Moottorin valinta Soutu-Palta 510:een
12.01.2023 - 10:05
Löytyisikö vinkkejä tuollaisen veneen moottoriksi. Tuo vene olisi aika sopiva käyttööni, mutta sen moottorisuositus 4-6 hv sulkee pois kaksisylinteriset nykymoottorit. Yksisylinteriset kuitenkin vähän arveluttavat tärinöiden ja pörinoiden vuoksi ja kaksisylinterinen olisi mieluisampi valinta.
Löytyisikö ideoita, miten tämä yhtälö ratkaistaan? Löytyykö miellyttäväkäyntistä/hiljaista yksisylinterisiä, voisiko 8-10 hv moottori sittenkin toimia, olisiko trimmilevy ratkaisu vai pitäisikö valita joku toinen vene?
Kuten jo kysymyksesi otsikko kertoo, pitää valita toinen vene. Soutuvene ei ole moottorivene.
Saman valmistajan Kala-Kaveri voisi olla passeli tuon sijaan.
Kaverilla on soutupalta 495 ja siinä 4 hv moottori, toinen vene on Kaisla 525 ja siinä muistaakseni 10 hv peräprutku. Voishan tuossa 510 veneessä mennä hyvinkin 8 heppanen. Myös Päijän 520 L voisi olla hyvä vaihtoehto.
Eräälä kalamiehellä on kalakaveri vene ja siinä 6 hv kone. Mielestäni kone on liian pieni ja pitäisi olla vähintään 10 hv kone. 6 heppasella ajaminen, jos vähänkäään kovempaa tuulee tai uistelu kovahkossa tuulessa yksin tai porukalla, niin noin iso vene ja painava kuin kalakaveri ja 6 heppanen on huono yhdistelmä.
Soutuveneistä juttua.
https://kalamies.com/phpBB3/viewtopic.php?t=73311
https://www.yamaha-motor.eu/fi/fi/products/marine-engines/portables/b-6h...
Yamahalta löytyy 2 sylinterinen 6 hv moottori.
Tjoo, mutta: Paino ilman potkuria 38 kg – 41 kg, ei meinaan kaukaa hae 25 hv 2-t:n painoa (48 kg)...Aika klunssi savolaisveneen perään.
Tjoo, mutta: Paino ilman potkuria 38 kg – 41 kg, ei meinaan kaukaa hae 25 hv 2-t:n painoa (48 kg)...Aika klunssi savolaisveneen perään.
Siis painaako 25hv 2-tahti vain 48kg. Ostan semmoisen. Kiitos.
Ok, eikun ostelemaan: https://www.maritimepropulsion.com/directory/product/yamaha-25-hp-2strok...
On kuristettu 9.9 hp:stä, kuten 8 hp:kin.
Kuten jo kysymyksesi otsikko kertoo, pitää valita toinen vene. Soutuvene ei ole moottorivene.
Saman valmistajan Kala-Kaveri voisi olla passeli tuon sijaan.
Tarve oon keveämmälle ja keveämpisoutuiselle veneelle. Itse rakennetulla soutuveneellä on menty jo reilu 40 vuotta 8 hv 2-tahtisella Yammulla, joka keveänä moottorina on sopinut hyvin tuohon käyttöön. Selvää on jo, ettei yhtä luotettavaa ja helppohoitoista moottoria ole tarjolla, mutta olisi kiva, jos ei myös käyttömukavuudesta tarvitsisi tinkiä kun 70-luvun tekniikka päivitetään 2020-luvun tekniikkaan.
Joo ei kyllä oikein houkuttele myöskään pienitehoinen moottori, jossa massaa on kuin luokkia tehokkaammalla. Tohatsun 20 hv EFI-moottorikaan ei paina kuin 43 kiloa. Tuosta Tohatsusta kun on näköjään myös 9,9 hv versio. Löytyykö tästä kenelläkään kokemuksia? Kinnostaisi kuulla, että miten EFI-moottori eroaa käytössä kaasarimalleista?
Joo ei kyllä oikein houkuttele myöskään pienitehoinen moottori, jossa massaa on kuin luokkia tehokkaammalla. Tohatsun 20 hv EFI-moottorikaan ei paina kuin 43 kiloa. Tuosta Tohatsusta kun on näköjään myös 9,9 hv versio. Löytyykö tästä kenelläkään kokemuksia? Kinnostaisi kuulla, että miten EFI-moottori eroaa käytössä kaasarimalleista?
