa oli olla päissään 24/7? Laivathan lastattiin täyteen portteria, joka säilyi hyvin "korkean" (olueksi) alkoholipitoisuuden vuoksi ja auttoi joka vaivaan. Ennen ei ollut ongelmia 1.5pr rajan kanssa eikä nykyään ole ongelmia 1pr rajan kanssa, mutta alentaa täytyisi. Ongelmatapaukset aivan eri promilleissa ja muutenkin asenne se ongelma. No se siitä.
Börjen hokema tästä alkoholiongelmasta on aika koominen. Näitä tapauksia tulee vastaan silloin tällöin. Kuten totesin, minulla on tuon mukaan monta muutakin ongelmaa. En aio viettää kolmea kuukautta juomatta alkoholia, syömättä lihaa, rasvaa, karamellejä tai nussimatta vain todistaakseni "itselleni" (jollekulle jeesustelijalle) pystyväni siihen. Voishan sitä samantien muuttaa lopuksi ikää erämaatorppaan elämään pettuleivällä todistaakseen, että pystyy siihen. 3kk on niin pitkä aika, että en aio luopua yhdestä ainoasta nautinnostani (=paheestani) siksi aikaa todistakseni jollekulle yhtään mitään. Siinä vaiheessa, kun minä luovun saunakaljasta ja parista viikottaisesta naudan-pihvistäni olen joko A) PA, B) kuollut.
Heitän vielä tähän pienen OT laukaisun, että olen aikoinanni painanut aika pitkän aikaa (kauemmin kuin Börjen tipaton) ilman sokeria. Siis ns. ketogeeninen ruokavalio, jossa syödään vain lihaa ja rasvaa. Eli jokaisen petoeläimen (ml. ihminen) luontainen ruokavalio. Sopiipa koettaa Börjen vaikka tuo 3kk painaa ilman perunaa, riisiä jne pelkkää lihaa, rasvaa ja vihanneksia. Meidäthän oikeasti tapetaan nykyaikana liialla sokerilla (hiilihydraatit) eikä siinä pieni viina vaikuta.
Kun ruvetaan likkeilemään, niin tässä yksi aiheesta: http://www.anttiheikkila.com/
Menee pitkälle OT tosiaan, mutta kun ruvetaan uhoamaan testailuilla ja tahdonvoimalla, niin sopii koettaa. Voin kertoa, että oikeasti terveellinen ruokavalio vaatii pikkaisen enemmän tahdonvoimaa kuin viinattomuus ja vaikutus kokonaisterveyteen aivan toinen.
Hiukan palatakseni topikkiin; Ei tässä itsellä ole mitään tarkoitusta tai tavoitetta olla jatkuvasti siellä 0.5pr päällä, mutta jos kerran yksikään onnettomuustilasto ei tue rajan laskemista, niin miksi hitossa sitä pitäisi tehdä ja siten hankaloittaa normaali-ihmisten elämää. Eli niiden kolmen saunakaljan jälkeen pelko perseessä laskemaan onko promillet varmasti alle 0.5, jotta uskaltaa vanhalla Päijän-veneellä 5hp prutkula lähteä vesille. Tai aamusella ryyppikuurin jälkeen laskea voiko viedä kaverin saaresta mantereelle kauppaan. Tai illalla sikspäkin jälkeen myrskyn noustua ja tuulen vaihdettua suuntaa miettiä uskaltaako siirtää veneen tyyneen vai kyttääkö joku rannikkovartija niemen takana 0.5pr raja silmissään jne jne jne. Ja "normaali-ihmisellä" tässä tarkoitetaan sellaista, joka nauttii ne saunakaljansa tai vetää silloin tällöin tumut eikä tartte esitellä mitään kolmenkuukauden karensseja todistaakseen kellekään yhtään mitään.
