Teno 2018
12.10.2017 - 21:08
Vielä ei taida olla kenelläkään tietoa, jotta milloin mahtaa kesän 2018 luvanmyynti käynnistyä?
Toki jos tietoa, huhuja tuohon liittyen tai muutakin asiaa ensi kesästä on, niin laittakaa ihmeessä ketjuun.
Vanhan säännön aikana lähestyvän kesän sääntö taidettiin ainakin pääosin julkistaa huhtikuun aikana.
Nyt voisi ainakin kuvitella, jotta luvanmyynti nettikaupassa alkaisi aiemminkin mutta taitaahan tuo joka tapauksessa uudenvuoden jälkeiselle ajalle mennä.
Luulisi olevan noilla ELY-keskuksilla tähdellisempääkin tekemistä, mutta niinpä se taitaa olla, että yksittäisiä kansalaisia kyykytetään kun ei muuhun riitä eväät. Mökkiläisten paskahuussien ja saunavesien valvontaan riittää resurssia, mutta isot yritykset saa paskoa kaikessa rauhassa puoli pitäjää (esim. Talvivaara).
Totta. Tuo ylempi linkki aukeaa mobiililla tai koneella yhdellä klikkauksella ja siitä hyvin luettavissa. Testattu on. Käykäähän lukemassa, oli hyvä kirjoitus.
Jäpikkäälle voimia ikävässä tilanteessa.
Noitten asumisjuttujen kanssa taas voi olla hiukan heikoilla, oli niistä sitten mitä mieltä vaan. Elyllä on ihan selvät kriteerit ja niitä ne noudattaa. Samat säännöt kaikille, ei niissä valtion virastoissa ole mitään salaliittoja tai ilmiantajia sentään. Oikeudessa ei voita kun juristit, ja ne ne vasta voittaakin, kannattaa kyllä koittaa sopia muuten ettei tule vaan lisää harmia.
Mutta tosiaan, voimia Jäpikkäälle. Kyllä se siitä taas, kun puolin ja toisin jaksatte hiukan puhaltaa.
Tämä löytyy facesta. Ei ole mitään salaliittoja, sillä Ely-keskus perustaa luvan epäämisen juurikin näihin ilmiantoihin. On tehnyt sitä vuodesta 2013 lähtien ja joka vuosi olen sen selvityksen joutunut tekemään. Viime kesä oli välissä poikkeus, silloin ei tarvinnut mutta nyt taas. Ja nyt tuli mittari täyteen, sillä itse olin vakavasti sairaana pitkän aikaa enkä fyysisesti voinut olla Utsjoella (tänne olisin kuollut ehkäpä) vaan jouduin turvautumaan etelässä oleviin sairaaloihin (meillä ei ole sairaalaa täällä). Samoin aloitin uuden työn ja työmatkoja kertyi. Sekin on Ely-keskuksen mukaan kiellettyä. Tehdä töitä. Yhteenvetona, sairastaminen ja työnteko ynnä ulkomaan matkailu ei ole sallittua jos tahtoo kalastaa "halvalla". No minulla se halpa kalastuslupa maksaa vuositasolla noin 6.000 e pelkkinä vuokrakuluina asunnosta. Ja tänä aikana yli 80.000 euroa olen maksanut tuosta "halvasta" kalastusluvasta. Mutta alla on tuo teksti facesta otettuna. Tämä katsotaan loppuun asti. Kävin eilen tietenkin joella, sillä olen varmasti siihen oikeutettu. Ja tänään menen uudelleen.
