Hyppää pääsisältöön
Kalastus.com
Etusivu
Keskustelu
Kalenteri
Galleriat
Kalaruoka
Kalastuksen ABC
Kalastusvideot
Kalastuslinkit
Pelastuuko Tornionjoen lohi sittenkin?
syd
24.05.2004 - 07:31
Keskustelualueet
Kaikkea kalastuksesta
Mainostus sallittu
Uutisia
Viritykset ja rakentelu
Raportteja kalavesiltä
Kalastusvideot
Uusimmat viestit 2h
Uusimmat viestit 12h
Uusimmat viestit 24h
Lisää uusi viesti
Kirjautuminen
Käyttäjätunnus tai sähköposti
*
Salasana
*
Luo uusi käyttäjätili
Pyydä uutta salasanaa
OMAT TIETONI
Muuta asetuksiasi
Muuta profiiliasi
Netiketti
Omat galleriat
Omat ilmoitukset
Foorumihaku
Se on st1 nykyään ja meillä on vielä baariin.
Hevosmiesten tietotoimisto on siirtynyt abc asemien baariin
Päätöksenteko demokratioissa perustuu tieteelliseen tutkimukseen, jonka tulokset syntyvät tarkkojen pelisääntöjen mukaan. Ensin selvitetään miten asiat ovat, sitten tehdään päätökset lakien ja asetusten mukaan. Luonto on laaja ja monimutkainen kokonaisuus, jossa ihmisen hölmöilyn ohella on lukemattomia tekijöitä vaikuttamassa yhtä aikaa, lomittain ja peräkkäin. Tieteellinen tutkimus on taho, mikä kertoo miten asiat ovat, ei putler, väyrynen eikä esson baarin persu.
Esson baareissa on nykyään lähinnä äärivehreitä.
Äärivehreä. Tuo on kyllä hauska termi. Olisiko synonyymi erittäin elinvoimaiselle? Olo oli tänään äärivehreä….vaikka onkin joulukuun alku.
Toki miehet haisevat nyt bensa- ja Diesel hevosille eikä hevosten hielle. Tietotaito sen sijaan on lässähtänyt kuin hevosten hännät.
turistikalastajille pitää sallia kalastus vain heinäkuussa ja paikallisille kesä-elokuussa.näin paikalluset saa kalastaa rauhassa,matkailuelinkeino pärjää ja lohta suojellaan.
Ei käy. Ei riitä matkailuyrittäjälle koko vuodeksi rahaa kuukauden tuloilla. Tarviimme maksimi ajan turisteille jotta matkailu pysyy henkissä ja elinkeino säilyy. Muuten joutuu mennä töihin muualle.
Tosi paha juttu?
Tosi paha juttu?
On se. Kuka haluaa lähteä pois koko ikänsä tekemästä rakastamastaan työstä? No ei kukaan. Sitä paitsi onko mukavampaa kuin soudella turisteja ja siinä ohessa itse kalastella ja hoitaa mökkejä?
Ei käy. Ei riitä matkailuyrittäjälle koko vuodeksi rahaa kuukauden tuloilla. Tarviimme maksimi ajan turisteille jotta matkailu pysyy henkissä ja elinkeino säilyy. Muuten joutuu mennä töihin muualle.
voihan ne turistit pyytää harreja, kerätä marjoja ja tehdä muuta.
Eipä lohituristi halua harreja pyytää, kun niitä saa paremmin muualta. Marjojakin on paremmin muualla. Tornio/muonio elää lohesta. Tai on elänyt.
Eipä lohituristi halua harreja pyytää, kun niitä saa paremmin muualta. Marjojakin on paremmin muualla. Tornio/muonio elää lohesta. Tai on elänyt.
nyt lohi on valitettavasti vähissä ja sitä ei riitä kaikille.
Ei haittaa kunhan vain turisteja riittää pyytämään. Ei siitä lohesta rahaa saa.
Kyllähän sitä ainakin ammattikalastajille riittää, mutta yhteiskunta tuhlasi 21 miljoonaa euroa Tornijoen kutupaikkojen kunnostuksiin vaikka olisi pitänyt lunastaa rysät pois merestä. Suomalainen ei ole ryssä, muttei ihminenkään.