>>En aio viettää kolmea kuukautta juomatta alkoholia, syömättä lihaa, rasvaa, karamellejä tai nussimatta vain todistaakseni "itselleni" (jollekulle jeesustelijalle) pystyväni siihen>>
Tämä oli parasta antia tähän mennessä ja kuvaa myös omaa ajatusmaailmaani hyvin pitkään. Alkoholisti juo koska on pakko, sillä ei ole edes aina kivaa juodessaan. Mulla on, ainakin vielä. Neljä viikkoa tuli oltua lomalla, ja en kyllä mene tästä aivan satavarmasti takuuseen mutta luulisin että joka päivä tuli juotua ainakin yksi kalja/lonkero/siideri/punkkulasillinen. Holisti? Noh, onneksi on puolisokin sitten.
Itse pidän nykyistä prommilerajaa ihan hyvänä enkä usko sen laskemisella saavutettavan mitään parannusta. Kuten jo aiemmin on todettu, ongelmatapausket niin maissa kuin vesillä viis veisaavat nykyisestäkään rajasta.
Kyllä vesille sopii niin vesiselvät kuin muutaman kaljan nauttineetkin, ei kannata tuomita muita jos eivät toimi samoin kuin itse. Pitkinä kalapäivinä tulee välillä hiukan ölppää nautittua eikä ole kyllä yhtään rikollinen olo siitä.
Pidän tottumattomia("uusveneilijöitä") huomattavasti suurempana turvallisuusriskinä kuin muutaman(vaikka sixpäkinkin) saunakaljan nauttineita. Sellaiset "nyt näytetään" tai "katotaan mitä tää kulkee" tyypit saavat paljon tuhoa aikaan. Itse en vesillä(kään) kepittele vaikka kalaveneelläni voisi ajaa kierroksia 99%:sti muiden veneiden ympärillä.
Mitä olen yrittänyt sanoa? Nykyrajat ovat ihan kohdallaan ja muutoskaan ei pure piittamattomiin. Kyse on tässäkin asiassa asenteesta eli millä mentaliteetilla ollaan liikkeellä. Jos ollaan esim. kersojen kanssa liikkeellä niin millainen kuva annetaan heille? Eikä tuomita muita alkoholisteiksi/jeesustelijoiksi pikkuyksityiskohtien perusteella.
Tässä keskustelussa on ollut paljon hyvää ja molemmin puolin on tullut paljon hyviä mielipiteitä. Ja todettakoon lopuksi: En ole bongannut täältä ketään jota pitäisin konkreettisena riskinä vesillä. Selkeitä provoja en noteeraa.
Hyvin voin ymmärtää JK:n ärsyyntymisen kun kyseenalaistan alkoholinkäytön. Melkein jokainen addiktoitunut ärsyyntyy kun asian ottaa puheeksi.
Vaan lähdetäänpä vähän kauempaa. Jokainen lehtiä lukenut tietää suomalaisten alkoholin kokonaiskäytön olevan yhteiskunnan kannalta kestämättömän korkealla tasolla. Terveydenhuollon kustannukset ovat karanneet käsistä. Siitä huolimatta alkoholiperäiset sairaudet ja tapaturmat ovat työikäisten miesten tärkein kuolinsyy. Naisillakin se on toiseksi tärkein. Onnettomuus-, rikos- ja huostaanottotilastot kertovat myös kehityksen olevan erittäin huolestuttavaa.
Yhteiskunnalla on muutamia keinoja vaikuttaa asiaan.
1. Verotuksella ei nykyisen vapaan EU-kaupan aikana voida itsenäisesti tehdä paljoakaan nykyistä enempää. Halpaa alkoholia saa liian läheltä liian pienin kuljetuskustannuksin.
2. Valistuksella vaikuttaminen on hidasta ja se todellisuudessa vaikuttaa vain nuoriin ikäluokkiin ja terveystietoisiin naisiin. Nuorten ja koululaisten nykyinen yllättävän suuri alkoholinvastaisuus ilmeisesti juontaakin aikuisväestön huonon esimerkin aiheuttamaan vastareaktioon.
3. Saatavuuden rajoittaminen toimii jotenkin. Ravintolat eivät saa olla auki läpi yön, eikä kaljaa saa huoltsikaltakaan koko aukioloaikaa. Viinien tuominen ruokakauppoihin olisi minustakin mukava liberaali ajatus, mutta ymmärrän hyvin, ettei saatavuutta haluta helpottaa.