Ely-keskus ei ole myöntänyt lupaa kalastukseeni, vaikka olen asunut Utsjoella samassa osoitteessa vuodesta 2005 lähtien. Alkuaikoina ei tarvinnut tehdä mitään selvityksiä asumisesta, sitten tuli vuosia, jolloin joka vuosi piti tehdä selvitys. Ensin vaadittu asumisaika oli 6 kk, sitten jossain vaiheessa se muuttui 7 kk:n pituiseksi. Viime vuonna ei tarvinnut tehdä selvitystä, nyt taas oli ilmestynyt ilmiantajia, joiden vihjeiden perusteella piti selvitys tehdä ja kun sitä en enää tahtonut tehdä vedoten oikeuksien loukkaukseen, niin lupaa ei tullutkaan. Sähköpostilla kerroin Ely –keskukselle, että syksyllä sairastuin vakavasti ja se vaati jopa sairaalahoitoa. Sairaalahoito Ely-keskuksen mielestä näköjään katkaisee vakituisen asumisen, tai ainakin ilmiantajien mielestä. Myös ulkomaan matkat näköjään katkaisee vakituisen asumisen sekä myös työ, joka vie ihmisen Petsikon eteläpuolelle. Norjassa saa näköjään käydä töissä ja asuakin (muuallakin kuin jokilaaksossa) se ei katkaise vakituista asumista. Äitini sairaus vaati myös paljon liikkumista Petsikon eteläpuolelle ja kun hän nyt eilen sunnuntaina lopulta luovutti tämän kateuden täyttämän maan siirtymällä ajasta ikuisuuteen, mittani tuli täyteen tätä Ely-keskuksen pelleilyä ja ihmisarvon polkemista. Siispä kaikille tiedoksi, että aloitan kalastuksen kaikesta huolimatta Tenojoella tänään 11.6 ja kalastan elokuun 18 päivään saakka. Olen pyytänyt Ely-keskukselta tilinumeroa, että voin maksaa 150 euron paikallisluvan, mutta sitä en ole saanut. Ehkä rikon lakia kun en ole maksanut. Mutta se nähdään loppupelissä sitten kun joudun oikeuteen. Sillä näin siinä tulee käymään, kuten alla huomataan.
Kare Koivisto, kerroit että teidän puolesta voidaan mennä oikeuteen tämän minun asumiseni suhteen. Näin se tulee sitten menemään. Se passaa minulle erittäin hyvin, sillä samalla saan teidän ilmiantajanne selville.
Voin vain kertoa, että tämä prosessi ei nosta teidän arvostusta, joka on nollassa, täällä Utsjoella eikä koko maassa. Se on varmaa että tästä tehdään sitten todella julkinen asia. Minä tässä tapauksessa olen todella vahvoilla. Minulla on tallessa kaikki aikaisempien vuosien selvitykset, joiden mukaan luvan olen sitten saanut. Näkisin näin ollen että läksitte nyt väärän henkilön kanssa naukumaan.
Nytkin se teidän vaatima 7 kk on tullut täyteen tätä ns. vakituista asumista varsin kevyesti. Se tulee jo kesän kalastuksesta ja syksyn hirvijahdista. Lisäksi talvella Utsjoella asumisesta. Ihminen saa matkustaa ja sairastaa. Kun te lähdette tuolla verukkeella laskemaan niitä poisso-olopäiviä, olette heikoilla. Täältä muuten muutkin ihmiset matkustavat ja jopa asuvat ulkomailla osan vuodesta. Myös sairastavat ja joutuvat olemaan sairaalahoidossa. Minun tapauksessa on pitkä sairaus, joka on pitänyt minua sairaalassa sekä hoidossa muualla, on varmasti oikeudessa pätevä todistus olla poissa vakituisesta asunnosta. Vai meinaatteko että sairaanakin pitäisi olla läsnä täällä. Siinä pomppasi pahemman kerran. Kerran jo kysyin, mikä on se raja, jossa se teidän vakituinen asuminen katkeaa esim. matkustamisen tai sairauden takia. Ei ole tullut siihen vastausta. Nyt se oikeudessa sitten varmaan tulee sekin selväksi. Tietääpähän nämä muut matkustajat tilata sopivan mittaisia lomia ja sairastaa vain vähän aikaa.
