Kevythyrräkalastus
27.05.2021 - 00:54
Kevythyrräkalastus on mukavan rentoa ja normaalikokoisistakin kaloista saa hyvät kicksit, kun niiden kanssa joutuu temuamaan välineiden kestokyvyn rajamailla. Kevyitä vieheitä on mukava heitellä yhdenkäden vavalla kontrolloiduilla heitoilla. Nykyään onneksi Suomessakin myydään kivijalkakaupoissa BFS luokiteltuja Shimanoita ja Air luokiteltuja Daiwoja, joten pelittävän kevythyrrän saa nykyään kaupastakin. Homma on muuttunut parissa vuodessa paljon parempaan suuntaan! Minulla on ct Alphas, missä on aftermarket finesse puola, mutta nuo mainitut Air ja BFS luokitellut kelat toimii kyllä hyvin ilman aftermarket puoliakin. Vapakin on todella tärkeä, että kevythyrräkalastus on mukavaa. Vavoissa harmi kyllä tarjonta Suomessa toistaiseksi on kovin olematonta. Minun viime aikojen suosikkivapa kevythyrräilyssä on ollut Kuying Teton SUL, siis Super Ultra Light.
Pari videota kirjolohien kanssa temuamista Nukarilla:
https://www.youtube.com/watch?v=_GwZUmK0ji4&list=PLlfiM2RvR4zNSqLv2h2KHA...
Juuri näin
Luultavasti ne ovat täsmälleen saman kokoiset kuin SLP Works nupit:
https://www.hedgehog-studio.co.jp/product-list?keyword=HKCA&Submit=Search
Joita Daiwa on käyttänyt joissakin Hig-End Finesse keloissaan ja ne ovat kevythyrräkalastukseen hyvät:
https://japantackle.com/daiwa-t3-air.html
https://www.shop.darksidetuning.com/index.php?route=product/product&prod...
SLP Works skeleton nupit ovat hieman isommat kuin Alphas Airin vakionupit. Kontaktipinta sormiin jää kuitenkin pieneksi skeleton rakenteen vuoksi.
Minulla taas yhdessä tilausessa kaikilta puuttui toinen silmä, tai siltä näytti kun maalaus oli epäonnistunut. Lankakun oli vaan tökätty muoviin ettei kiertänyt edes koko vaappua ,vähän väärässä paikassa kevennetty mielestäni.
^ Känsin nokasta uintia niin jäi koko langanpätkä pihtien kärkeen, siihen loppui minun alista tilaamiset.
Skeleton nuupin ns "luurankonupit" jäivät kesän villitykseksi kymmenen vuotta sitten. äärimmäisen huonot.
Olettepas huonoja vaappuja onnistuneet tilaamaan Kiinasta. Ei minun tilaamissani ole ollut muuta vikaa kuin uinnin herkkyys ei pärjää yli 3x kalliimalle merkkivaapulle, eli ovat vaikeampia käyttää.
^Globaaleilla markkinoilla heiluminen luottokortin kanssa, on aina riskaabelia hommaa vieheen painoon katsomatta.
Juuri näin
Totta, ei ole ainakaan osunut vastaan. Megabass Great Hunting humpbackista löytyykin sitten kiinankopiota. Alkuperäiset maksavat Suomeen tilattuna parisen kymppiä tai enemmänkin, niitä ei oikeen pusikkoisella purolla kehtaa enää käyttää. Harmi sinänsä että laatuvaaput maksavat perkeleesti, ja kopiot eivät sitten mitään. Jotain siitä väliltäkin olisi kiva olla. Suomesta ostetut Rapalat oikeastaan ainoa tähän kategoriaan menevä, ja tämäkin koskee vain vanhoja Rapaloita - Countdown elitetkin jo selvästi kalliimpia.
Aliexpress on yksi maailman suurimmista nettikaupoista ja siten myös luottokorttitiedot pidetään salassa.
Mulla on alkuperäisiä ja kopioita. Kopio on käyttökelpoinen, mutta ei Duon veroinen. Duolla on vahvempi uinti ja laajempi nopeusalue. Kopiot joutuu säätämään nokkalenkistä että ui suoraan.
Onkos maalit pysynyt? Löyty nuista kyllä yksi jolla voi testata että kestääkö cappia kun oli takinmainen lenkki keskeltä poikki. Tiedä sitten että miten se on edes saatu lenkiksi taivutettua. Minulle vain parempi että uinnin joutuu heti alkuun säätään niin saadaan se lähinpänä itseä miellyttävä uinti. Tahtoo olla että ei tule säädettyä jos ei uinnissa ole mitään isoa vikaa esim reilua puoltamista vaikka ihan kohtalaisesti osaan uintia virittää.
Pari pakettia vielä tosiaan tulossa
3kpl tsurinoya 48s 3,3g siking ja 8kpl shynapack fishing 50mm 4,5g magnet weight
Eihän nuo tuolla tosiaan juuri mitään maksa verrattuna suomen hintoihin vaikka seassa tulee käyttökelvottomiakin pitää vain näköjään katsoa vähän tarkemmin läpi ja jos ei uintia ala löytyyn niin tehä vaikka korviksia jos ei muuta keksi
Mikähän se riski mielestäsi on? Kerro tarkemmin mitä minun, luottokorttia usein käyttävänä kuluttajana, tulisi riskeistä tietää?