4. Käytön rajoittaminen on vakiintunut siihen, ettei työpaikoilla saa olla humalassa, eikä moottoriajoneuvoilla saa ajaa liian humalassa. Tätä polkua on vielä mahdollista edetä.
Siinä ne yhteiskunnan nykyisin käyttämät keinot kulutuksen rajoittamiseen sitten toistaiseksi olivatkin.
Ongelman suruus vain on samaa kokoluokkaa kuin hiilidioksiidipäästöjen suhteen. Parinkymmenen vuoden aikana nykyinen järjetön alkoholin kulutus pitäisi puolittaa.
Hiilipäästöjen suhteen ihmiset ovat levollisempia. Tekniikkan kehittymisen vuoksi suurin osa uskoo, ettei asia juuri tee elämästä toisenlaista.
Alkoholin kulutuksen puolittaminen taas edellyttää jokaiselta sitä, että kurkkuun kaadetaan enintään puolet aikaisemmasta kulutuksesta. Sehän jo tuntuu. Yhteiskunta tietysti vielä toivoo, että se tapahtuisi vapaaehtoisesti, mutta erilaisiin pakkokeinoihin varmasti päädytään.
Promillerajan pudottaminen vesillä ja maantiellä on vain yksi näistä keinoista. Kokonaisuuden kannalta on hirmuisen paljon tärkeämpää, että venesataman kosteassa illassa jätetään koko porukalla kolme viimeistä turhaa drinkkiä ottamatta, kuin promillerajan laskun aiheuttama turvallisuuden lisääntyminen krapulapäivän ajelussa. Siksi riskitilastojen kaiveleminen on yhtä tyhjän kanssa. Juomista tässä yritetään rajoittaa.
Siksi minusta on ihan jonninjoutavaa jeesustelua jokaiselta kitistä miten ihmisten elämää vaikeutetaan promillerajan kiristyksellä. Todellinen tarve vähentää kulutusta on niin paljon suurempi, että jokaisen kannattaa ajatella ihan uusiksi suhdettaan alkoholiin.
Onhan se järjetöntä, että tyhmät ihmiset maksavat itsensä kipeiksi saadakseen olla porukassa hetkellisesti vielä tyhmempiä. Ja jokaisen kunnon kännin seurauksena ollaan vielä pysyvästi ja peruuttamattomasti vähän tyhmempiä ja sairaampia.
Koulutetun fiksun väestönkö piti olla tämän yhteiskunnan tulevaisuuden kilpailuetu?
Nyt kyllä Börje kuulostat aika ärsyttävältä terveysfasistilta.
Sinun tapasi elää on Sinun tapasi, hyvä niin, muttei muiden tarvitse elää niinkuin Sinä elät.
Eikös se ole sentään jokaisen kansalaisen oikeus elää niinkuin haluaa, kunhan ei vahingoita muita, saati jos vielä elää vallitsevan lainsäädännön mukaan? (Näin on mahdollista esim. ottaa kännit vaikka joka päivä, ja silti tehdä sallitussa alle 0,5 promillen hutikassa töitä.)
Yrityksillä tiukentaa alkoholin nauttimisen ehtoja on vain pahennettu alkoholiongelmaa=ongelmajuomista, kärkiesimerkki tästä on kieltolaki.
Suurin osa ihmisistä nyt vain tykkää päihtyä, ja suomalaisessa nykyisessä suoritusyhteiskunnassa sen tarve näyttää olevan suuri. Valtion suosittelema vaihtoehto tähän on alkoholi, joten ei mikään yllätys että sitä kuluu ja paljon.
Jos ihmisten ongelmajuomista halutaan vähentää, niin yhteiskuntaa tulisi pyrkiä muokkaamaan siihen suuntaan, ettei ihmisillä olisi niin suurta tarvetta ottaa "nollausta" alkoholilla.
Aika huvittavaa seurata tätä keskustelua kun Järki, Börje ja kumppanit tekevät suuresta osasta kansaa kerralla alkoholisteja.