Mutta olette linjan valinneet ja niin olen minäkin. Kohta laittelen veneen siihen kuntoon, että vien sen rantaan ja aloitan soudun. Voitte sanoa tarkastajille, että yhdelläkään ihmisellä ei ole sitten asiaa veneeseeni sisäpuolelle eikä oikeutta tarttua yhteenkään kalastusvarusteeseen. Rikokseni ei ole sitä luokkaa, että tarvikkeita ja venettä voidaan tulla takavarikoimaan. Siinä tuleepi sitten erreys lupatarkistajille.
Vielä ehditte muuttaa asennettanne, kello ei ole 19.00.
Tokihan paperit pitää aina täyttää, virkamieskoneisto valitettavasti voi tuollaista vuosittain vaatia.
Jos koet että päätös on virherllinen, voi päätöksestä valittaa. Jos valituskaan ei mene mielestäsi oikein voi asian korjata HaOssa. Se maksaa 150.
Someen kannattaa kirjoittaa lyhyitä ja selkeitä viestejä niin asia saa enemmän lukijoita.
Nopeasti se valvonta pelaa. Ehdin ajella Onnelasta Lohisuvantoon kun rannassa ollut valvontavene näki minut ja ajoi kiinni. Valvojat esiintyivät todella hienosti ja hatunnosto heille siinä. Keskustelimme rauhallisesti ja asiallisesti ja jatkoin siitä matkaani kohti Sirmaa. jk. valvojilta on pyydetty lupa kuvan julkaisuun ja se on annettu.
Tokihan paperit pitää aina täyttää, virkamieskoneisto valitettavasti voi tuollaista vuosittain vaatia.
Jos koet että päätös on virherllinen, voi päätöksestä valittaa. Jos valituskaan ei mene mielestäsi oikein voi asian korjata HaOssa. Se maksaa 150.
Someen kannattaa kirjoittaa lyhyitä ja selkeitä viestejä niin asia saa enemmän lukijoita.
Näkyy tuota lukeneen muutama sata ihmistä jo. Se on vaan niin että kun kamelinselkää tarpeeksi pitkään rassaa, se napsahtaa poikki. Tämä asia käydään loppuun asti läpi
Eiköhän säännöt tenolla kalastamiseen ole kaikilla samat, jos sinulla ei ole voimassa olevaa kalastuslupaa ja kalastat niin silloin teet rikoksen ja kärsit seuraukset. Kukaan ei ole lain yläpuolella, ei edes kyseinen kalastaja.
En nyt kyllä ymmärrä että miten asunnon vuokrat ja "halvan" kalastusluvan voi niputtaa samaan asiaan. Eiköhän jokainen valitettavasti joudu maksamaan omasta asumisestaan? Lisäksi olet usein sanonut että paikkakuntalaiset saavat kalastaa liian halvalla. Nyt vain sitten lupakauppaa kyttäämään vapautuisiko lupia ja maksamaan niistä sama summa kuin muutkin maksavat, olettaen että lupien arvonnassa käy tuuri....
Omasta puolestani toivon Harrille jaksamisia raskaaseen tilanteeseen. Toivottavasti lupa-asiat ja muut selviavat jarkevasti ilman oikeusprosesseja, siina ei ole voittajia.
Avaajana sitä miettii, että kannattaako Teno 2019-ketjua ensi vuodella avata.
Taso on ollut viime vuotta parempi mutta aina ennemmin tai myöhemmin näitä Harrin vastustajia jostain ilmaantuu. Facebookissa onneksi keskustelut nimellä, niin filtteröinti on sikäli automaattisesti parempaa. No, kuitenkin Tenoon liittyen toivottavasti päästään pian seuraamaan luotaimien laskelmia Tornion malliin.