Tohatsulla 9.8hp painoa 37kg, on eri moottori kuin 9.9. https://www.tohatsu.fi/peramoottorit/9-8-hv-peramoottori/
Laittasin vanhan 6 tai 8 heppasen Hondan tai ja mun, niitä saa tonnilla.
Hyvin kantaa soutupalta 510 nuo koneet, nopeus on 15-20km/h
Tilanne on nyt kehittynyt niin, että veneeksi tulee Suvi 444, joka varmaankin kantaa pienet kaksisylinteriset moottorit ongelmitta. Jäljellä on vain moottorin valinta,
Hyvä valinta, onnittelut. Moottorin valinta oikeastaan sen mukaan, mikä merkki sattuu miellyttämään eniten.
Ota jompikumpi ruiskukoneista eli 9.9 Tohatsu tai Suzuki 9.9. Ovat iskutilavuudeltaan muita merkkejä korkeaampia (yli 325 cm3) ja ovat ääniltään hiljaisia ja taloudellisia kulutuksineen. Painavat minimissään 43-44 kg. Toi Suvi 444 on erinomainen valinta.
^ kuten yllä, Suvi 444 on hyvä vene tuollaiseen. Minulla se on varustettuna Tohatsu 9.8 moottorilla ja kulkee 32 km/h nopeutta yksin ajellessa, 30 km/h rouvan + kalastusvälineiden kanssa.
Ota jompikumpi ruiskukoneista eli 9.9 Tohatsu tai Suzuki 9.9. Ovat iskutilavuudeltaan muita merkkejä korkeaampia (yli 325 cm3) ja ovat ääniltään hiljaisia ja taloudellisia kulutuksineen. Painavat minimissään 43-44 kg. Toi Suvi 444 on erinomainen valinta.
Nuo EFI:t kyllä kiinnostavat. Hiljaisuus on iso plussa. Onkohan huollon määrässä/hankaluudessa ja luotettavuudessa mitään eroja noiden välillä? Vertailuun voisi ottaa mukaan myös Yamahan vastaavan tehoisen moottorin.
Nuo EFI:t kyllä kiinnostavat. Hiljaisuus on iso plussa. Onkohan huollon määrässä/hankaluudessa ja luotettavuudessa mitään eroja noiden välillä? Vertailuun voisi ottaa mukaan myös Yamahan vastaavan tehoisen moottorin.
Kun olet saanut vertailun tehtyä niin laita materiaali tänne, kiinnostaa itseänikin.
Kaipaisin tuosta Suvi 444 veneestä hiukan syvällisempiä käyttökokemuksia. Kestääkö tuo minkäänlaista keliä ja onnistuuko heittokalastus hyvin? Olen ajatellut joko 444 mallia tai 450 sisarmallia budjettiluokan traileriveneeksi järvillä jigaukseen.
Kyllä siitä 444:sta heittely onnistuu mutta kovaan keliin tämän kokoluokan venhot ei ole sopivia. Tuon aika jyrkkä keula aiheuttaa roiskeita sisään vasta-aallokossa mutta hyvässä-kohtuukelissä kulkee ihan mukavasti 9.8:lla
Osta mieluummin tuo 450 malli, kun se on sadevesityhjenevä ja näin ollen siinä on tasainen laaja tasainen lattia.
Minulla 444 on ollut lähinnä uistelukäytössä ja en pidä missään muodossa sen mallin sisätiloista, en suosittele.
Minulla nyt käytössä Kalakaveri 475 ilman pulpettia ja sekin on sadevesityhjenevä ja sisätiloiltaan melko avara tasainen lattia, liikkuu mukavasti 9.9hp:n koneella.
Kaipaisin tuosta Suvi 444 veneestä hiukan syvällisempiä käyttökokemuksia. Kestääkö tuo minkäänlaista keliä ja onnistuuko heittokalastus hyvin? Olen ajatellut joko 444 mallia tai 450 sisarmallia budjettiluokan traileriveneeksi järvillä jigaukseen.
Osta mieluummin tuo 450 malli, kun se on sadevesityhjenevä ja näin ollen siinä on tasainen laaja tasainen lattia.
Minulla 444 on ollut lähinnä uistelukäytössä ja en pidä missään muodossa sen mallin sisätiloista, en suosittele.
Minulla nyt käytössä Kalakaveri 475 ilman pulpettia ja sekin on sadevesityhjenevä ja sisätiloiltaan melko avara tasainen lattia, liikkuu mukavasti 9.9hp:n koneella.