Vesille lähtö on itselläni kiinni siitä että tunnenko hallitsevani kulkupelini, eikä kärähtämisen pelosta. Ajelen venellä noin 200t/kausi joskus olen täysin selvä joskus saatan jotain tissutellakin, yleensä nautin merellä olosta.
kivillä olen käynyt vain selvinpäin.
Kyllä sun juttus alkaa oleen Börje säälittävää kalastuksen sivuavaa ämmämäistä kitinää. Eihän tosta ollut totta edes puolet.Eiks suurin kuolemaanjohtava sairaus oo sydän-ja verisuonitaudit,ainakin miehillä,eikä sekään liity mitenkään kalastukseen.Mitä sen on väliä,vaikka kuolis jumal..ta esim. tippuriin?
Kyllä se on ihan turha vetää Börje tollasta absolutisti-roolia täällä,alkaa oleen vähän sellanen Jehovien meininki sulla.Mä veikkaan,että et oo elämäs aikana vetäny puoliakaan siitä viinamäärästä mitä minä,joten en usko,että pystyt minua siten siinä asiassa edes neuvomaan,joten älä edes yritä. Kuten huomaat,olet siirtymässä hyvin henkilökohtaisiin asioihin täällä kalastusaiheisella keskustelupalstalla..
http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2008/12/alkoholi_on_edelleen_tyoikaisten_yleisin_kuolinsyy_408585.html
Sipelius voisi joskus tarkastaa väittämiensä todenperäisyyttä kun se on niin kovin helppoa nykyaikana. Ainakin jos erehtyy väittämään minun tietojani vääriksi.
Älkääpäs nyt Börjeä syyllistäkö, oikealla asiallahan hän on. Threadi on ehkä vain väärä. Ehdotan, että jokainen tekee sen Börjen linkittämän testin, ja kuka ei uskalla, on se ämmä. Tuloksia saa sitten miettiä ihan itsekseen.
Sipelius veti kyllä pahan; mitä enemmän juo, sitä vähemmän tarvii tulla kenenkään mitään tällaista asiantuntijaa neuvomaan. Päivän paras.
Ps. Mun puolesta kukin saa juoda ihan niin paljon kuin haluaa vaikka hautaan asti, kunhan läheiset ei kärsisi ja mun maksamista verorahoista ei menisi penniäkään ylimääräistä sen takia.
Hitsi myönnän mokan. Johan se viina onkin myös työikäisten naisten yleisin kuolinsyy. Tämä yleissivistävä tieto on livahtanut silmien ohi.
Kiitti artsi,mukava,että joku ymmärtää munkin ideologiaa..
Joo,sori Börre,olit oikeessa,viinaan suomalaiset kuolee. Se on periaatteessa mulle sou vat,miten sitä lähtee täältä. Entäs sitten,jos meikäläinen kuoleekin sepelvaltimotautiin? Meni sun linkittämät tilastot mun kohdalta ihan hukkaan?
Minun mielestä ei voi sanoa alkoholistiksi jos pystyy hoitamaan asiansa ja työnsä.Joku tuossa mainitsi että työnteossa olisi 0,5 jonkinlainen raja...ei pidä paikkansa vaan monissa työpaikoissa vedetään täysin nollalinjaa.Sitten jos alkaa tulemaan krapulapoissaoloja ja kotiasiat jää alkoholin takia retuperälle,niin silloin voi sanoa olevan alkoholiongelmia.
Kyllä maar sinäkin Vetoperho voit hyvin joutua maksakirroosin takia tilastotappioksi ilman, että on ensimmäistäkään krapulapoissaoloa tai kotiasiat millään lailla rempallaan. Sellaista sattuu jatkuvasti.
Tuo työikäisten alkoholikuolleisuus muuten tarkoittaa sitä, että jokaisesta syntyneestä vuosiluokasta lähes 4% tappaa itsensä viinalla jossain vaiheessa jollain tavalla ennen eläkeikää.
Miten hitossa Börje nämä sinun linkit ja täysin epäolennainen nippelitieto (taas) liittyy veneilyn promillerajaan?