Miksi pitäisi lunastaa? Mikä elinaikainen pyyntioikeus loheen kellään on? Joka kevät pitää rysä luvat hakea ELY keskuksesta… ei muuta kuin lupaa ei enää myönnetä. Sen pituinen se.
"Muuten joutuu mennä töihin muualle."
Voi kauheeta.
Olen itse palkkani ansainnut mm. Jäämeren rannalla, Tukholmassa, Helsingissä, Tampereella, ....
Se on ollut elämäni rikkautta. Lisännyt ymmärrystäni tähän maailman menoon.
Voi kauheeta.
Olen itse palkkani ansainnut mm. Jäämeren rannalla, Tukholmassa, Helsingissä, Tampereella, ....
Se on ollut elämäni rikkautta. Lisännyt ymmärrystäni tähän maailman menoon.
No jos joku haluaa kun ei ilmeisesti ole perhettä ja kavereita niin siitä vaan rundaamaan. Itse en näitä viimesiä mainittuja vaihtaisi mihinkään. Erakoilla taitaa olla oma tyylinsä elää.
"palkkani ansainnut mm. Jäämeren rannalla, Tukholmassa, Helsingissä, Tampereella, ..."
Eloni parhaimmat ansiot, korkeimmat liksat tuli tienattua Båtsfjordissa, kun turskafileistä tehtiin aivan umpisuolaisia fileitä katolisiin maihin, liittyi jotenkin paastoajan ruokiin.
Nahallisia, evättömiä fileitä kasattiin n. metrin korkuisiksi pinoiksi. Kalaa, karkeaa merisuolaa, kalaa, suola, ..
Viikon päästä karisteltiin suolat pois ja tönkkösuolaiset fileet pakattiin silkkipapereiden väliin puulaatikoihin. N. 20 kg / laatikko.
Itsekin niitä perunan kanssa söin, ei hassumpia.
Siellä oli muuten useita suomalaisia neiti-ihmisiä pakkaamassa turska-, sei- ja koljafileitä Suomen markkinoillekin.
On siellä sitte kala haissu oikeen kunnolla.
"suomalaisia neiti-ihmisiä pakkaamassa turska-, sei- ja koljafileitä "
Joku tuleva miss Suomikin siellä oli, nimeä en muista.
Ja potentiaali oli kyllä useammastakin.
Joku tuleva miss Suomikin siellä oli, nimeä en muista.
Ja potentiaali oli kyllä useammastakin.
Aivan varmasti.
Muutaman kuukauden jälkeen joka Pirkko alkaa näyttää vaimoainekselta ja vähän Anttikin.
Peräkammarin pojilta alkaa huumori kukkia.
Ei paljon syttyjä tartteneet.
"parhaimmat ansiot, korkeimmat liksat "
Minulle on kerrottu melkoisista palkoista öljynporauslautoilla. En niistä täällä kirjoita,
kun todenperäisyydestä ei varmuutta. Kiitenkin n. 10-kertaiset meillä täällä maksettaviin.
" n. 10-kertaiset meillä täällä maksettaviin."
Saakohan Suomen työkkäristä tietoa tuonne meno mahdollisuuksista? Olen joskus nuorempana ollut Jäämererannalla hommissa, silloin kirjoitin itse firmalle ensin.
Kävin minäkin yhden kesän verran.
Hyvät oli palkat, kun meillä maksettaviin vertasi.
Verotus pientä (10%) tiettyyn rajaan asti, tuolloin kesti tuolla prosentilla tehdä pari kuukautta.
Jos kalaa saatiin oli päivät pitkiä ja saatiinhan sitä.
Halutessaan sai painaa 6 päiväistä viikkoa.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010921616.html
Mielenkiintoista kun MMM valmistelee myös lohenkalastus asetukset. Ja virkamiehen käy valmisteluvaiheessa SAKL n tapahtumissa sorvaamassa esitystä yhdessä. Ompa tasapuolista kohtelua. Muut saa väkertää lausunnon ja yksi toimia on osallistettu mukaan valmisteluun.
Sivut
Lisää uusi kommentti