En nyt oikein taas ymmärrä, mistä Hartsa mesoaa. Eikö se nyt ole aika yksinkertaista, paikallisen luvan saa, jos asuu paikkakunnalla 7kk/v. Itsekkin sanoit, että olit paljon poissa ja ely pyysi tarkennusta, että täyttyykö asumisehto. Sama sääntö kaikilla. Mistä ne sun sairastelut ja muut menot voi tietää, tuskin nyt ihan niin kova julkkis olet, että ely ne kysymättä tietäisi. Itse jätit lapun täyttämättä, ja siis ihan oma moka. Hyvä kun kyselevät noitten perään, muutenhan jokainen etelässä töissäoleva olisi kohta "paikallinen" ja kalastaisi paikallisten luvilla.
Mistä tuossa lupahommassa edes voisi valittaa tai haastaa oikeuteen? Ely pyysi selvitystä, että täyttyykö asumisehto vai ei ja kun hartsa ei vastannut, niin eväsi luvan. Eli mistä tuossa voisi edes teoriassa valittaa? Tuskin hartsa on ainoa, joka on samoja lappuja täytellyt elyn pyynnöstä.
Hartsan kannattaa muuten olla aika tarkkana jo noitten juttujen kanssa kun nimillä puhutaan ihmisistä. Noista uhkailuista joutuu aika vilkkaasti itse liriin ja jos nyt ei muuta niin aseluvat syyniin.
Hartsan kannattaa muuten olla aika tarkkana jo noitten juttujen kanssa kun nimillä puhutaan ihmisistä. Noista uhkailuista joutuu aika vilkkaasti itse liriin ja jos nyt ei muuta niin aseluvat syyniin.
Kaikista Elyn päätöksistä voi tehdä korjauspyynnön ja/tai tehdä HaO:n valitus. Tämähän on aican normaali hallinnollinen päätäntäkaari.
Kaikista Elyn päätöksistä voi tehdä korjauspyynnön ja/tai tehdä HaO:n valitus. Tämähän on aican normaali hallinnollinen päätäntäkaari.
No voi tietenkin, mutta millä ihmeen logiikalla ely olisi voinut tehdä tuossa jonkun virheen? Kun kumminkin hartsa itse jätti sen selvityksen tekemättä. Ja itsekin kirjoitti, että on ollut paljon poissa, eli ihan aiheesta kysyivät, että täyttyykö asumisehto ja onko oikeutta lupaan. Kai siinä nyt pitäisi edes olla elyn puolelta tehtynä edes mahdollinen virhe, että kannattaa valittaa.
Hartsan kannattaisi ottaa hiukan rennommin. Jotenkin on aika vaikea uskoa, että häntä vastaan on mitään salaliittoja tai ilmiantajaverkostoja. Eiköhän samanlainen lappu lähde aika monelle. sen kun täyttelee sen ja jos ehto täyttyy, niin kalastelee hyvillä mielin paikallisen luvilla. Ja jos ei täyty, niin sitten pistää kättä syvemmälle perstaskuun. Tuommoinen käy aika raskaaksi, kun näkee vihollisia joka suunnassa. Noi viralliset laput vaan pitää hoitaa, oli lähettäjä sitten verottaja, pankki, ely, tms. Ei kai kukaan aikuinen ihminen voi siitäkään itkeä, jso esim. jättää vähennykset hakematta ja maksaa ylimääräistä. Peiliin siinä vaan saa katsoa ja sieltä se syyllinen löytyy.
Eli ihan aiheesta niitä lappuja lähetellään. Ja saisi ilmeisesti lähetellä enemmänkin.
Mutta onhan se tietenkin helpompaa haastaa ely turhaan oikeuteen kun laittaa matkapäivät ylös ja täytellä kerran vuodessa kymmenessä minuutissa yksi lappu.
Jos olet asunut samassa paikassa yli 10 vuotta ja joka vuosi pitäisi laatia viranomaisille selvityksiä asumisesta, koska joku tekee kiusallaan ilmiantoja väittäen sun asuvan osan vuodesta muualla. Onko tämä todellakin Suomi vuonna 2018?