Edelleen jos olet huolissasi ihmisten juomisesta niin ole vaan. Jos haluat muita mukaan nollaporukkaan niin eikun vaan kampanjoimaan. Tee se kuitenkin jossain muualla.
Ei ole ihme, että jollain hirttää kiinni noi sinun minätiedänehdottamastionnäin juttusi, mistä olet nähnyt Savon Sanomissa -85 julkaistun tutkimustuloksen. Onhan kaikki totta mikä julkaistaan lehdissä ja netissä?
Kyllä niitä Börje on heikkoja maksoja ja maksa-arvot hyvinkin korkealla jopa sellaisilla ihmisillä,jotka eivät juurikaan juo alkoholia.Itse tiedän ainakin kaksi sellaista tapausta.Molemmilla menee reilusti yli 80:n maksa-arvot.
Börjellä meneillään oma jehovantodistusmeininkiä muistuttava kampanja kalastuspalstalla. Uskomatonta että joku minätiedänkaikenkaikesta heppu jaksaa jauhaa tällaisesta aiheesta selittäen kaikenmaailman tutkimuksia kansanterveydestä. Taitaa olla tekemisen puutetta...
Ja oma mielipiteeni on että parinkolmen A-oluen jälkeen voi aivan huoletta lähteä isommankin nopean veneen puikkoihin jos omaa suht vankan veneilykokemuksen.
Ei mitään lisättävää tai poistettavaa MFrobergin tekstiin...ja monta
muutakin hyvää tekstiä sen perässä.
Börje...minä olen helposti vaikka kuukauden juomatta mitään, tai
pitempään tai sitten en. Lomalla rentoudun muutaman kaljan tai
situkan kanssa jos siltä tuntuu. Ja ajan myös joskus parin kolmen
jälkeen venettä tekemättä pahaa itselleni tai muille. Tuo päässäsi
palava fanaatikon silmä julistaa omaa mielipidettä ainoana
totuutena...on pelottava.
Jos ei viikonlopun kalareissua pysty ilman viinaa käymään, niin voi olla ehkä viisasta kattoo peiliin.
Eio mikään kova paikka tuo Börjen ehdottama testi.
Pitääkö tavata Bravenille? Kyl-lä sen reis-sun pys-tyy- te-ke-mään il-man vii-naa. Ei o-le ko-va paik-ka to-si-aan tuo tes-ti. Mik-si pi-tää teh-dä la-ki sii-tä jos jot-kut ha-lu-aa ve-tää nol-la-lin-jaa? Ku-kin tyy-lil-lään, ke-tään syy-lis-tä-mät-tä!!!!-!!!!!
Tavutusvirhe, Herrakeijo.
Kerroinpahan vain perustelut, miksi minun mielestäni alkoholin kulutus Suomessa ja promilleraja vesiliikenteessä pitää puolittaa. En ole yhdessäkään viestissäni kannattanut minkäänlaista totaalikieltoa. Lukemisen ymmärryksessä on ongelmia, jos siltä tuntuu.
Mutta hohhoijaan vinkistä otetaan vaari ja keskitytään nyt alkaneeseen työsyksyyn ja lopetetaan tämä rattoisa kesälomakeskustelu.
Älä! Missä oli tavutusvirhe? Mun peruskoulusta on aikaa...
Kyllähän se rajan laskeminenkin voi olla hyvä juttu heti kun joku näyttää kattavan ja puolueettoman todistuksen siitä, että se säästää reilusti ihmishenkiä.
Itse olen sitä mieltä, että veneilykortti tms. säästäisi enemmän henkiä kuin promillerajan lasku.
Mulla on ollut sitten tuuria, kun jo 5 krt on tänä vuonna vesillä puhallutettu ja joka vuosi v. 2002 lähtien 2-5 krt. eli jossain valvonta toimii - samoihin lukuihin en ole päässyt autoillessa ko. aikana.
Osasyy lienee se, että alueella, jossa liikun, on MV-asema lähellä, mutta suurempi syy lienee tuo v. 2002 onnettomuus. Eli siihen asti oli ollut yleinen tapa, että rantakuppilasta/-tansseista ajetaan kännissä mökille ja kun tarpeeksi kauan tuota "yleistä tapaa" jatketaan, lopulta tulee ruumiita.