No siis mietippä, kevythyrräkalastus, eikö se kuulosta vähän hassulta hommalta? Ihmiset heittelevät siellä pikkuruisia koukkuja veteen ja toivovat saavansa pienen kalan kiinni. Miksi kiusata kaloja tuolla tavalla? Eikö olisi parempi antaa niiden olla rauhassa ja antaa niiden kasvaa ja lisääntyä? Kyllähän siinä huvia ja jännitystä varmasti on, mutta onko se todella tarpeellista tai järkevää?
Kevythyrrällä on nautinnollista heittää overkilliä 4 g vaappua purolla ja kalastaa 1-2 kg kirjolohia, jotka tulee hyvin ylös overkillillä PE#1 siimalla. Kevythyrrä on just eikä melkein moiseen niin kalojen ylösotossa on vähän tekemistäkin, mutta toisaalta kalliita vaappuja ei jää liikaa kiviin ja uppotukkeihin jumiin.
Ostan vain japanialaisten valmistajien kuituja ja PE ratingin mukaan valinta. Muut saa tutkia siimanpaksuuksia mikroskoopilla jos tykkää tai näkee sen hyödyllisinä. Minä en.
Suomessa kevythyrräkalastus tarkoittaa käytännössä kirjolohen kalastusta, kalastajia on kaksi, mahdollisesti kolme. Alkava laji vielä täälläpäin.
Kevytheittovehkeet ovat erinomaisia ahvenen kalastukseen.
Kevytheittovehkeet ovat erinomaisia harjuksen kalastukseen.
Tossa vertasin spiderwire12 braid 0.05, ja daiwan Morethan 0.08 siimaa https://aijaa.com/Ofrexz
Kevytheittovehkeet ovat erinomaisia siian kalastukseen.
Lienet arviossasi oikeassa, että kirjolohen kalastajia tosiaan lienee noin 3 Suomessa. :-D Kevythyrrä kyllä käy ahvenen, kuhan, hauen ja taimenenkin kalastukseen, etenkin kun vaihtaa puolan mihin sopii vähän paksumpaa siimaa vähän enemmän. Power Finesse luokan ct kelat toki käy suoraan. Siima voi loppua ennätystaimenen kohdalla mutta se on sportfishingiä.
Kevythyrräkalastusta harrastamattomat henkilöt ovat niin kiinnostuneita kevythyrräkalastuksesta, että he pyrkivät ylläpitämään listaa kevythyrräkalastusta harrastavista henkilöistä.
Mä olen saanut BFS-vehkeillä /kevythyrrävehkeillä ahvenen, kirjolohen, särjen, hauen, kuhan, taimenen, säyneen, lahnan, turvan. Täysin mahdollisista helpohkoista lajeista puuttuu vielä siika, puronieriä, made ja toutain. En missään nimessä pitäisi tätä pelkästään kirrelle sopivana kalastusmuotona, vaikka mukavaa se sekin on. Omasta bfs-kalastuksestani kirren kalastusta on ehkä 10%.
Edellisestä unohtui vielä harjus, rautu, vimpa ja sorva!
Kyllähän se lista on yhtä pitkä, kuin lista ruotsalaisista sotasankareista viime vuosisadalta.
Kyllähän se lista on yhtä pitkä, kuin lista ruotsalaisista sotasankareista viime vuosisadalta.
Mitä sitten? Tuhat kärpästä ei voi olla väärässä jne.
Miksi Suomessa ihmetellään niin kovasti aina sitä jos joku tekee jotakin eri tavalla kuin suuret massat? Tämä kevythyrräily / BFS -kalastus on suosittua maailmalla, ei tätä kukaan täällä ole edes omasta päästään keksinyt.
Miksi Suomessa ihmetellään niin kovasti aina sitä jos joku tekee jotakin eri tavalla kuin suuret massat? Tämä kevythyrräily / BFS -kalastus on suosittua maailmalla, ei tätä kukaan täällä ole edes omasta päästään keksinyt.
https://www.fishusa.com/learn/bfs-fishing-a-complete-guide-to-bait-fines...
https://www.fishusa.com/learn/bfs-fishing-a-complete-guide-to-bait-fines...
Hienosti googlattu hermanni!
Siksi koska valtaosin täällä ei tykätä poistua epämukavuusalueelta ja oppia uutta. Minulle tämä bfs on tuonut uutta mielenkiintoista opittavaa rakkaan harrastuksen eli kalastuksen parissa niinkuin teki jerkki- ja shadikalastus noin 5v sitten. Tuohon pienten kalojen kiusaamiseen niin kyllä mulla on ihan samat kohdekalat kuin ul haspelin käytössä eli ruokakalaa on mukava saada pöytään mutta en minä kuitenkaan mitään +4kg kaloja nuilta puroilta ja pieniltä joilta etsi lisäksi vaikka se ei puhdasta bfs kalastusta ole niin kyllä minä aion kantaa nuo hyrrävehkeet vähän isonmalle joellekin pitää vain hommata jostain pitempi vapa jolla sitten lentää vähän pidenmälle se 2 koon mepsi.
Näissä maalauksissa ei yhtään virhettä ja päällisin puolin kaikki kunnossa seniori ja countdown antamassa hahmotuskuvaa
Sivut