Jos on nimeksi asunut tai ihan oikeestikkin.. eikös se ole silloin tasapuolisuuden nimissä selvitys paikallaan? Jos ei laiskuuttaan tai ylpeyttään viitsi paria riviä sepostaa niin aivan oikein! Tuskimpa hartsa tajus että kalastamalla rikkoo ihan muuta lakia kuin mitä luvan myyjä mahdollisesti rikkoi..
Tässä menee hartsalla ja monella muulla iloisesti sekaisin kalastusoikeus ja kotikunta. Jos kalastusluvan saisi sillä että kirjat on on Utsjoella, olisi joki täynnä "paikallisia" soutajia. Siks siinä on se 7 kk sääntö. Ja noita lappuja nyt täyttää moni muukin. Hartsa on vaan ottanut nokkiinsa jostain ja siksi ottaa turhaa stressiä siitä. Melko pieni asia kumminkin ihmisen elämässä, kerran vuoteen täyttää yksi lappu.
tämä väite on nyt heitetty pariinkin kertaan.
Kuinka kirjoittaja voisi väitteen todentaa?
Missä muussa kunnassa pitää selvittää olemisensa että pääsee paikalliseksi? Jos on kirjoilla jossakin silloin maksaa veronsa sinne ja on aivan sama missä nukkuu. Luulisi riittävän Utsjoellakin mutta ei näköjään. Ilmeisesti sinne ei tarvita lisää veronmaksajia ku menee niin hyvin...
Luetko vielä 00.01 viestin ajatuksella. Kyllä se siitä.
Mitä tulee länkytykseen, niin asiattomuudet voisi tosiaan poistaa puolin ja toisin. Hartsalla on raskas aika ja voimia siihen. Mutta tämän keskustelun hän itse aloitti, suruajastaan huolimatta. Eikä taatusti ole jäänyt kakkoseksi muitten haukkumisessa.
Luetko vielä 00.01 viestin ajatuksella. Kyllä se siitä.
Mitä tulee länkytykseen, niin asiattomuudet voisi tosiaan poistaa puolin ja toisin. Hartsalla on raskas aika ja voimia siihen. Mutta tämän keskustelun hän itse aloitti, suruajastaan huolimatta. Eikä taatusti ole jäänyt kakkoseksi muitten haukkumisessa.
Juuri niin, kummallisia vaatimuksia. Missä muualla pitää todistella asumisensa, että pääsee paikalliseksi ja saa paikallisten erityisoikeudet oli kyseessä sitten kalastus tai vaikka talonrakennus- tai vauvaraha, joita muualla on maksettu. Naurettavaa kuvitella, että joki täyttyisi kalastajista. Ei sinne Utsjoelle nyt kovin moni oikeasti kirjoille halua. Ja edelleen, eiköhän ne kunnan vakituisesta asumisesta vuosittain saamat verorahat ole hiukan suuremmat kuin kalastusluvan hinta.
Eihän tässä muuta ole kuin paikallisten suunnaton kateus ja omistamisen halu. Pitäkää tunkkinne.
Säännöt on säännöt ja kaikille samat!
Eriskummalliselta vaikuttaa tuo Tenon kalastus. Kiinnostaisi joskus kokeilla mutta on tehty niin vaikeaksi, että pysyttelen muualla. Hyvähän se, että kalastusta rajoitetaan mutta jää kyllä monella Teno kokematta lupaviidakon takia. Eipä sinne vissiin turisteja kaivatakaan. Jotenkin tuntuu kummalliselta, ettei asioita saa sovittua yksinkertaisemmin.
Se on totta mutta jos säännöt ovat järjettömiä on niitä syytä kyseenalaistaa.