Tuo onnettomuus oli vielä ns. klassinen esimerkki, kuskilla 1,7 promillea, vähän veneilykokemusta - lainaveneellä liikenteessä, kaikki muutkin veneessäolijat kännissä, ajetaan puolipimeässä nupit kaakossa väylän/kapeikon väärää laitaa.
Eli tarvittiin ruumiita, ennen kuin valvontaa tehostettiin ja nyt se on aika aktiivista. Kännissä ja kihloissa on sananlaskun mukaan kivaa, mutta, joten oli traagista tuon onnettomuuden jälkeen, kun paikkakunnalla järjestettiin keräys orvoksi jääneille lapsille, etenkin, kun isä oli ollut se kuski, joka oli kännissä ajanut ja töpeksinyt - sitä tavallaan täysin tilanteeseen sattumalta joutunutta ja kuollutta 5 vuotiasta poikaa ei muistanut kukaan.
Tähän keskusteluun ei kannattaisi palata, mutta en nyt malta olla puuttumatta yhteen jatkuvasti toistuvaan loogisen ajattelun puutoksen (liekö kyse viinan jo osittain tärvelemistä aivoista..) känniveneilyn puolustamisessa.
Yksi ja toinen ja vielä seitsemästoista viittaa siihen puuttuvaan tilastoon 0,5- 1 promillen kännissä aiheutetuista venevahingoista. Nämä viittaajat vetävät puuttuvasta tilastosta sitten sen johtopäätöksen, että 0,5 - 1 promillen känni ei lisää onnettomuuksia tai onnettomuuden riskiä. Anteeksi nyt, mutta puuttuvasta tilastosta ei voi vetää mitään johtopäätöstä. Ei kumpaankaan suuntaan. Tilaston puutteen perusteella ei voi väittää, että kasvanutta riskiä ei ole. Puutteen perusteella voi ainoastaan todeta, että meillä ei ole tilastotietoa tuon luokan kännin vaikutuksista todellisiin veneilyonnettomuuksiin. Jos teillä on tilasto joka todistaa, että mitään kasvanutta riskiä ei ole, niin näyttäkää ihmeessä. Sitten minäkin uskon, että tuon luokan känni ei kasvata riskiä veneilyssä, vaikka kaikilla muilla alueilla (kuten autoilussa, työn teossa jne) se todistetusti riskiä ja onnettomuuksia lisää.
Miksi sitten tilastoa ei ole (ainakaan täällä esitettynä eli ei sitten ilmeisesti myös julkistettunakaan)? Vastausta en tiedä, mutta voin yrittää arvailla. Yksi mahdollinen selitys on se, että koska 0,5 -1 promillea ei ole nykylain mukaan rikollinen määrä, sitä ei myöskään silloin tilastoida. Ja esimerkiksi poliisi ei voi tietenkkön sanoa alkoholilla olleen osuutta johonkin vahinkoon, jos määrä on laillinen. Muutenhan hän leimaisi perusteetta jonkun ruorijuopoksi ja lainrikkojaksi. Ehkä on sii niin, että vain lakirajan ylitykset tilastoidaan ja siksi meillä ei ole sitä täällä kovasti kaivattua tilastoa.
Koska siis kukaan tässä keskustelussa ei ole veneilyn maailmasta osoittanut mitään tilastoa 0,5- 1 promillen vaikutukista suuntaan tai toiseen, perustelut nykyrajan sopivuudelle tai sopimattomuudelle pitää löytää muualta.