Kuvista katsellen tuo tasainen lattia syö aika pahasti istumakorkeuden. Eikö tuossa 450:ssä istuta melkein kuin lattialla? Samoin painoa tulee aika paljon tuon tasaisuuden mukana.
Täsmälleen samaa mieltä Arvon kanssa. 444 on 450:een verrattuna halvempi, kevyempi, tilavampi ja istumakorkeudeltaan parempi. Muutenkin tuon kokoisten veneiden sadevesityhjenevyydet on niin ja näin, jos veneeseen jättää mitään tavaraa.
Kuvista katsellen tuo tasainen lattia syö aika pahasti istumakorkeuden. Eikö tuossa 450:ssä istuta melkein kuin lattialla? Samoin painoa tulee aika paljon tuon tasaisuuden mukana.
Itsehän sä kysyit onnistuuko heittely? Siihen se on tarkoitettu. Jos haluat istua ja uistella niin sitte joku toinen.
Itsehän sä kysyit onnistuuko heittely? Siihen se on tarkoitettu. Jos haluat istua ja uistella niin sitte joku toinen.
En kysynyt tuollaista.
Huoltoa on EFI:ssä vähemmän, mutta ei kaasariakaan ensimmäiseen kymmeneen vuoteen tarvi huoltaa, ensihuollon jälkeen. EFI käynnistyy paremmin ja pysyy luotettavammin käynnissä. EFI:ssä on enemmän elektroniikkaa, minkä vikaantuessa ei oikein voi kuin vaihtaa osan. Taloudellisuudessa ei tuossa luokassa ole mitään käytännön merkitystä onko kaasari vai EFI.
Huoltoa on EFI:ssä vähemmän, mutta ei kaasariakaan ensimmäiseen kymmeneen vuoteen tarvi huoltaa, ensihuollon jälkeen. EFI käynnistyy paremmin ja pysyy luotettavammin käynnissä. EFI:ssä on enemmän elektroniikkaa, minkä vikaantuessa ei oikein voi kuin vaihtaa osan. Taloudellisuudessa ei tuossa luokassa ole mitään käytännön merkitystä onko kaasari vai EFI.
EFI alkaa kiinnostamaan aina vain enemän.
Suvi 444 ei sovi kovin painava moottori 40kg on yläraja. Mulla oli suzuki 10 sammuili uistellessa kerran tunnista, perä liian alhaalla(sano Tuomainen) Kulkee kovaa, jos hyppii aallokossa niin pohja penkkien kohdalta halkeilee.
Tuo on hyvä paatti 6hv koneella.
Ajelin 7 kesää ympäri Saimaata, en suosittele kovempiin keleihin.
Onhan se aika rihveli vene.
Tohatsut on vähän huonoja käynnistää jos vertaa jamahaan, helposti tulee veteen pensaläikkiä.
Suvi 444 ei sovi kovin painava moottori 40kg on yläraja. Mulla oli suzuki 10 sammuili uistellessa kerran tunnista, perä liian alhaalla(sano Tuomainen) Kulkee kovaa, jos hyppii aallokossa niin pohja penkkien kohdalta halkeilee.
Ajelin 7 kesää ympäri Saimaata, en suosittele kovempiin keleihin.
Tohatsut on vähän huonoja käynnistää jos vertaa jamahaan, helposti tulee veteen pensaläikkiä.
Mainoksissaan kertovat, että 444 uudistui kaudelle 2016. Pohja sai uuden kantavamman muodon ja moottorisuositus nousi samalla. Vene tulee pienemmälle järvelle, jolla aallokot tuskin nousevat ongelmaksi varsinkin, kun kovalla tuulella itseäni ei muutenkaan oikein kiinnosta lähteä kalalle.
Ajelin 7 kesää ympäri Saimaata, en suosittele kovempiin
Puhut varmaan vanhemmasta Suvi 440. Suvi 444 on uudistettu versio 440. 444 tyyppikilven mukaan moottorin paino saa olla 60 kg. Eli kyllä kestää kaikki 10 heppaset moottorit.
Kestää se perälauta.
Mutta käyttö on eriasia.
Suvit ja Paltat on huonosti tehtyjä ja tahtoo hajota käytössä.
Kuopion yamahacentterissä oli uusi Suvi soutupalta 495 myynnissä jonka sivupontooni oli halki noin puolenmetrin matkalta.
Lisää uusi kommentti