Olisi hyvä jos tämä menisi oikeuteen. Harri on kuitenkin selvitysen antanut vaikka sen kanssa ensin nikottelikin. Jos se ei elylle kelpaa niin olisi hyvä katsoa oikeudessa, mitkä ovat tämän 7kk säännön perusteet ja vaatimukset. Ely ei voi vaatia sellaista 7kk oleskelua kotikunassa, jossa on kirjoilla ja jossa on vakituinen asunto, joka ei saisi katketa työmatkojen, vapaa-ajanmatkojen, sairauden tms. syyn takia. Nämä eivät vaikuta kotikuntastatukseen, eivät voi vaikuttaa kalastusoikeuteenkaan. Tähän mielivaltaan kun oikeus vetäisi selvät rajat, niin saattaisi aika moni siirtää kirjansa Utsjoelle. Kikkailua kun ei voisi enää mielivaltaisesti rajoittaa. Ja Harri selvästikkään ei edes kuulu näihin 'kikkailijiohin'.
Sitä paitsi, viranomainen voi aivan hyvin jättää tutkimatta nimettömät ilmiannot, mikäli tulkitsee ne kiusanteoksi. Esimerkkejä tästä löytyy esimerkiksi verottajan puolelta vaikka kuinka paljon.
Lisäksi Harrin osalta on kyse naapurikateudesta, ei kaikilta muiltakaan ole selvitystä pyydetty.
Koska luvan myöntöpäätös perustuu virhetulkintaan, voi asian hyvän hallintotavan mukaisesti korjata uudella ilmoituksella.
Tahtoisin kyllä somasti nähdä missä tässäkin ketjussa olen riehunut. Taitaa ne riehujat löytyä sieltä herjaajien joukosta. Ja surun keskellä on pakko hoitaa tätäkin asiaa, sillä elämän on jatkuttava ja nyt Ely-keskus koettaa sitäkin rajoittaa. Minulle kesäisin on henkireikänä kalastus. Jos ihminen ei voi sairastaa ilman pelkoa luvan menettämisestä, tai ei saa matkustaa, niin silloin asia on nostettava pöydälle. Ja nämä vain ilmiantojen perusteella päätetty. Jos esim. minä tai kuka tahansa tekisi ilmiannon kaikista Utsjoen asukkaista, näinköhän Ely-keskus alkaisi niitä tutkia. Vaikka sanoo että normaalia käytäntöä on tutkia kaikki ilmiannot. Minun asiaa on tutkittu nyt kolmatta päivää, kuinka pitkään tutkittaisiin yli tuhannen ihmisen selvityksiä. Nyt liikutaan jo periaatesektorilla, millä valtuuksilla Ely-keskus karsinoi ihmisiä. Vuodesta 2005 vuoteen 2012 ei tarvinnut tehdä selvityksiä. Sitten 2013-2016 jouduin tekemään. Vuonna 2017 ei taas tarvinnut tehdä selvitystä ja 2018 piti tehdä. Tarkennan vielä, että olen nytkin tehnyt erittäin tarkan selvityksen kaikkien sairauksieni ja matkojen suhteen selvityksen. Ja nyt ratkaistaan, katkaiseeko sairaudet ja matkat asumisajan. Vuodesta 2005 asuntoni on ollut samassa osoitteessa ja näkisin että tämä on melkoisen vakiintunut asumismuoto minulla. Minä liikun ulkomailla ja muualla Suomessa. Niin tekee moni muukin kuntalainen. Heistä ei ole tehty ilmiantoja, joten lupa tulee. Näin perustelee Ely-keskus. Jotenkin tämä ei mene ihmisen oikeustajuun. Mutta katsomme, saako ihminen matkustaa tai sairastua vakavasti Utsjoella. Muualla Suomessa ei tämmöistä ole uhkana. Oliko tämäkin riehumista, valkotakkisia odotellen.
Eiköhän lupa irtoa.
Paljon tuossa on omasta aktiivisuudestakin kiinni - niinkin epäreilua kuin se on. Yhdenvertaisuusperiaate pätee, joten aika vahvoilla Hartsa oot.
Sivut
Lisää uusi kommentti