Alkoholin kielteiset vaikutukset reaktionopeuteen, koordinaatioon, havaintojen tekemiseen, ajattelukykyyn jne ovat täysin kiistattomia lääketieteellisiä faktoja, joille tutkittua todistusaineistoa löytyyy ainakin 27 hyllykilometriä alan kirjastoista. Ihan pieninä määrinä vaikutukset ovat melko pieniä, mutta sitten kasvavat aika jyrkästi pitoisuuden noustessa. Tähän ymmärtääkseni perustuu tuon 0,5:n rajan"lääketieteellinen" perustelu autoliikenteessä. Epämääräinen muistikuva on että tässä mielessä tuo 0,5:kin on vähän turhan korkea, eli tuon rajan tuntumassa alkoholi alkaa jo heikentää suorituskykyä melko nopeasti. 1 promille joka tapauksessa heikentää kaikenlaista suorituskykyä jo aika pirusti. Tämä kiistaton fakta on minun keskeinen perusteeni haluta tuota rajaa alemmas. En halua vesille kuskeja, jotka tieten tahtoen ovat heikentäneet tuntuvasti suorituskykyään.
Kyllä, moni muukin asia kuin alkoholi heikentää suorituskykyä. Esimerkiksi väsymyksen riidatonta ja oikeudessa näytöksi kelpaava mittaustapaa voi vaan olla vaikea kehittää. Alkoholipitoisuus on yksiselitteisesti ja riidattomasti mitattavissa eikä tätä mitattavissa olevaa asiaa pidä katsoa läpi sormien vain siksi, että kaikkia muita suorituskykyä heikentäviä asioita ei voi luotettavasti mitata kenttäoloissa.
Sitten kertaan vielä sen yhden aiemmin esittämäni perusteen, johon kukaan ei ole puuttunut ilmeisesti siksi, että sitä on hyvin vaikea perustella kumoon. Pointti oli se, että känni on erittäin paljon vaikeampi rajata yhteen promilleen kuin puoleen promilleen. Promillen tasolla hyvässä nousuhumalassa harkintakyky oon oleellisesti huonompi kuin puolen promillen tasolla.
Nykyrajalla voi toimia ihan laillisesti esimerkiksi niin, että menee kaverille kuudeksi tunniksi saunakylään ja juo illan aikana kahdeksan olutta. Kuuden tunin päästä kotiin lähtiessä on normaalikokoinen mies nippa nappa laillisessa ajokunnossa.
Mutta moniko kahdeksan kaljan jälkeen osaa todeta, että nyt ei muuten voi enää ottaa kun laskujeni mukaan raja menee rikki. Tai nyt ei voi vielä lähteä liikkeelle, koska maksa ei ole ehtinyt polttaa tarpeeksi pois alkoholia.
Semmoinen kahdeksan kaljan "laillinen" nousukänni karkaa siis paljon helpommin käsistä. Tällä logiikalla minä väitän, että iso osa niistä 1,5-2 promillea puhaltaneistakin raskaan kännin (todistetusti vaarallisista) venekuskeista ovat tuon nykyisen korkean promillerajan tulosta. Hyvä tarkoitus on ehkä ollut kännätä vaan ihan laillisesti, mutta kerrankos sitä nyt kahdeksan kaljan tai paukun jälkeen ottaa yhden vielä, tai toisenkin. Ja sitten vielä yhdet.
Ja vielä.
Historiallisen perustelun ("vesillä on aina käännätty eikä siitä ennenkään ole ollut mitään vaaraa") voi kumota ihan vaan sillä, että ennen oli ennen ja nyt on nyt. Nyt on paljon isompia veneitä, paljon nopeampia veneitä, paljon enemmän veneitä ja paljon enemmän kokemattomia veneilijöitä kuin ennen. Maailman muuttuessa on aina välillä tarpeen muuttaa sääntöjäkin. Ei maanteiden noppeusrajoituksiakaan voi todistaa turhiksi sillä, että 1950-luvulla autoilu sujui ilman niitäkin.
No on se nyt vähän toinen juttu että onko autolla liikenteessä jossa on rajattu 3m kaista jossa pitää pysyä tai veneellä jossa monesti rajattomasti lääniä.... ymmärrän että autolla 0,5 ehdottomasti maksimi ja mielellään vaikka 0,2 mutta veneellä? hei halloota, kyllä se 1 on ihan sopiva jos verrataan mahdollisia vaaratilanteita autoillessa vs. veneillessä.
Sivut
Lisää uusi kommentti